حسن پسندیده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هرچند هوای قزوین در بیشتر روزهای سال سالم است اما اجرای این طرح کمک می کند تا این روند حفظ شده و در آینده شاهد ایجاد چالش در این خصوص نباشیم.
وی در ادامه با اشاره به لزوم فراگیر شدن طرح مدیریت پسماند در بین شهرهای استان،ادامه داد: در حوزه مدیریت پسماند به عنوان یکی از اولویت های مهم زیست محیطی با تاکید بر تفکیک زباله از مبدا حساسیت های ویژه ای نسبت به شهرداری ها به عنوان متولی این کار خواهیم داشت تا به سرعت نقص های خود را در این حوزه جبران کنند.
وی، اصلاح وضعیت سایت مدیریت پسماندهای شهری استان را نیز از دیگر برنامه های این اداره کل عنوان کرد و گفت: در این سایت زیرساخت های خوبی با طراحی سلول های دفن بهداشتی از سال های گذشته ایجاد شده اما با توجه به تکمیل ظرفیت این سلول، باید در اولین زمان ممکن برای آماده سازی یک سلول بهداشتی دیگر جهت مدیریت اصولی پسماندها اقدام شود.

**فعالیت 20 سمن زیست محیطی در قزوین
وی در ادامه از فعالیت حدود 20 سمن زیست محیطی در قزوین خبر داد و گفت: گرچه تمام این سمن ها فعال نیستند اما بخش عمده ای از آنها مسئولانه عمل می کنند و عاملی موثر برای ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست به شمار می روند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین از این سمن ها به عنوان سفیران بین حاکمیت و مردم یاد کرد و گفت: از ظرفیت تشکل های مردمی زیست محیطی برای آموزش و ارتقای فرهنگ محیط زیست استفاده می کنیم.
وی در ادامه از پیگیری برای افزایش ایستگاه های پایش آلودگی هوا در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر تنها در 2 شهر قزوین و آبیک این ایستگاه ها مستقر هستند که آن هم تمام آلاینده ها را سنجش نمی کنند.
پسندیده خاطرنشان کرد: در این راستا سال جاری هم برای افزایش و هم تقویت آنالیزورهای این ایستگاه ها از محل اعتبارات ملی اقدام خواهیم کرد.
وی درباره سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی نیز گفت: گرچه اعلام شده که اکنون تقریبا تمام سوخت این نیروگاه از گاز است اما این موضوع در تمام روزهای سال صادق نیست و در موردی طی چند روز قبل با مشاهده انتشار آلودگی، نمونه برداری هایی انجام و بلافاصله اخطاریه زیست محیطی صادر و در عرض 24 ساعت سوخت مازوت با گاز جایگزین شد.
وی ادامه داد: منابع طبیعی ذخایر ارزشمندی هستند که باید ضمن استفاده از مطلوب از آنها، کمترین تخریب و آسیبی نیز به آنها و سایر جاندارانی که از آن بهره می برند، نرسد.
پسندیده در ادامه کمبود منابع آب را از چالش های اساسی کشور و استان قزوین دانست و افزود: بخش عمده ای از دشت های قزوین، دشت های ممنوعه است که به لحاظ افت شدید آب های سطحی و در نتیجه بهره برداری های بی رویه در دهه های گذشته دچار تخریب و نابودی شده اند و دیگر قابلیت بازسازی ندارند.
وی با بیان اینکه بی توجهی به این موضوع تبعات جبران ناپذیری در آینده دارد بنابراین باید روش های بهره برداری خود را اصلاح کنیم،افزود: با این روند اراضی کشاورزی هم توانی برای حفظ خاک نداشته و به کانون های انتشار ریزگرد تبدیل می شوند.
پسندیده با بیان اینکه در حفاظت از محیط زیست استان دچار کمبود نیرو هستیم و امیدواریم با ارتقای فرهنگ حفاظت بین جامعه این مساله تاثیری در عملکرد ما نداشته باشد،افزود: در حال حاضر حدود 30 محیط بان حفاظت از120هزار هکتار اراضی حفاظت شده و 350هزار هکتار اراضی شکار و تیراندازی ممنوع را در استان بر عهده دارند.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.