به گزارش ایرنا،مرضیه حصاری روز شنبه در نشست کارگروه TOD استان قزوین افزود: مطالعه طرح TOD یا توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی در ایران طی سالهای اخیر با همکاری کارشناسان تیم جایکا (سازمان همکاری های بین المللی کشور ژاپن) آغاز شده است.
وی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح دست یافتن به توسعه منطقه ای است،اضافه کرد: همگامی و همراهی دستگاه های استان قزوین در اجرای این طرح از مزیت های قابل توجه به شمار می رود.
حصاری با بیان اینکه قزوین پایلوت اجرای این طرح در کشور است،افزود: امیدواریم با کمک اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری های این استان تا سال 2020 طرح یاد شده را اجرایی کرده و در این رابطه نیز باید خیلی خود را به تیم ژاپنی وابسته نکنیم.
این مسئول ادامه داد: تیم جایکا تمایل داشت که این طرح را در تهران اجرا کنند ولی ما علاقه داشتیم آنرا در شهر دیگر اجرا کنیم و به همین دلیل قزوین که از ظرفیت های لازم برخوردار بود، انتخاب شد.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به سابقه اجرای چنین پروژه هایی در ایران با همکاری ژاپنی ها اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته طرح هایی با سازمان همکاری های بین المللی ژاپن در حوزه پسماند و آتش نشانی اجرا شد و طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل نیز با هدف کاهش آلودگی های زیست محیطی در حال کلید خوردن است.
این مسئول ادامه داد: یک تیم 15 نفره از کشورمان در گذشته پیرامون این موضوع به ژاپن سفر کرده اند و ایده های جالبی را درخصوص اجرای طرح دریافت نموده اند که از آنها استفاده می کنیم.
وی ادامه داد: اجرای این طرح قرار است در سطح ملی مطرح شود و برای اجرای یکپارچه آن باید به دستورالعمل های واحد برای شهرداری ها و مشاوران طرح برسیم.
مشاور ژاپنی طرح TOD نیز در این خصوص گفت: گام های بلندی در قزوین برای اجرای این طرح برداشته شده و از همه مهمتر برنامه ها و اعتبارات لازم می باشد که برای پروژه یاد شده پیش بینی شده است.
ایشی میاکی افزود: تلاش می کنیم مطالعات اولیه برای اجرای این طرح را در کنار کارشناسان ایرانی انجام داده و برای اجرای هرچه زودتر آن در قزوین اقدام کنیم.
وی ادامه داد: ارائه اطلاعات تکمیلی به کارشناسان اجرای طرح و راهنمایی و مشاوره از جمله اهداف حضور ما در ایران است.
میاکی افزود: طرح TOD در سه سطح منطقه ای، کریدوری و ایستگاه به ایستگاه اجرا خواهد شد که نقش بسیار مهمی در تمرکز زدایی از مرکز شهرها ایفا خواهد کرد.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح، تمرکز را از مرکز شهر زدوده و به توسعه همه جانبه در یک کلان شهر دست خواهیم یافت.
میاکی ادامه داد: باید با همدلی و همگامی برای اجرای این طرح در ایران اقدام شود که البته مسئولان ایرانی نیز به اهمیت این موضوع برای تحقق طرح اذعان دارند.
طرح TOD رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از تکامل یافته ترین دیدگاه های توسعه شهری است که بر ارتباط متقابل حمل و نقل عمومی و توسعه شهری تاکید دارد.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.