به گزارش ایرنا، عبدالمحمد زاهدی روز پنجشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در استانداری قزوین برگزار شد،افزود: پس از انقلاب کشوری توسعه نیافته را تحویل گرفتیم که سهم بیشتر توسعه نیافتگی را روستاها داشتند.
وی اضافه کرد: نظام جمهوری اسلامی و حضرت امام (ره) به عنوان رهبری آن محرومیت زدایی را یک اصل قرار دادند به گونه ای که از همان ابتدای انقلاب توجه خاصی به توسعه روستاها صورت گرفت.
استاندار قزوین افزود: با وجود سرازیر شدن امکانات به روستاها، رویکردهای کشور در توسعه این مناطق به گونه ای بود که جمعیت 70 به 30 درصد روستایی و شهری در طی این سال ها معکوس شد چون توسعه یافتگی روستایی به امور روبنایی و زیربنایی فارغ از توجه به امور اقتصادی آنها محدود شد.
وی اضافه کرد: دردهه های گذشته چون در توسعه روستاها به اقتصاد آنها توجه نکردیم با مهاجرت شدید روستاییان روبه روشدیم.
استاندار قزوین افزود: هنوز هم در حال گذر از تحولات فرهنگی و اجتماعی روستاها هستیم و در همین خصوص متاسفانه روستاییان ما به دلیل تغییرات سریع نگرشی و اجتماعی ایجاد شده در برابر جوامع شهری احساس حقارت کرده و می کنند.
زاهدی ادامه داد: روستاییان می پندارند اگر نام روستای آنها به شهر تبدیل شود از مشکلات روستایی نجات می یابند درحالی که چنین نیست.
استاندار قزوین ادامه داد: رویکرد کامل تر و جامع تری امروزه در دولت به روستاها وجود دارد و آن این است که باید به اقتصاد روستا بیشتر توجه شود.
وی افزود: این بدان معنی است که باید به اقتصاد روستاها درکنار پیش نیازهای آن از قبیل راه ،آب، برق، مدرسه توجه شود تا توسعه این نقاط همه جانبه و فراگیر باشد.
زاهدی همچنین گفت: از ابتدا تغییر ساختار ناکارآمدی با جایگزینی دهیار و شورا به جای کدخدا در نظام روستایی کشور به وجود آمد که امروزه دیگر قابل تغییر نیست و باید با تقویت این ساختار به کارآمدی آن بیفزاییم.
وی افزود: با تغییر ساختارهای نامناسب، توانمندی های مردم را از آنان گرفته ایم به گونه ای که آنها تمامی نیازهای خود را از دولت و نظام درخواست می کنند.
زاهدی ادامه داد: باید توجه کنیم که تمامی اقدامات ما و تغییر ساختارها از جمله در روستاها باید هدفمند باشد و در چهارچوب آمایش سرزمین صورت گیرد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: 36 درصد افزایش اقامت در استان طی ایام نوروز نشان داد که باید به ظرفیت های گردشگری و روستایی استان توجه بیشتری داشته باشیم.
استاندار قزوین اضافه کرد: امروزه سیاست دولت با توجه به کمبود آب این است که به سمت احداث گلخانه ها در روستاها پیش برویم تا هم اشتغال ایجاد شده و هم میزان مصرف آب کمتر شود.
مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین نیز در این نشست گفت:826 روستای استان ظرفیت های اقتصادی دارند که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.
اکرم نجفی افزود: در گذشته خروجی مورد انتظار در توسعه روستاها آنچنان که شایسته بود به دست نیامد اما در سال های اخیر تسهیلات مختلف در حوزه اشتغال روستایی با هدف رشد این مناطق در اختیار متقاضیان قرار گرفته که امیدوارکننده بوده است.
وی افزود: قزوین از استان های موثر در فعالیت های اقتصادی کشور است و انتظار داریم معاونت روستایی و مناطق محروم کشور به این استان توجه بیشتر داشته باشد تا روستاهای آن در حوزه تولید بیشتر فعالیت کنند.
نجفی همچنین گفت: تمدید و افزایش سهم اعتبارات و تسهیلات موضوع تفاهم نامه بنیاد علوی و طرح ملی اشتغال روستایی و ارائه وام های بانکی با شرایط ویژه از درخواست های اداره کل امور روستایی استانداری از معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به شمار =می رود.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.