به گزارش ایرنا، سید ابوالفضل رضوی روز پنجشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین افزود: با معاون اول رئیس جمهوری و مسئولان کشور برای راه اندازی نواحی صنعتی در هر دهستان کشور رایزنی شده و به زودی در این زمینه اقدام می شود.
وی ادامه داد: لایحه ارائه خدمات آموزش و پرورش و خدمات درمانی نیز به دولت ارائه شده و به زودی در این زمینه نیز به شکل جدی اقدام می شود.
رضوی اضافه کرد: روستاها را مساوی با کشاورزی و دامداری دانستن، کم لطفی به روستا است چون روستا دارای صنایع دستی،فراوری،خدمات و نظیر آن است و در برخی روستاهای کشور فعالیتهای معرق کاری روی سنگ،آرایشگری و سایر خدمات انجام می گیرد.
وی در خصوص دلایل کاهش جمعیت روستایی افزود: اشتغال و کمبود درآمد روستایی ، تبعیض در ارائه خدمات، نداشتن سند املاک روستایی ، پایین بودن کیفیت آموزش و پرورش درروستاها و تکریم نشدن روستائیان و عشایر مهمترین دلایل مهاجرت روستائیان به شهرها است.
وی افزود: همچنین عدم تعادل در درآمدها که به نفس برنامه ریزی کشور و نظام تصمیم گیری باز می گردد از جمله عوامل دیگر در این زمینه است.
وی با بیان اینکه 60 درصد از حاشیه نشینان کشور روستائیان و عشایر هستند، افزود: در تمامی شهرهای کشور حاشیه نشینی وجود دارد و چابهار بیشترین درصد حاشیه نشینی نسبت به جمعیت خود را داشته و مشهد 400 هزار نفر جمعیت حاشیه نشین دارد.
وی در خصوص طرح های اشتغالزایی اظهار کرد:ما به بحث دانش بنیان بودن شرکت ها و کشت گلخانه ای اولویت کامل می دهیم ولی باید دانش بنیان بودن این شرکت ها توسط معاونت علمی و تحقیقاتی ریاست جمهوری تایید شده باشد.
وی افزود: کلیه روستاها و مناطق عشایر نیشین استان وام 6 درصد با سه سال تنفس دریافت می کنند و از سال چهارم بازپرداخت به مدت 6 سال شروع می شود.
وی ادامه داد:طبق پیش بینی ها موسسه بین المللی تا سال 2020 چهار تا 6 میلیون شغل از گردونه حذف خواهد شد و باید به دنبال 2 میلیون عنوان شغلی جدید باشیم.
وی ادامه داد: اگر کسی می خواهد دامداری کند چرا به دنبال دامداری سنتی می رود بلکه باید متقاضی را به سمت دامداری نوین هدایت کنیم .
وی افزود:درصورتی که اشتغال، درآمد ، توان بازپرداخت و تامین بازار مصرف برای طرحی وجود داشته باشد به طور اعتبار اشتغال روستایی و عشایری به آن پرداخت خواهد شد.
وی دامه داد: متاسفانه جذب اعتبارات تخصیصی وام اشتغال روستایی در کل کشور عملکرد بسیار ضعیفی داشته است و باید با دقت در پرداخت ها از هرگونه انحراف طرح جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه اشتغال روستایی برای دولت بسیار مهم است، افزود: اگر در داخل استان سرمایه گذار در مناطق روستایی وجود نداشته باشد می توان از سرمایه گذاران خارجی نیز استفاده کرد.
ی اضافه کرد: سه دهکده دهکده نمونه کشاورزی، «فراوری صنعتی و معدنی» و گردشگری در قزوین ایجاد می شود و هر حمایتی که لازم باشد برای ایجاد این دهکده های نمونه در استان انجام خواهد شد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از روز گذشته به منظور بازدید از توانمندیهای روستایی استان قزوین و بررسی روند تسهیلات اشتغالزایی روستایی به قزوین سفر کرده است.
دیدار با چند تن از شخصیتهای سیاسی و مذهبی، بازدید از 2 روستای بخش کوهین و شرکت در چند نشست از برنامه های سفر رضوی به قزوین بود.
6101/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.