به گزارش ایرنا، نصرت الله علیرضایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به نامگذاری سال 97 از سوی مقام معظم رهبری به نام حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و افزود: این شعار ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روان شناختی داشته و بخشی از آن نیز به مدیریت در جامعه باز می گردد.
وی، اقبال به خرید کالای ایرانی در جامعه را ضعیف دانست و گفت: به لحاظ فرهنگی و اجتماعی اگر این ضعف وجود نداشت، چنین دغدغه و مطالبه ای از مردم و مسئولان نیز مطرح نمی شد.
وی با بیان اینکه بی رغبتی مردم به کالای ایرانی دلایل فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی دارد، اظهار کرد: نبودن استاندارد و نامرغوبی کالاهای تولید شده ساخت داخل موجب می شود تا مردم کیفیت، کارکرد و حتی قیمت کالاهای خارجی را مناسب تر از مشابه داخلی بدانند.
به گفته وی، این بخش از کار باید توسط تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی چاره اندیشی شده تا قیمت و کیفیت کالاهای ساخت خود را متناسب با بازارهای جهانی، تعیین کنند.
وی با بیان اینکه دولت و حاکمیت نیز باید بسترهای لازم را برای حمایت از کالای ایرانی فراهم کنند، افزود: دولت با اعطای تسهیلات ارزان قیمت، مجلس شورای اسلامی با حذف قانون های دست پاگیر و حاکیمت با ایجاد فضای امن برای سرمایه گذاران اقدام های لازم در این زمینه را به عمل آورند.
علیرضائی ادامه داد: اگر تمام شرایط یاد شده محقق شود اما به ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن پرداخته نشود و کالاهای ساخت داخل در ذهن شهروند ایرانی به عنوان کالای قابل توجه معرفی نشود، مشکلات موجود همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.
وی با اشاره به اینکه اعتماد مردم به مسئولان در خصوص خرید کالای ایرانی خدشه دار شده، افزود: باید ضمن پرداختن به یک سلسله باورهای فرهنگی مناسب، ایجاد فضای اقتصادی لازم و خرید کالای ایرانی، آن را بازسازی و ترمیم کرد.
وی، احساس تعلق ملی را مهمترین عنصر در بحث حمایت از کالای ایرانی دانست و گفت: متاسفانه باورهای موجود در جامعه ضعیف بوده و مردم در گام نخست منافع فردی و خانوادگی و در ادامه نیز منافع گروهی، حزبی و جناحی را در اولویت خود قرار می دهند.
وی اضافه کرد: منافع ملی و مصلحت عمومی در گام بعد برای مردم مهم است و تا زمانی که این چرخه معیوب و جایگزینی منافع فردی با منافع ملی اصلاح نشود هیچ حرکتی در حمایت از کالای ایرانی موفق نخواهد بود.
علیرضایی با اشاره به اینکه مردم ایران متاسفانه به لحاظ فرهنگی منافع آنی و کوتاه مدت را بر منافع آتی و بلند مدت ترجیح داده و به سمت خرید کالای خارجی می روند، گفت: اگر بتوانیم این ارزش را در ذهن شهروند ایرانی نهادینه کنیم که منافع نسل های آینده و کشور خود را در نظر بگیرند، موفق خواهیم بود.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه شهروند ایرانی به دنبال آن است تا با دسترسی به آخرین مدل محصولات و تکنولوژی های روز، اعتبار و جایگاه اجتماعی خود را ارتقا دهد که این نوع تفکر به لحاظ اجتماعی یک آسیب تلقی می شود.
مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین ادامه داد: فرهنگ حمایت از کالای ایرانی در جامعه بدون اقدام و رفتار عملی مسئولان و ایجاد اعتماد بین مردم نهادینه نمی شود و باید شهروندان و مدیران در خرید محصولات داخلی پیش قدم شده تا زمینه اعتماد در جامعه از خرید کالای ایرانی ایجاد شود.
وی افزود: مردم نباید میان نظر و رفتار مسئولان شکاف احساس کنند چون این تعارض و شکاف آنان را برای خرید کالای ایرانی بی رغبت می کند.
وی اظهار کرد: رسانه ها و نهادهای فرهنگی باید در تولیدات فرهنگی خود از قبیل سریال، سینما، تئاتر، فیلم های تلویزیونی و حتی دکور متناسب با فرهنگ ایرانی اقدام کنند و از تبلیغ ثروت اندوزی و توجه به ظواهر و هدایت غیرمستقیم مردم به سمت کالاهای خارجی بپرهیزند.
علیرضایی در پایان گفت: ریسک فعالیت اقتصادی در کشور باید کاهش یافته و برای این کار ابتدا مالکیت خصوصی را به رسمیت بشناسیم و در ادامه نیز فرهنگ تکریم از سرمایه گذار و تولید کننده در جامعه را نهادینه کنیم.
6101/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.