به گزارش ایرنا، علی اکبر اسداللهی روز شنبه در شورای حفاظت از حقوق بیت المال که با حضور رئیس کل دادگستری و دادستان قزوین در اداره کل منابع طبیعی استان برگزار شد، افزود: اوج حریق های صورت گرفته در استان به سال های 91 و 86 باز می گردد.
وی با اشاره به وقوع حریق در اراضی و مراتع استان، اظهار داشت: امسال 65 فقره حریق در 373 هکتار از اراضی استان به وقوع پیوست که نسبت به سال گذشته و در مساحت آتش سوزی، کاهش و در تعداد فقرات افزایش داشته ایم.
به گفته وی، سه فقره حریق سنگین در سطح اراضی استان امسال به وقوع پیوست که بیشتر آنها در مناطق شمالی و گردشگری رخ داده و زمان وقوع نیز در بعدازظهرها بوده است.
وی به علت های وقوع آتش سوزی نیز اشاره و اظهار داشت: روشن کردن آتش برای صرف چای در مراتع، عدم وجود حساسیت میان مردم در این زمینه و تفکر غلط دامداران برای حذف برخی گونه های گیاهی از جمله دلایل آتش سوزی ها بوده که نداشتن پایگاه آتش نشانی کافی و تجهیزات و نیروهای لازم از جمله دلایل کاهش موفقیت در امر کاهش حریق ها بوده اند.
اسداللهی با بیان اینکه حدود 29 هزار هکتار جنگل حفاظتی در استان وجود دارد، گفت: امسال 18 دمنده برای اطفای حریق خریداری شده بود که در مناطق مورد حساس حریق، بسیار موثر و کاربردی بودند.

*** 9 پرونده چرای غیرمجاز دام در سال 96 تشکیل شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در ادامه گفت: امسال 9 فقره پرونده در خصوص چرای غیرمجاز دام در سطح اراضی استان تشکیل شد که با صدور رای برای اخراج دام‌ها، اقدام به عمل آمد.
اسداللهی با اشاره به کاهش امسال چرای غیرمجاز دام نسبت به سال گذشته، افزود: دام ها با توجه به شیوع بیماری در استان های همجوار، به سمت قزوین هدایت شده که اوج آن در سال 94 بود.
به گفته وی، در مواجه با دام های غیرمجاز ابتدا باید برای اخراج آنها اقدام کرد و در صورت تمکین نکردن صاحبان گله، از دستگاه قضا کمک گرفت.
اسداللهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هزینه های کارشناسی برای خلع ید از اراضی منابع طبیعی، افزود: امسال 955 میلیون ریال هزینه کارشناسی و یک میلیارد و 460 میلیون ریال نیز طی سال گذشته در این رابطه پرداخت شده و 18 پرونده نیز به دلیل نداشتن هزینه های کارشناسی رد شده و 250 درخواست هم به دلیل فقدان هزینه مسکوت مانده است.
وی در پایان اضافه کرد: امسال 139 فقره پرونده تخریب صادر، 407 حکم خلع ید از منابع طبیعی به نفع سازمان به همراه 138 حکم علیه سازمان صادر شد.
استان قزوین دارای 935 هزار هکتار اراضی ملی بوده که از این میزان 853 هزار و 485هکتار مرتع است.
6101/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.