به گزارش ایرنا، استان قزوین دارای 246 امامزاده است که خیلی از آنها با داشتن بناهای قدیمی و قرار گیری در کنار آثار تاریخی و طبیعی در طول سال علاوه بر برگزاری آیین های مذهبی مختلف، پذیرای هزاران گردشگر از نقاط دور و نزدیک هستند.
وجود این امامزاده ها و بقاع متبرکه در نقاط مختلف استان قزوین علاوه بر ایجاد جلوه های مذهبی، فرصت مناسبی را نیز به منظور جذب گردشگر ایجاد کرده است.
علاوه بر بناهای تاریخی و طبیعی متعدد در گوشه و کنار در قزوین که در نوروز پذیرای بازدید کنندگان فراوانی هستند، امامزاده ها و بقاع متبرکه در این استان نیز طی این ایام مملو از زائران و همچنین گردشگرانی از نقاط مختلف ایران هستند که در زیر به معرفی برخی از مهم ترین آنها پرداخته شده است.

**امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا(ع)
معروفترین زیارتگاه شهر و استان قزوین، امامزاده حسین (ع) مشهور به شاهزاده حسین از فرزندان هشتمین امام شیعیان امام رضا (ع) است.
این بقعه متبرکه در خیابان سلامگاه قزوین قرار دارد و بنای بقعه آن در دوره صفویه ساخته شده است.
صحن آستان این امامزاده چهار هزار متر و زیربنای آن 750 متر مربع است.
این بنا دارای 52 طاق نما در پیرامون صحن است و در آن هنر هایی چون آیینه کاری، منبت کاری، خوشنویسی و کتیبه های قرآنی چشم نوازی می کند.
بنای این امامزاده به شماره 239 در فهرست آثارملی به ثبت رسیده است.

** بقعه چهار انبیاء (ع)
این بقعه از اماکن زیارتی مشهور شهر قزوین است و در میدان آزادی (سبزه میدان)، خیابان پیغمبریه و درغرب عمارت تاریخی چهلستون قرار دارد.
این مکان مدفن چهار تن از انبیاء الهی به نام های ( سلام ، سلوم ، سهولی ، اقلیا ) و نیز یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) بنام صالح ابن مجتبی (ع) است و با توجه به قرارگیری آن در مرکز شهر قزوین همه روزه تعداد زیادی از زائران به این مکان مقدس مشرف می شوند.

*امامزاده سلطان سید محمد ابن جعفر صادق (ع)
امامزاده سلطان سید محمد فرزند امام جعفر صادق (ع) از دیگر امامزاده های مشهور قزوین است که در خیابان منتظری قرار دارد.
حرم مطهر این امامزاده 60 متر مربع وسعت دارد و کتیبه گچبری با مضامین آیات قرآنی دورتادور فضای آن را تزئین نموده و حسینیه حضرتی به وسعت 800 متر مربع در قسمت غرب حرم مطهر این امامزاده واقع شده و حجره های کوچکی با امکانات لازم به عنوان زائر سرا اطراف صحن آنرا فرا گرفته است.

*امامزاده اسماعیل (ع)
این بقعه متبرکه در کوچه احمدیه واقع در خیابان شهید انصاری قزوین قرار دارد و به امامزاده اسماعیل شهر شهرت دارد.
نسب این بقعه متبرکه با چندین واسطه به امام جعفر صادق (ع) ختم می شود.
گنبد دوپوش با کاشیهای زیبا ، صندوق چوبی منبت کاری،آیینه کاری،گچبری و کتیبه های گچی به خط ثلث سفید بر زمینه لاجوردی از ویژگی های این بقعه متبرکه به شمار می رود که متعلق به دوره قاجار می باشد و دارای ضریح نقره ای و در برخی نقاط طلائی است.

*امامزاده علی بن جعفر صادق (ع)
این امامزاده در خیابان طالقانی ، خیابان ملک آباد، گذر حمدالله مستوفی واقع شده است و بنای آن از آثار تاریخی دوره قاجاریه است.
گنبد کاشی کاری زیبا، چهلستون زوجی شکل و مقابل ایوان و سه طاق نمای ورود از اجزای معماری بقعه آن است.

*امامزاده آمنه خاتون (س) از نوادگان حضرت موسی ابن جعفر (ع)
این امامزاده در خیابان طالقانی، خیابان ملک آباد واقع شده و بنای تاریخی بقعه که اصالت آن به دوره صفویه بر می گردد دارای گنبدی شلجمی با پوشش کاشی های تزئینی است.
یک حسینیه وسیع در قسمت غرب بنای بقعه و تعدادی زائر سرا نیز در سمت غرب صحن آن برای رفاه حال زائران احداث شده است.

*امامزاده حلیمه خاتون (س)
این امامزاده منسوب به دخت گرامی امام موسی ابن جعفر (ع) است و بقعه متبرکه آن در خیابان بوعلی قزوین، کوچه شیشه گرها قرار دارد.
بنای بقعه سال 1377 در اجرای طرح جامع بازسازی شده و مرقد مطهر در سردآبی به مساحت 70 متر مربع واقع و فضای درون آن با هنرهای کاشی کاری، آجر کاری و خوشنویسی تزئین شده است.
در قسمت شرقی حرم این امامزاده، حسینیه ای به وسعت 170متر مربع واقع شده و تزئینات آن به ویژه کتیبه فوقانی دورتادور بنا با اشعاری فارسی و خط نستعلیق بر روی کاشی های خشتی آبی رنگ تزئین شده است.

* امامزاده بی بی شهر بانو (س) از نوادگان امام جعفرصادق (ع)
این بقعه متبرکه در خیابان تهران قدیم قزوین کوچه بی بی شهربانو واقع است و بیشتر بانوان به زیارت آن حضرت مشرف می شوند.
مساحت بقعه 600متر مربع و زیر بنای آن حدود 300 متر مربع است.
این بنا در دو طبقه همکف و زیرین مورد استفاده زائرین قرار دارد.

* امامزاده زبیده خاتون (س) نوادگان امام موسی کاظم (ع)
این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می باشد و بقعه متبرکه آن حضرت در خیابان شهدای قزوین، کوچه امامزاده زبیده خاتون (س) واقع شده است.
بنای بقعه ساده و فاقد تزئینات بوده و دارای ضریح فلزی می باشد که با هنرمندی خاصی ساخته شده است.
این امامزاده دارای یک حسینیه به مساحت 400 متر مربع می باشد در محل بقعه قرار دارد و یک حسینیه دیگر نیز به مساحت 200متر مربع داراست که در قسمت سردآب احداث شده است.
بنای این بقعه از دی ماه سال 1388 به طور کامل مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

*امامزاده اسماعیل (ع) روستای باراجین
این امامزاده در روستای باراجین در هشت کیلومتری شمال قزوین و در جاده الموت غربی واقع شده و نسب ایشان به امام حسن مجتبی(ع) می رسد.
امامزاده اسماعیل(ع) باراجین به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی شمال شهر قزوین و قرارگیری در مجاورت پارک جنگلی فدک و همچنین وجود زائرسرا همه روزه پذیرای خیل زیادی از زائرین و گردشگران است.

*امامزاده اباذر (ع) روستای دربند
امامزاده اباذر(ع) از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است و بقعه آن حضرت در17کیلومتری شمال شرقی بخش مرکزی قزوین و در میان بافت مسکونی روستای دربند در ناحیه کوهستانی و خوش آب و هوا قرار دارد.
حرم، رواق، شبستان و تزئینات کاشی های زیبای رنگارنگ با نقوش هندسی که روی گنبد دوپوش بقعه بکار رفته از اجزای معماری بقعه هستند.

*امامزاده علی اصغر (ع) روستای زرآباد الموت
امامزاده علی اصغر(ع) یکی از نوادگان حضرت موسی بن جعفر(ع) و یکی از معروف ترین بقاع متبرکه استان می باشد که در 80 کیلومتری قزوین در بخش الموت شرقی در روستای خوش آب و هوای زرآباد و در نزدیکی دریاچه اوان واقع شده است.
این بقعه متبرکه دارای امکانات رفاهی از جمله زائرسرا ،حجره، مسجد و دیگر امکانات رفاهی می باشد.
این بقعه دارای گنبدی بزرگ از استیل طلایی رنگ و ضریحی فلزی و با آب طلا و شعرهای مذهبی است.

*امامزاده اسماعیل (ع) روستای فلار
بنا بربعضی کتب نقل است امام موسی کاظم (ع) دارای هشت فرزند بوده و پنجمین فرزند او امامزاده اسماعیل است که در 35کیلومتری شهر قزوین و در منطقه کوهستانی منتهی به کوهپایه الموت غربی در روستای فلار مدفون می باشد.
این بقعه دارای بنایی با نمای آجر سه سانتی کوره ای به مساحت حدود 100متر مربع و دارای ضریحی از جنس فلزی است که با آب طلا و نقره ساخته شده است .
امامزاده اسماعیل روستای فلار دارای گنبدی شلجمی بوده و کل بقعه در محوطه ای افزون بر یکهزار مترمربع واقع شده که جهت رفاه زائرین امکاناتی چون زائر سرا و حسینیه نیز در آن وجود دارد.

*امامزاده احمد ومحمود(ع) روستای حصار خروان
آستان مقدس امامزادگان احمد محمود(ع) که از نوادگان امام کاظم(ع) هستند در 20کیلومتری شهر قزوین و جاده قدیم قزوین- تهران واقع شده است.
امامزاده احمد (ع )دارای وسعتی بیش از پنج هزار متر مربع وگنبدی به شکل سروی و از جنس استیل به رنگ سبز و ضریحی از فلز و نقره و کمی طلایی است و امامزاده محمود(ع) با فاصله هزار متری در کنار امامزاده احمد(ع) برادرش قرار دارد که بنای آن دارای ساختمان آجری به مساحت تقریبی سه متر مربع است.
این امامزاده دارای ضریحی از جنس آلومینیوم می باشد و گنبدی به شکل سروی دارد که بر روی آن نام مبارک حضرت محمد (ص) حک شده است.

* مقبره آقا سیدعلی شارینی موسوی (ره)روستای شارین
مقبره آقا سید علی شارینی موسوی (ره) در کیلومتر 15جاده تاکستان-اسفرورین با فاصله پنج کیلومتری به اسفرورین و نزدیک روستای شارین قرار گرفته است.
سید علی شارینی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) و دارای بقعه ای به مساحت هفت هزار متر مربع با زیر بنایی به مساحت هزار متر مربع با گنبد و گلدسته های فلزی (استیل طلایی)است.

*امامزاده منور خاتون دانسفهان
این بقعه متبرکه در منطقه بیابانی و کوهستانی در 60 کیلومتری شهر قزوین و پنج کیلومتری شهر دانسفهان واقع شده است.
امامزاده منور خاتون(س) از فرزندان موسی بن جعفر (ع) با شجره نامه موثق است که از بقعه ای با گنبدی به شکل جناغی و از جنس استیل و دو گلدسته و ضریحی فلزی از نقره و آب طلا برخوردار می باشد.

*امامزاده محمد طاهر(ع) آوج
امامزاده محمد طاهر (ع) شهر آوج از نوادگان جعفر طیار(ع) است که در فاصله 100کیلومتری قزوین و در منطقه کوهستانی آوج واقع شده است.
این امامزاده دارای گنبدی به شکل سروی و از جنس استیل به رنگ طلایی و ضریحی از فلز و نقره و کمی طلا است.

**امامزاده ها و بقاع متبرکه قزوین آماده استقبال از گردشگران نوروزی هستند
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین در گفت و گو با ایرنا گفت: 246 امامزاده و بقعه متبرکه استان آماده استقبال از گردشگران نوروزی هستند.
حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در امامزاده ها و بقاع متبرکه استان قزوین،گفت: در راستای این طرح طی ایام نوروز برنامه های فرهنگی و مذهبی مختلفی در این اماکن برگزار می شود.
وی اظهار کرد: برنامه های متنوعی در این طرح که از روز گذشته در سطح 90امامزاده و بقعه مبترکه آغاز شده همچون برپایی خیمه های معرفت، غرفه های مشاوره ،نمایشگاه فرهنگی مراسم تحویل سال و نقاشی، کودکان و ایستگاه سلامت در نظر گرفته شده است.
این مسئول تصریح کرد: هدف از اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری علاوه بر میزبانی و خدمت‌ رسانی از زوار و مسافران، تبدیل بقاع به قطب های فرهنگی است.

**امامزاده های قزوین،کانون های جذب گردشگر در استان هستند
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: امامزاده ها و زیارتگاه ها امروزه کارکردهای فرهنگی و مذهبی مختلفی دارند به گونه ای که امروزه این مکان ها را می توان با برنامه ریزی مناسب به یکی از کانون های جذب گردشگر تبدیل نمود.
محمد علی حضرتی افزود: قزوین در کنار بناهای تاریخی و جاذبه های مختلف گردشگری، دارای بقاع متبرکه و امامزادگان شاخصی است که در ایام نوروز پذیرای هزاران گردشگر از نقاط مختلف کشور است.
وی با بیان اینکه قزوین می تواند در ردیف استان های برتر کشور در زمینه جذب گردشگران مذهبی باشد،اظهار کرد: قزوین از مستعدترین استان های کشور برای جذب گردشگران مذهبی است به گونه ای که امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا (ع) در صدر بازدید گردشگران این شهر قرار دارد.
7390*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.