علیرضا اکبر شاهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مردم باید ماهی های قرمز را از مراکز مجاز و دارای مجوز فروش دائم و یا موقت زیر نظارت اداره کل دامپزشکی خریداری کنند.
وی با بیان اینکه در این مراکز تصویر مجوز دامپزشکی برای فروش ماهی قرمز در معرض دید گذاشته شده است، تصریح کرد: سازمان دامپزشکی هرسال مراکز تولید و تکثیر، توزیع و عرضه و نگهداری ماهیان قرمز در روزهای پایانی سال را مورد کنترل و پایش قرار می دهد.
به گفته وی اداره کل دامپزشکی تمهیداتی را از جمله نمونه برداری، تحویل ماده ضدعفونی رایگان و آزمایشات لازم قبل از حمل این گونه ماهیان به مراکز عرضه ، صدور مجوز حمل و کنترل حمل و نقل در مراکز قرنطینه ای و بهداشتی را در دستور کار خود دارد و در این راستا از همکاری سایر نهادهای ذیربط نیز جهت کنترل حمل و نقل و عرضه بهداشتی ماهیان قرمز استفاده می کند.
وی افزود: بیماری های مشترک بین ماهیان زینتی و انسان خیلی محدود است و تاکنون گزارش خاصی مبنی بر بیماری های مثبت با مخزن ماهیان زینتی در انسان از طریق مراجع علمی ارائه نشده است.
اکبرشاهی همچنین هشدار داد: مردم باید از خرید ماهی قرمز از دست فروشانی که وضعیت مناسب بهداشتی و شرایط نگهداری لازم را ندارند، خودداری کنند چرا که ممکن است عواقب بهداشتی به همراه داشته باشد.
اکبرشاهی با اشاره به اینکه برای نگهداری ماهی قرمز به مدت طولانی در خانه یا کنار سفره هفت سین، برای هر ماهی باید یک لیتر آب در نظر گرفته شود، گفت: بهتر است از ظروف دهانه گشاد برای نگهداری ماهی استفاده شود.
وی، بهترین دما برای نگهداری ماهیان زینتی را 26 تا 22 درجه سانتی گراد خواند و گفت: تعویض مقداری از آب ماهی یک یا دو بار در هفته کافی است.
این مسئول دامپزشکی قزوین تصریح کرد: در صورت استفاده از آب شرب شهری، باید آن را 24 ساعت در هوایی آزاد جهت کلر زایی قرار داد و سپس آنرا را به آب ماهیان اضافه کرد.
به گفته وی، اگر فردی سابقه بیماری پوستی (آلرژی) دارد، برای دست زدن به ماهی و ظروف نگهداری آن باید از دستکش استفاده کند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین در پایان به شهروندان توصیه کرد در روز طبیعت (سیزدهم فروردین ) ماهی ها را در مکان های مشخص شده توسط شهرداری ها رها کنند.
ماهی قرمز در ایران با نام های ماهی طلایی،ماهی قرمز،ماهی شب عید، ماهی گلدفیش شناخته و با نام علمی 'Carassius auratus' با نژادهای مختلف و رنگهای متنوع در مراکز تکثیر و پرورش کشور تولید می شود.
ماهی قرمز یکی از نخستین ماهیان آکواریومی است که خاستگاه اولیه آن کشور چین بوده و با گذشت زمان به نقاط دیگر جهان معرفی شده است.
این نوع ماهی که بنا به یک سنت در ایام نوروز در کنار هفت سین قرار می گیرد،با طول 10 تا 15 سانتی متر می تواند طول عمری در حدود 5 تا 30 سال داشته باشد.
استان قزوین با تولید 15 میلیون قطعه مقام دوم تولید ماهیان زینتی را در کشور دارد.
7390*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.