به گزارش ایرنا، علی اکبر اسدالهی روز شنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: در حال حاضر 240هزار هکتار از اراضی استان مستعد بیابانی شدن هستند که از این مقدار 100هزار هکتار در شرایط بحرانی قرار دارد.
وی با اشاره به اجرای طرح های نهال کاری در اراضی استان به منظور جلوگیری از بیابانی شدن آنها، تصریح کرد: در منطقه طارم سفلی قزوین 35 هزار هکتار اراضی مستعد شناسایی شده اند که در حال حاضر 14هزار هکتار از آنها نهال کاری و جنگل کاری شده است.
این مسئول در ادامه به اجرای عملیات قرق مراتع اشاره کرد و گفت: در سال جاری 309 هکتار از مراتع قرق شد چرا که بهترین ابزار برای رویش مرتع و گیاهان مرتعی قرق این اراضی است.
وی همچنین به طرح کاشت نهال بادام تلخ در اراضی شهرستان آوج در سطح 40 هکتار اشاره کرد و گفت: طرح تحقیقاتی کشت گل نرگس و گل محمدی در برخی اراضی کشاورزی رها شده استان به منظور جلوگیری از بیابانی شدن زمین ها نیز در دستور کار قرار دارد.
اسدالهی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تخریب و تصرف 675 هکتار از اراضی ملی این استان در سال جاری، گفت: در این رابطه با شناسایی و دستگیری متخلفین، 139 فقره پرونده تخلف صادر شده است.
این مسئول اظهار کرد: طی این مدت با رایزنی های صورت گرفته 213 هکتار از اراضی ملی استان در قالب 64 فقره اقدام، رفع تصرف و آزاد شده است.
اسدالهی در ادامه به چرای غیر مجاز دام در اراضی و عرصه های طبیعی استان قزوین اشاره کرد و از آن به عنوان یک عامل تهدید کننده برای فضای سبز و مرتعی استان و عامل تشدید بیابان نام برد و گفت: در سال جاری 9 فقره پرونده چرای غیر مجاز دام در دستگاه قضایی استان تشکیل شده است.
وی ادامه داد: چراهای غیر مجاز شناسایی شده در استان طی سال جاری در قالب استفاده سه هزار و 946 واحد دامی انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین در ادامه به تثبیت مالکیت اراضی ملی استان قزوین اشاره کرد و افزود: تاکنون برای 800هزار هکتار از اراضی ملی استان سند مالکیت به نام دولت صادر شده و 85 هزار هکتار باقی مانده نیز به زودی صاحب سند می شوند.
به گفته وی همچنین در سال جاری برای 26 هزار هکتار از اراضی ملی استان قزوین سند تک برگی صادر شده و تا پایان سال نیز برای 40هزار هکتار دیگر سند صادر می شود.
وی با اشاره به طرح تملک اراضی به منظور ساماندهی به وضعیت اراضی ملی،گفت: در استان 24 پلاک در مرحله تصمیم گیری جهت تملک است اما تملک در اراضی که از 29 دی ماه سال 1340توسط بهره برداران کشت کشاورزی داشته اند، انجام نخواهد شد.
این مسئول در ادامه به فعالیت بخش آموزش و ترویج منابع طبیعی اشاره کرد و‌گفت: در سال جاری 2 هزار نفر از بهره برداران و مجریان منابع طبیعی آموزش های لازم را برای حفاظت از عرصه های طبیعی فرا گرفتند.
اسدالهی در پایان به برنامه های هفته منابع طبیعی در قزوین اشاره کرد و گفت: شعار امسال هفته منابع طبیعی 'منابع طبیعی با مردم و برای مردم' است و به این مناسبت 300 هزار اصله نهال در استان غرس می شود.
وی افزود: دیدار کارکنان اداره کل منابع طبیعی با نماینده ولی فقیه در استان،برگزاری آیین روز درخت کاری با کشت نهال و تجلیل از بهره برداران و مجریان نمونه منابع طبیعی از دیگر برنامه های مربوط به این مناسبت در قزوین به شمار می روند.
15 تا 22 اسفند هفته منابع طبیعی نام دارد.
عرصه های مربوط به منابع طبیعی در استان قزوین شامل 850هزار هکتار مرتع،29هزار هکتار جنگل و حدود 100هزار هکتار اراضی بیابانی هستند.
7390*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.