به گزارش ایرنا، مرتضی شهبازی نیا پنجشنبه شب در شانزدهمین آیین تحلیف کانون وکلای دادگستری استان قزوین افزود: وکالت در سراسر دنیا یکی از شغل های پر افتخار و موجب احترام مردم و ممتاز از سایر مشاغل به شمار می رود.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی این حرفه با برخی از ناملایمات مواجه است اما باز هم این شغل به دلیل مواردی چون رسالت،درآمد و کسب احترامی که دارد از محبوبترین مشاغل به شمار می رود.
شهبازی نیا با اشاره به تاکید قانون گذار بر استقلال نهاد وکالت،افزود: حکومت قانون در زندگی بشر نقش بی بدیلی داشته و بسیاری از تغییرات مثبت در جامعه در سایه این مهم به وجود آمده است.
وی افزود: ساختار حکومت قانون بر اصل تفکیک قوا،دموکراسی و اراده مردم تشکیل شده و در مجموع حاکمیت کشور را می سازد.
رییس اسکودا ادامه داد: در کنار ساختار رسمی تفکیک قوا، نهاد وکالت نیز به صورت مستقل پیش بینی شده که مردم با دادن نمایندگی به افراد متخصص برای اجرا و تفسیر درست قانون اقدام می کنند.
وی اضافه کرد: فلسفه واقعی کانون وکلا و جایگاه وکالت در این است که این حرفه از ابزارهای مهم مردم برای نظارت بر حکومت قانون و تضمین حقوق شهروندی محسوب می شود.
شهبازی نیا همچنین تاکید کرد: باید حرفه وکالت از مداخله بیرونی مصون باشد و حتی براساس استانداردهای بین المللی از مداخله از طریق قانون گذاری نیز مصون بماند.
وی ادامه داد: باید استاندارد علمی وحرفه ای برای ورود وکلا به این شغل توسط کانون های وکلا تامین شود همان گونه که در کشورهای پیشرفته کانون وکلا سالیانه میزان پذیرش وکیلان را از دانشگاه های توانمند تعیین می کنند.
شهبازی نیا افزود: این نهاد باید خود تعیین کننده مسائل اساسی اش از جمله انتخابات باشد و شخصیت وکیل نباید هم رده و هم شان موکل پنداشته شود.
رییس اسکودا در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: وکیل همچنین باید مصون از تعقیب باشد که همه این موارد از جمله مهمترین موارد استقلال وکالت هستند.
وی یادآور شد: وفاداری به موکل، تعهد به درستی و راستی در برابر دادگاه، وفاداری به کشور و تعهد به صنف و حرفه از جمله مهمترین تعهدهای شغل وکالت هستند.
شهبازی نیا به چالش های حرفه وکالت نیز اشاره کرد و گفت: وکالت حرفه ای است که در ذات خود مخاطره دارد چون در هرپرونده از یک طرف پرونده توسط وکیل حمایت می شود و باید در این رابطه با دقت از ایجاد ذهنیت سوء در جامعه جلوگیری کرد.
وی افزود: اخلاق حرفه ای در این شغل بسیار مهم است ولی هنوز منشور اخلاق حرفه ای مورد تایید تمامی کانون های وکلا وجود ندارد.
شهبازی نیا گفت: دشمن حرفه ای وکالت افرادی هستند که نمی خواهند قانون اجرا شود و این یک مخاطره دیگر برای نهاد وکالت است.

**تامین معیشت امروزه از مهمترین مشکلات وکیلان جوان است
رییس کانون وکلای استان قزوین نیز در این آیین گفت: همکاران شرکت کننده در این دوره از آزمون ورودی کارآموزی از سطح دانش و توانایی بالایی برخوردار هستند و جای خوشحالی است که افرادی با توانایی علمی بالا به جمع وکلای قزوین اضافه می شوند.
محمد نسخه چی افزود: وکیلان هرچند امروزه مانند گذشته از احترام و شان برخوردار نیستند ولی باید تلاش کنیم تا شان و احترام و عزت این شغل را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم.
وی افزود: رعایت اخلاق حرفه ای توسط وکلا یکی از راههای بازگردندان عزت این شغل است.
نسخه چی خاطر نشان کرد: رعایت احترام به اشخاص، مراجع قضایی و همکاران از بالاترین موضوعاتی است که باید به آنها توجه کنیم و باید کینه ورز نبوده و راه خود را بر مبنای درستی و راستی قرار دهیم.
رییس کانون وکلای دادگستری استان قزوین گفت: مشکل معیشت امروزه پیش روی وکلای جوان قرار دارد و هیات مدیریه کانون وکلا به این موضوع آگاه است بنابراین باید مانع افزایش فارغ التحصیلان این رشته باشیم.
وی همچنین گفت: خطرات زیادی کانون های وکلا و وکیلان را تهدید می کند که باید با همدلی و همراهی براین مشکلات فایق آئیم.
رییس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای استان قزوین نیز در این آیین گفت: دانش حقوق قلمرو بسیار گسترده ای برخوردار است.
تقی سید رضی افزود: رشته حقوق با سایر علوم ارتباط تنگاتنگ داشته و مستقل نیست و امروزه باید این رشته خود را با جرائم روز از قبیل سایبری،رایانه ای و ژنیتکی به روز سازد.
وی افزود: قلمرو گسترده حقوق نشان می دهد که نباید پیوسته مطالعه کردن در دانش حقوق را فراموش کرد و زمانی می توان متخصص علم حقوق بود که پیوسته از دانش مربوط به این حوزه بهره مند شد.
در پایان این آیین 70 کارآموز با خواندن سوگندنامه،پروانه وکالت خود را دریافت کردند.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.