به گزارش ایرنا، محمد نسخه چی روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن سالروز استقلال کانون های وکلای دادگستری برگزار شد،افزود: این موسسه ها که تعداد آنها در قزوین به بیش از 50 مورد رسیده است، موجب پدیده شوم کارچاق کنی شده و از معاونت پیشگیری از جرم دادگستری تقاضای برخورد جدی با این موضوع را داریم.
وی اضافه کرد: این موسسه ها با مجوز اداره ثبت اسناد و املاک تاسیس می شوند و چون نمی توانند وارد سیستم قضایی شوند از وکلا و کارآموزان جوان ما در طرح دعاوی استفاده و با پرداخت مبالغ نازل آنها را جذب فعالیت های خود می کنند.
نسخه چی همچنین با اشاره به سالروز استقلال کانون وکلا در کشور، ادامه داد: کانون های وکلا در سال 1331 با امضای نخست وزیر وقت استقلال یافتند.
نسخه چی ادامه داد: دفاع جز با قاضی مستقل و دسترسی افراد به وکیل مستقل فراهم نمی شود و استقلال وکلا یک امر بدیهی پذیرفته شده در بیشتر کشورهای جهان است تا بتوان آزادانه و بدون دخالت دولت از کسانی که در معرض اتهام هستند، دفاع کرد.
نسخه چی خاطرنشان کرد: کانون های وکلا با داشتن افراد نخبه ای با حداقل مدرک کارشناسی ظرفیت های بزرگی دارند که می توانند در مسئولیت های شهری و اجرایی به خوبی از آنان استفاده کرد.
رییس کانون وکلای دادگستری قزوین افزود: در راستای حق دسترسی مردم به وکیل، امکان ارایه معاضدت و مشاوره حقوقی به افرادی که توان انتخاب وکیل ندارند فراهم شده و کانون ها در این خصوص به مراجعان خود خدمات می دهند.
نسخه چی در بخش دیگری از صحبت های خود بر لزوم معرفی خدمات کانون های وکلا تاکید کرد و گفت: اشتغال وکلا اکنون با افزایش بی ضابطه وکلا دچار تهدید شده و از این جهت فشارهای زیادی بر روی کانون های وکلا وارد می شود.
وی اضافه کرد: توانایی های تخصصی و امانت داری در کار وکلا بسیار مهم است از این رو باید سختگیری هایی شود تا این اتفاق نیافتد.
نسخه چی ادامه داد: قزوین حتی همین حالا با داشتن بیش از 700وکیل با چالش اشتغال و درآمد وکلا مواجه است و پذیرش بی ضابطه وکلا می تواند به این حرفه آسیب بیشتری وارد کند.
رییس کانون وکلای دادگستری قزوین ادامه داد: با این وضعیت هم کانون های وکلا و هم دادگستری ظرفیت انجام کارآموزی وکلا را ندارند.
وی اضافه کرد: وضعیت اشتغال وکلا به گونه ای است که دانش آموختگان این رشته به سختی در آزمون پذیرفته شده و سپس با بیکاری در این شغل مواجه می شوند.
وی با بیان اینکه این مشکل جز با اجباری کردن گرفتن وکیل در دعاوی ها حل نمی شود،گفت: اجباری شدن وکالت جلوی طرح بسیاری از دعاوی و همچنین اطاله دادرسی در دادگاه ها را می گیرد و حتی اگر افراد بضاعت مالی نداشته باشند خدمات معاضدتی کانون ها می تواند این مشکل مردم را حل کند.

*فعالیت 573 وکیل پایه یک در قزوین
رییس کانون وکلای دادگستری قزوین از اشتغال 573 وکیل پایه یک در قزوین خبر داد و گفت: همچنین 58 کارآموز نیز در کانون فعالیت دارند.
نسخه چی خاطرنشان کرد: 87درصد پرونده های دادگاه های قزوین بدون وکیل رسیدگی می شوند و تنها13درصد آنها به وکیل ارجاع شده اند.
وی گفت:با قانون جدید آیین دادرسی کیفری که حضور وکیل را در برخی موضوعات اجباری کرد میزان ارجاع پرونده ها به وکیل تسخیری افزایش چشمگیری یافته است به گونه ای که در سال94 تعداد435 پرونده، سال95 به تعداد473پرونده و در سال جاری تاکنون497پرونده به وکلای تسخیری ارجاع شده اند.

*آیین تحلیف 69 کاراموز وکالت برگزار می شود
رییس کانون وکلای دادگستری قزوین همچنین از برگزاری آیین تحلیف 69 تن از کارآموزانی که در آزمون اختبار پذیرفته شده اند در روز سوم اسفندماه خبر داد و دیدار با اعضای شورای قضایی قزوین، بازدید از چند موسسه خیریه و مراسم جشن استقلال کانون های وکلای دادگستری در روز چهاردهم اسفند را از دیگر برنامه های هفته وکیل مدافع در قزوین عنوان کرد.
وی همچنین از برگزاری جام مسابقات ورزشی استقلال ویژه اعضای کانون های وکلای دادگستری کشور در کیش خبر داد و افزود: تیم والیبال بانوان و تیم پینگ پنگ و فوتسال مردان کانون وکلای قزوین نیز در این مسابقات شرکت خواهند کرد.
هفتم اسفندماه به مناسبت سالروز استقلال کانون های وکلای دادگستری در سال1331به عنوان روز وکیل مدافع نام گذاری شده است.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.