به گزارش ایرنا، با تحول در شیوه زندگی شهروندان در عصر جدید و بدنبال آن شیوع آسیب های اجتماعی همچون طلاق و اعتیاد و همچنین ازدیاد حوادث و بیماری هایی که مردان خانواده را از میان می برد شاهد ایجاد قشری از زنان سرپرست خانوار در جامعه خود هستیم.
در این شرایط نهادهای حمایتی و خدمت رسانی چون کمیته امداد با اجرای طرح ها و ارایه تسهیلات اشتغال زایی خود گره بزرگی را از زندگی این زنان گشوده و با دور کردن آسیب های اجتماعی پیرامون این قشر، آنان را به سمت خودکفایی و کارآفرینی و داشتن زندگی بهتر هدایت می کنند.

**کمک های کمیته امداد من را به یک کارآفرین تبدیل کرد
یک مددجوی توانمند شده کمیته امداد و سرپرست زن خانوار که همسر خود را با داشتن سه فرزند از دست داده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پنج سال است که تحت پوشش کمیته امداد قزوین هستم و با مهارتی که از قبل در کار خیاطی داشته ام اکنون به مدد دریافت کمک از این نهاد برای خود شغلی دست و پا کرده ام.
این زن که اکنون تبدیل به یک کارآفرین شده است، افزود: به خاطر فوت همسر خود بر اثر برق گرفتگی در محل کار زیر پوشش کمیته امداد قرار گرفتم و پس از مدتی با راهنمایی این نهاد از 2 وام 15 و 20 میلیون تومانی کمیته امداد استفاده کرده و هم اکنون یک کارگاه تولیدی دوخت انواع شلوار زنانه را اداره می کنم.
وی با بیان اینکه از طریق این کار علاوه بر 6 نفر در کارگاه برای حدود 18نفر دیگر خارج از کارگاه نیز شغل ایجاد کرده امو با کمک های دریافتی کمیته امداد تبدیل به یک کارآفرین شده ام،افزود: البته پیگیر دریافت وام دیگری جهت تسویه بدهی وامی که برای راه اندازی کارگاه خود کردم، هستم.
این زن37 ساله گفت: زن بودن و کار کردن بدون اتکا به فردی دیگر برای امرار معاش سخت است اما خوشبختانه با کمک هایی که از سوی نهادهایی چون کمیته امداد ارایه می شود زنان مشابه من نباید دست روی دست بگذارند بلکه با تلاش خود باید یک زندگی بهتر را برای خود و فرزندانشان رقم بزنند.
وی همچنین گفت: کمیته امداد در زمینه کمک به زنان سرپرست خانوار اقدامات خوبی انجام داده و خوشحالم که اکنون علاوه برایجاد شغل از کمک های این نهاد در خصوص فرزندانم نیز برخوردار هستم.

**تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد، رفاه و آرامش را به زندگی ما هدیه داد
بانوی دیگری نیز که به علت اعتیاد همسر از شوهرش طلاق گرفته و دارای یک دختر 15 ساله است از دیگر زنان سرپرست خانوار است که با وام 200میلیون ریالی کمیته امداد توانسته در یک سال گذشته واحد تولید مواد لبنی و توزیع آن را در شهر اقبالیه قزوین راه اندازی کند.
این بانوی میانسال که حدود هفت سال پیش از همسر خود جداشده و زیر پوشش کمیته امداد قرار گرفته است، می گوید برای شرکت در دوره های آموزشی کمیته امداد مراجعه کرده بودم که بنا به پیشنهاد کارشناسان آنجا درخواست وام 200 میلیون ریالی را برای ایجاد یک شغل دادم.
وی ادامه داد: با توجه به سابقه فروشندگی لباس و همچنین سابقه ای که از کارهای دامداری در محیط روستایی داشتم به فردی که تولید مواد لبنی داشت معرفی و پس از چند ماه یادگیری این کار و پس از دریافت تسهیلات اشتغالزایی توانستم یک واحد لبنی را ایجاد کنم.
این بانو به تمام زنان سرپرست خانوار توصیه کرد نسبت به شرایط سخت خود تسلیم نشوند و با توکل به خداوند و با عزم و اراده جدی برای تامین معاش خود از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.
وی با قدردانی از کمک ها و همکاری های کمیته امداد و با بیان اینکه تسهیلات اشتغالزایی این نهاد آرامش و رفاه را به ما هدیه داد، خواستار تداوم حمایت های این نهادها برای پشتیبانی از زنانی شد که بدون داشتن همسر و سرپرست مجبور به کشیدن بار زندگی بر دوش خود هستند.
این بانوی توانمند شده گفت: خوشبختانه با حمایت کمیته امداد اکنون در واحد تولیدی خود فعالیت می کنم و بدون اینکه مجبور به دراز کردن دستم به سوی فرد دیگری باشم برای خود و فرزندم روزی حلال تامین می‌کنم و علاوه بر این به شکل غیرمستقیم برای افراد اشتغالزایی نیز ایجاد کرده ام.

**ایجاد 826 شغل برای زنان سرپرست خانوار قزوین در سال جاری
معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره)قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در سال جاری تاکنون سه هزار و 305 فرصت شغلی برای سرپرستان خانوار تحت پوشش کمیته امداد قزوین ایجاد شده است که از این تعداد 826 نفر جزو زنان سرپرست خانوار هستند.
احمد اکبری با اشاره به وجود 2 نوع منابع دولتی و صندوق قرض الحسنه امداد ولایت برای پرداخت تسهیلات به سرپرستان خانوار،گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 480 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به سرپرستان خانوار پرداخت شده که میانگین هرکدام از آنها بین 100 تا150میلیون ریال بوده است.
وی اضافه کرد: از این میزان 44 میلیارد ریال از محل منابع صندوق قرض الحسنه امداد ولایت تامین شده است.
اکبری با بیان اینکه 436 میلیارد ریال از تسهیلات نیز از محل منابع بانکی بوده است، یادآور شد: بر اساس بند د تبصره16 قانون بودجه سال جاری، بانک ها را موظف کرده است از محل قرض الحسنه در اختیار خود مبالغی را برای ایجاد فرصت شغلی به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد پرداخت کنند.
اکبری افزود: از 436 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده از منابع بانکی در سال جاری، 300 میلیارد ریال از محل بند د تبصره 16 قانون بودجه و 136میلیارد ریال هم از محل مانده اعتبار تبصره 26 قانون بودجه و سفر رییس جمهوری بوده است.
وی همچنین یادآور شد: 10 درصد تسهیلات پرداخت شده برای زنان سرپرست خانوار از منابع صندوق قرض الحسنه امداد ولایت و 90درصد از منابع قرض الحسنه بانکی بوده است.
اکبری همچنین گفت: به محض اینکه با تسهیلات پرداختی فرصت شغلی برای خانواده ایجاد می شود، توسط ناظران طرح های اشتغال، این شغل ها و طرح ها مورد بازدید و بررسی 2 یا سه ماهه قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: طی این نظارت ها، با محاسبه جمع درآمدها و کم کردن هزینه های طرح و تولید، اگر درآمد خالص فرد بیش از حداقل حقوق و دستمزد سال جاری باشد وی توانمند شناخته شده و از زیر پوشش کمیته امداد خارج می شود.
اکبری خاطرنشان کرد: در صورت شکست طرح اشتغال، تلاش می کنیم با پرداخت تسهیلات تکمیلی سرپرست خانوار را به چرخه تولید برگردانیم و یا در صورت عدم امکان این کار وی را به دوره کوتاهی از مستمری بگیری بازمی گردانیم.
وی به سایر خدمات کمیته امداد به زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: برای زنان مددجوی کمیته امداد در صورتی که در سنین بین 35 تا 50 سال باشند حق بیمه ماهانه به منظور بازنشستگی آنها به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می شود تا پس از 10سال بتوانند از یک سوم حقوق و مزیای مستمری بگیران تامین اجتماعی برخوردار شوند.
اکبری افزود: در صورتی که زنی در سن 53 سالگی برای بازنشستگی مراجعه کند تنها به این شرط که حداقل سه سال سابقه بیمه از قبل داشته باشند می تواند از این خدمت بهره مند شوند تا بعد از سن 60 سالگی بازنشسته تامین اجتماعی بشوند.
اکبری گفت: کارگاه های آموزشی مانند خیاطی و قالیبافی نیز توسط کمیته امداد برای مددجویان برگزار می شود تا بتوانند پس از دوره سه ماهه و یادگیری مهارت برای خود شغلی و حرفه ایجاد کنند.
وی افزود: توانمندسازی فقط شامل ایجاد شغل نیست بلکه ایجاد مسکن و توانمندسازی فرهنگی را هم شامل می شود که این مسایل به طور جدی در کمیته امداد در حال پیگیری است.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.