دکتر سید سعید اسکویی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آمار اضافه وزن و چاقی در افراد 15تا23ساله استان نیز 12.5درصد و در افراد هفت تا 18سال استان 20 درصد است.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر با تغییر در نوع مواد غذایی و مصرف بی رویه برخی مواد غذایی پرکالری و همچنین کم تحرکی شاهد افزایش اضافه وزن و چاقی در جمعیت استان و کشور هستیم.
اسکویی ادامه داد: البته در مواردی نیز بیماری های ارثی موجب اضافه وزن می شوند و برخی بیمای ها از جمله کم کاری تیروئید در افزایش وزن بسیار موثر هستند.
وی با اشاره به عوارض مختلف چاقی در افراد، گفت: چاقی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را بالا برده و یک پایه اصلی برای ابتلا به دیابت است.
اسکویی خاطرنشان کرد: چاقی و افزایش وزن می تواند احتمال ابتلا به سرطان هایی مانند کولون، پروستات، سینه و تخمدان را نیز افزایش دهد.
وی، مشکلات کبدی را نیز از دیگر مسایل مربوط به چاقی عنوان کرد و گفت: تنگی نفس، مشکلات زانو و مفاصل هم از دیگر عوارض چاقی است به گونه ای که هر یک کیلوگرم کاهش وزن، چهار کیلوگرم از فشار روی زانو را کاهش می دهد.
اسکویی در ادامه حذف هرکدام از وعده های غذایی را برای کاهش وزن، کاری بسیار نادرست دانست و گفت: مصرف 30 گرم آجیل در روز، مصرف میوه به اندازه پنج وعده در طول روز و ترجیحا پیش از غذا، حذف نوشابه، کاهش مصرف غذاهای حاضری، مصرف لبنیات کم چرب، آهسته غذاخوردن، افزایش مصرف گوشت سفید خصوصا ماهی و استفاده از آبلیمو به جای سس در سالاد آن هم پیش از خوردن غذا و به حداقل رساندن مصرف نان و برنج از جمله موارد لازم برای رسیدن به تعادل وزن و داشتن سلامت می باشد.
وی با تاکید بر داشتن ترازو در منزل برای هرخانواده گفت: پخت غذا به صورت بخارپز، آب پز و در نهایت کبابی بهتر از سرخ کردن است و در خرید نان نیز بهترین نوع نان آن است که درصد سبوس آن کمتر باشد.
اسکویی همچنین گفت: برای سنجش تناسب وزن باید با استفاده از محاسبه توده بدنی وزن را بر اندازه قد تقسیم کرد که اگر این شاخص زیر18.5باشد فرد لاغر، تا 25 استاندارد، بین 25تا 30 دارای اضافه وزن و بالای 30 به معنای چاقی فرد است.
اسکویی افزود:هم اکنون میزان کم تحرکی در کشور 90.3درصد و در قزوین 85.9 درصد است و ما باید بتوانیم در سال های آینده این میزان را تا حد زیادی کاهش دهیم.
وی افزود: به منظور ارتقای سلامت و رسیدن به تعادل وزن در افراد جامعه برای اولین بار 30 کارشناس تغذیه در تمام مراکز جامع سلامت استان قزوین جذب شده و مشاوره های رایگان را به تمام مراجعان ارایه می کنند.
رییس مرکز بهداشت استان قزوین افزود: بر خلاف تصور بسیاری از مردم که فعالیت های فیزیکی خود در طول روز در منزل و محیط کار به معنای تحرک بدنی می دانند تحرک بدنی باید به گونه ای باشد که نفس انسان را به شماره بیاندازد.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.