به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دکتر ناهید یزدی در نشست کمیته دانشگاهی ترویج تغذیه با شیر مادر افزود: این اقدام به منظور ترویج، تبلیغ و تشویق تغذیه با شیر مادر در خانواده ها و همچنین در نظر گرفتن تسهیلات رفاهی برای مادران دارای کودک شیرخوار در اماکن عمومی از جمله ترمینال ها و فروشگاه های بزرگ با همکاری ادارات و سازمان های مرتبط راه اندازی می شود.
وی اضافه کرد: اهداف مهم تعیین شده برای ترویج تغذیه کودکان با شیر مادر برقراری تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از تولد تا یک ساعت و شروع تغذیه کودک با شیر در همان ساعت اول و به دنبال آن ادامه تغذیه انحصاری با شیر تا پایان 6 ماهگی و تداوم آن در کنار تغذیه کمکی تا پایان 2 سالگی کودک است.
یزدی ادامه داد: برقراری تماس پوست با پوست مادر و نوزاد و شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد، اهمیت و مزایای زیادی بر سلامت مادر و نوزاد دارد که برقراری سریع رابطه عاطفی مادر و نوزاد و به دنبال آن، آرامش آنان، به جریان افتادن سریع شیر مادر و شروع تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر و پیشگیری از افت قند خون و کاهش درجه حرارت نوزاد از جمله این مزایا است.
وی همچنین گفت: تغذیه بدو تولد نوزاد از شیر مادر، با ابلاغ اداره سلامت کودکان از سال 94 در بیمارستان های دوستدار کودک برای تمام زایمان ها اعم از سزارین و طبیعی آغاز شده است.
معاون فنی مرکز بهداشت استان قزوین افزود: شواهد نشان می دهد شروع تغذیه با شیر مادر طی یک ساعت اول تولد، اولین و حیاتی ترین گام برای کاهش مرگ و میر کودکان است و اگر تمام مادران، ظرف یک ساعت اول تولد، تغذیه با شیر مادر را شروع و شیرخوار خود را تا 6 ماه منحصرا با شیر خود تغذیه کنند، جان نوزادان زیادی حفظ می شود.
با وجود مزایای فراوان تغذیه با شیر مادر تنها 50 درصد مادران،نوزادان خود را تا 6 ماهگی به شکل انحصاری با شیر خود تغذیه می دهند.
سازمان بهداشت جهانی و یونیسف، تغذیه انحصاری با شیر مادر را از زمان تولد به مدت 6 ماه و همچنین تداوم تغذیه با شیر مادر را همراه با تغذیه تکمیلی تا پایان 2 سالگی یا بیشتر توصیه می کنند.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.