به گزارش ایرنا مریم بیدخام روز چهارشنبه در نشست ستاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی استان قزوین افزود: این طرح طی تفاهم نامه ای بین وزارت دادگستری و سازمان بهزیستی کشور سال گذشته در 11استان کشور به صورت آزمایشی اجرا شد و قرار است در قزوین اجرایی شود.
وی اضافه کرد: در نشست اخیر ستاد فرهنگی و اجتماعی استان طرح پیشگیری و کاهش طلاق مطرح و شرح وظایف نمایندگان هر کدام از دستگاه ها در این زمینه مشخص شد.
درطرح ثبت الکترونیک طلاق ، مشکلات زوجین در سامانه ای ثبت می شود و براساس نوع مشکل، خانواده ها به مراکز مشاوره ارجاع داده می شوند.
در این مراکز مشاوره هایی در رابطه با توانمندسازی زوجین، مشاوره فرهنگی و اشتغال نیزبه افراد ارایه می شود.
بیدخام در خصوص اعتیاد نیز گفت:این بلای خانمان سوز از سال ها پیش معضل جامعه ایران بوده و در ارتباط با سایر آسیب های اجتماعی تبدیل به یک بحران مهم اجتماعی شده و طبق پژوهش های انجام شده پس از بیکاری بزرگترین مشکل جامعه ایران است.
وی با بیان اینکه اعتیاد با وجود مجاهدت ها و تلاش ها، همچنان از چالش های اجتماعی است اضافه کرد:کاهش سن اعتیاد، اعتیاد زنان، شیوع بیماری های مختلف به دلیل ناخالصی مواد مخدر و روند مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی از آسیب های این حوزه است.
وی با بیان اینکه اعتیاد و آسیب های اجتماعی زیبنده جامعه اسلامی نیست ادامه داد: با دستور مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر ریشه یابی و تسریع در حل آسیب ها؛ کاهش پنج آسیب شامل حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی از اولویت بالایی برخوردار شد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری افزود:آسیب های اجتماعی در یکدیگر تنیده شده به طوری که اکنون قسم عمده ای از طلاق ها به واسطه اعتیاد همسران است.
وی ادامه داد:به منظور کنترل وضعیت اعتیاد، مراکز گذری کاهش آسیب(DIC) توسط دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی راه اندازی شده اند.
وی گفت:هم اکنون یک مرکز کاهش آسیب توسط دانشگاه علوم پزشکی و پنج مرکز هم توسط بهزیستی در قزوین ایجاد شده است.
بیدخام خاطرنشان کرد:با توجه به راه اندازی مرکز ویژه زنان آسیب پذیر در دانشگاه علوم پزشکی به دنبال آن هستیم تا با توسعه این مرکز و افزودن خدمات متادون درمانی یک مرکز ویژه برای زنان نیز ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون یک مدرسه توسط آموزش و پرورش برای مدت دو سال به مرکز(DIC) اختصاص یافته است با توجه به مکان درست آن خواستار افزایش مدت استقرار این مرکز به سه سال شد.
وی افزود:این مدرسه نیاز به تعمیر و بازسازی دارد که از شهرداری انتظار داریم در این زمینه همکاری کند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین افزود: تمام این مراکز کاهش آسیب در حوزه مردان است در حالی که آسیب های اعتیاد در بین زنان بسیار جدی تر است و امیدواریم با تامین امکانات سخت افزاری توسط شهرداری و نرم افزاری توسط بهزیستی چنین مرکزی برای زنان هم ایجاد شود.
براساس آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی، 623 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 273 هزار نفری استان قزوین را زنان تشکیل می دهند.
6012/7388خبرنگار:پریسا نوروزی** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.