سرهنگ جشمید محبت خانی روز پنجشنبه در حاشیه نشست با محیط بانان قزوین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:
در حال حاضر 278 منطقه شامل مناطق حفاظت شده، پناهگاه، پارک ملی و اثر طبیعی تحت مدیریت حفاظت محیط زیست کشور وجود دارد.
فرمانده یگان حفاظت سازمان محط زیست افزود: این مناطق چهار گانه شامل 172 منطقه حفاظت شده ، 43 پناهگاه، 28 پارک ملی و 35 اثر طبیعی ملی است که بر اساس قانون باید از آنها محافظت شود.
وی اظهار کرد: علاوه بر این 149 منطقه شکار و تیر اندازی ممنوع در کشور وجود دارد که به عنوان مناطق پشتیبان بوده که نیاز به حفاظت توسط محیط بانان دارند.
محبت خانی ادامه داد: میزان سطح مناطق چهار گانه تحت حفاظت محیط زیست کشور17 میلیون هکتار و مناطق شکار و تیراندازی ممنوع نیز 6 میلیون هکتار است.
وی به فعالیت سه هزار و 200 محیط بان در کشور اشاره کرد و گفت: به ازای هر حدود 12هزار هکتار در کشور یک محیط بان وجود دارد و این در حالی است که باید به ازای هر یک هزار هکتار یک محیط بان فعالیت کند بنابراین کشور با کمبود محیط بان در جهت حفظ و حراست از عرصه های طبیعی و گونه های جانوری روبرو است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه باید با فرهنگ سازی به جایی برسیم که همه مردم محیط بان طبیعت شوند، ادامه داد: براساس اصل 50قانون اساسی و توصیه های مکرر مقام معظم رهبری اجتماعی کردن محیط زیست در سراسر کشور الزامی است.
سرهنگ محبت خانی در ادامه بر آموزش عمومی در جهت حفظ و حراست از عرصه های طبیعی تاکید و خاطر نشان کرد: اگر حفظ این منابع در دوران دبستان ، دبیرستان و دانشگاهها فرهنگ سازی شود بدون شک طبیعتی زیبا و سرزنده خواهیم داشت.
وی در ادامه بر آموزش محیط بانان تاکید کرد و افزود: آموزش محیط بانان از اهمیت اساسی برخوردار است چرا که مشکلاتی که گریبان گیر محیط بانان در برخی مناطق در برخورد با شکارچیان و متخلفین می شود ناشی از نبود آموزش کافی برای محیط بانان است.
سرهنگ محبت خانی با بیان اینکه بیشترین تهدید برای محیط بانان تیراندازی از سوی شکارچیان غیرمجاز و متخلف است،افزود: باید برای رفع مشکلات این قشر تدابیر لازم اندیشیده شود.
کشورمان در مجموع دارای 23 میلیون هکتار اراضی محافظت شده و شکار و تیراندازی ممنوع است.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.