به گزارش ایرنا، شرکت های دانش بنیان از ارکان اصلی در پیشبرد کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان هستند، با این وجود و با تلاش های صورت گرفته طی سال های اخیر برای پشتیبانی از این شرکت ها، به نظر می رسد حمایت از مجموعه ها هنوز آنگونه که باید نیست.
نبود مشوق های لازم، کمبود نقدینگی و جذاب نبودن تسهیلات پیشنهادی،مالیات و هزینه های بالای فعالیت و پرداخت حقوق و دستمزد، ضعف در کار تیمی و بازاریابی و دسترسی نداشتن به بازارهای جهانی همگی از موانع پیش روی فعالیت شرکت های دانش بنیان به شمار می روند که مسیر تجاری سازی محصولات آنها را با مشکل روبرو ساخته اند.

**بازار، تیم فنی منسجم و نقدینگی سه عامل حیاتی برای شرکت های دانش بنیان
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در یک مقاله آمریکایی نوشته شده بود میزان موفقیت مراکز دانش بنیان این کشور 2 درصد بوده اما درهمین مقدار آنقدر نقدینگی بالاست که ارزش ادامه فعالیت این شرکت ها را در پی داشته است به گونه ای که فناوری IT آنها از دل همین فعالیت ها بیرون آمد.
علیرضا پورقناد، بازار، تیم فنی قدرتمند و منسجم و نقدینگی را سه عامل حیاتی موفقیت برای تمام شرکت های دانش بنیان دانست و افزود: این سه عامل فقط به صورت همزمان امکان موفقیت دارند و یکی بدون دیگری معنی ندارد.
وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان ایرانی در هر سه عامل دچار مشکل هستند،اضافه کرد: کشور ما هم در بازار رقابت و هم تیم فنی مشکلات زیادی دارد به گونه ای که در تیم های فنی شرکت های دانش بنیان مجموعه ای از دانش آموختگان رشته های مختلف وجود ندارد که بتواند کارها به شکل مناسب و هماهنگ پیش ببرد.

**لزوم بازنگری در وضعیت تسهیلات شرکت های دانش بنیان
پورقناد بر لزوم بازنگری در وضعیت پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: در نقدینگی نیز شرکت ها به گرفتن تسهیلات روی می آورند اما بهره بالای این وام ها می‌تواند عامل کندی و کم‌ بازدهی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.
وی با بیان اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان در شعار خوب بوده اما هنوز نگونه که باید محقق نشده است، این گونه شرکت ها را در تامین زیرساخت ها و نیازهای خود نیز دچار مشکل دانست و گفت: بودجه پارک های علم و فناوری در تامین اعتبارات برای حمایت از شرکت های دانش بنیان خیلی محدود است در حالی که رفع این مشکل می تواند سریع ترین راه برای تامین نقدینگی شرکت ها باشد.
وی ادامه داد: گرچه مشکلات مختلف سیاسی و اجتماعی در بازارهای خارجی وجود دارد اما شرکت های ایرانی در بحث کیفیت محصول و نداشتن نمایندگی نیز در کشورهای خارجی با مشکلات زیادی مواجه هستند.
پورقناد افزود: بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد نیاز محصولات شرکت های دانش بنیان از کشور چین وارد می شوند و همین مساله، کیفیت محصول نهایی را پایین آورده و ما را در رقابت با سایرین با مشکل مواجه می کند.
پورقناد خاطرنشان کرد: البته بازار محصولات دانش بنیان را تنها با تزریق نقدینگی و ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان نمی توان نجات داد بلکه در بازار هم باید مشوق ها و انگیزه های لازم برای استفاده از محصولات این شرکت ها بوجود بیاید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای داشتن تیم فنی کارآمد، دانشگاه ها باید با تربیت دانشجوی متخصص ظرفیت های لازم را در این زمینه ایجاد و فراهم کنند.
پورقناد همچنین گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پنج سال است در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران را برای حمایت از چرخه تولید و تجاری‌ سازی توانمندی آزمایشگاهی برگزار می کند.
وی ادامه داد: ایده برگزاری این نمایشگاه با اعطای یارانه خرید به خریداران دولتی و اعطای تسهیلات لیزینگ به خریداران خصوصی بسیار خوب است اما در عمل همین طرح هم مشکلاتی داشته است به طوری که در سطح بندی محصولات به دلایل نامعلوم حق بسیاری از محصولات ضایع شده و یا اینکه در پرداخت هزینه ها به شرکت ها تاخیر وجود دارد.

**لزوم معافیت شرکت های دانش بنیان از پرداخت مالیات
بهروز کمالی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان دیگر در قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا نیز از کمبود منابع مالی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان ابراز گلایه کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان در حالی از لحاظ سرمایه در گردش دچار مشکل هستند و مساله نیروی انسانی آنها نیز به معضلات آنها می افزاید تا جایی که دخالت اداره کار در تعیین سهم نیروی کار، شرکت ها را با مشکل مواجه می کند.
وی اظهار کرد: 25 درصد سود شرکت های دانش بنیان خارج از پارک های علم و فناوری مشمول مالیات می شود، در حالی که این گونه شرکت ها که در مسیر توسعه علمی و فناوری کشور حرکت می کنند و باید از پرداخت مالیات معاف باشند.
کمالی ادامه داد: پرداخت دستمزد، سنوات و عیدی نیروی کار همگی موجب شده تا ما 2 برابر حقوق پایه برای هر نیروی کار پرداخت کنیم و از سوی دیگر نیز افزایش روزهای تعطیلی در سال موجب هزینه های زیادی برای کارفرما می شود.
وی افزود: با رکود موجود در بازار نمی توان نقدینگی شرکت های دانش بنیان را بالا برد و وام های پرداختی نیز با سود بالایی که دارند هیچ مشکلی را حل نمی کنند.

**بالا بودن سود تسهیلات پرداختی به شرکت های دانش بنیان
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان دیگر در قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: شرکت های دانش بنیان از لحاظ سرمایه در گردش دچار مشکل هستند و متاسفانه وام های دولتی نیز با سودهای11درصدی بویژه برای شرکت های نوپا جذابیت چندانی نسبت به دیگر تسهیلات ندارد.
حسن برگزین، بازاریابی را نیز از دیگر مشکلات این شرکت ها اعلام کرد و افزود:اگر دولت با سازوکارهایی، زمینه معرفی محصولات و برقراری ارتباط بین مسئولان کلان و تصمیم گیر با شرکت های دانش بنیان را فراهم کند این عامل می تواند به یک ظرفیت موثر در شناسایی این محصولات تبدیل شود.
وی ادامه داد: مشکل بازاریابی برای محصول در شرکت های دانش بنیان نوپا بیشتر از شرکت های با سابقه وجود دارد که به همین دلیل شرکت های نوپا بیشتر به حمایت بیشتری از سوی دولت نیازمند هستند.
وی، تامین حقوق نیروی انسانی را نیز از دیگر مشکلات شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: شرکتی که از نظر سرمایه در گردش دچار مشکل است در پرداخت حقوق و مزایای نیروی انسانی به مانع برمی خورد و اگر زمینه ای فراهم شود که تا دوره رونق شرکت ها، بخشی از حقوق آنها توسط دولت تامین شود گام موثری در افزایش سرمایه آنها خواهد بود.

**شرکت های دانش بنیان، برخوردار از حمایت های مادی و معنوی پارک های علم و فناوری
رییس پارک علم و فناوری استان قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به حمایت های مادی و معنوی پارک از شرکت های دانش بنیان گفت: این کمک ها در حوزه های مختلف رفاهی و پشتیبانی مالی ارایه می شود.
یوسف گرجی افزود: در سطوح آموزشی هم خدماتی به منظور چگونگی ثبت، تجاری سازی و بازاریابی به شرکت ها داده می شود و برخی امکانات دیگر از جمله فضای کار در پارک و تسهیلات دراز مدت و کوتاه مدت و سرمایه در گردش در اختیار آنها ها قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: همچنین این پارک جهت کمک به فروش محصولات این شرکت ها واحد بازارایابی ایجاد کرده است تا با معرفی محصول، زمینه شناسایی و برقراری ارتباط سازمان ها و متقاضیان با شرکت های دانش بنیان فراهم شود.
این مسئول گفت: واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری در مرحله نخست 80 میلیون ریال برای طرح تجاری خود و در مرحله سه ساله بعدی برای نمونه سازی محصول خود با بررسی کارگروهی شامل روسای تمام مراکز رشد استان تا 500 میلیون ریال و حتی در شرایطی تا یک میلیارد ریال از تسهیلات پارک بهره مند می شوند.
وی همچنین گفت: پس از خروج از این مرحله هم در مدت 15 ساله استقرار در پارک، شرکت ها اعتبارات مورد نیاز خود را از طریق 2 صندوق نوآوری و شکوفایی و پژوهش و فناوری دریافت می کنند.
گرجی ادامه داد: این 2 صندوق فقط به شرکت هایی که پروانه خود را از معاونت علمی و فناوری گرفته باشند تسهیلات با نرخ سود 6 درصد ارایه می کنند.
وی، درباره معافیت مالیاتی شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری نیز گفت: تمام شرکت های دانش بنیان و واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری تنها با معرفی نامه رییس پارک علم و فناوری به سازمان امور مالیاتی از مالیات معاف می شوند.
گرجی با بیان اینکه حقوق کارکنان واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک نیز معاف از مالیات است،گفت: این معافیت مالیاتی درباره واحدهایی که بخشی از فعالیت آنها در داخل پارک و بخشی نیز خارج از پارک است نیست و فقط فعالیت های درون پارک را در بر می گیرد.
در پارک علم و فناوری قزوین 150 واحد فناور در سطوح مختلف شامل 115 شرکت در مرحله رشد مقدماتی و 35 واحد فناور فعالیت می کنند.
پارک علم و فناوری امام خمینی(ره) استان قزوین به عنوان یک پارک پیشرو و الگو در حوزه علوم کشاورزی و گیاهان دارویی، صنایع شیمیایی، صنایع شوینده و بهداشتی، فناوری اطلاعات،مکانیک و انرژی های نو در سطح کشور شناخته می شود.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.