به گزارش ایرنا، نیم قرن از احداث نخستین شهر صنعتی ایران بنام 'البرز' در استان قزوین می گذرد، با گذشت زمان این مجموعه بدلایل مختلف از جمله فرسودگی صنایع مستقر در آن امروز دیگر از رونق سابق برخوردار نیست.
در طی این سال ها تمرکز صاحبان صنایع در شهر صنعتی البرز بیشتر به بهره برداری ختم می شده و آنان کمتر به فکر نوسازی ماشین آلات و ورود فناوری های جدید به واحد خود بوده اند که این موضوع در نهایت در دنیای پررقابت امروز صنعت موجب غیررقابتی شدن محصولات تولیدی برخی کارخانجات این شهر صنعتی با محصولات مشابه و در نتیجه تعطیلی و رکود آنها شده است.

**احیای شهرصنعتی البرز از مهم ترین اولویت های اقتصادی استان قزوین
معاون هماهنگی امور اقثصادی استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از احیای شهرصنعتی البرز به عنوان یکی از مهم ترین اولویت های اقتصادی استان نام برد و گفت: با تاکید استاندار تلاش برای رونق این مجموعه به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.
منوچهر حبیبی با بیان اینکه شهر صنعتی البرز قدیمی ترین شهر صنعتی ایران است،افزود: این مجموعه از گذشته تاکنون بخش قابل توجهی از نیازهای مردم استان و کشور را به محصولات مختلف تامین کرده و نقش مهمی در اشتغال، تولید و اقتصاد استان و منطقه ایفا می کرده است.
این مسئول با اشاره به نیاز مبرم بسیاری از واحدهای تولیدی این شهر صنعتی به نوسازی خطوط تولید و ماشین آلات،گفت: در همین خصوص بانک ها با هماهنگی مدیریت ارشد استان آمادگی تامین منابع مالی به منظور نوسازی و بهسازی صنایع را در شهر صنعتی البرز دارند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین با بیان اینکه محدودیتی در پرداخت تسهیلات مورد نیاز واحدهای تولیدی در شهر صنعتی البرز به منظور نوسازی و بهسازی واحد خود وجود ندارد،افزود: با بهسازی واحدهای این مجموعه شاهد رونق اشتغال و تولید در سطح استان خواهیم بود.

**مخالفت با هرگونه تغییر کاربردی در شهر صنعتی البرز
حبیبی در ادامه با اشاره به برخی درخواست ها برای تغییر کاربری در اراضی شهر صنعتی البرز و یا در واحدهای تعطیل شده،گفت: مدیریت ارشد استان با این موضوع مخالفت کرده و به شهرداری و شورای اسلامی شهر الوند و سایر نهادهای ذیربط نیز مراتب را اعلام نموده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین همچنین گفت: به سرمایه گذاران بخش صنعت که خواهان فعالیت در این بخش هستند، حضور در واحدهای تولیدی راکد و تعطیل شده در شهر صنعتی البرز را پیشنهاد می کنیم چرا که زیرساخت هایی همچون آب، برق، گاز و انبار و سالن تولید در این مجموعه مهیا است و دیگر نیازی به صرف هزینه های زیادی برای این امور نیست.

**صنایع البرز نیازمند بهسازی و نوسازی
سرپرست فرمانداری شهرستان البرز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در چرخه تولید همواره باید به نوسازی و بازسازی توجه ویژه ای داشت و ذخیره و اندوخته ای برای این مهم در نظر گرفت،افزود: سالیان سال از ظرفیت شرکت های مستقر در شهر صنعتی البرز بدون حرکت و قدمی برای بازسازی و نوسازی و توسعه فناوری در آنها استفاده شده است.
محمد نصیری گفت: نباید فراموش کرد فرسودگی ماشین آلات و فناوری کارخانجات؛ کاهش کیفیت محصولات و افزایش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی آنها را به همراه دارد و امکان رقابت با تولیدات مشابه داخلی و خارجی را از آنها سلب کرده و در نهایت توقف تولید را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه شهر صنعتی البرز برای یک دوران چندین ساله و موقت ساخته نشد،اظهار کرد: بدون شک فلسفه شکل گیری این مجموعه این نبود که تنها در مقطعی عمر مثبت خود را سپری کرده و پس از آن به کار خود خاتمه دهد بلکه طراحی خوب، زیرساخت های مناسب و امکانات آب، برق، گاز و معابر و زیرساخت های این مکان نشان می دهد سازندگان آن به دنبال تبدیل کردن این مجموعه به عنوان یک شهرصنعتی مولد و اشتغالزا در سطح منطقه و کشور بوده اند.
نصیری افزود: شهر صنعتی البرز در یکی از بهترین زمین های کشور ساخته شده و زمانی بهترین و زیباترین و سرسبزترین شهرصنعتی ایران بوده است اما در سالیان اخیر با خارج شدن شرکت های بزرگی از چرخه تولید در این مجموعه این مکان دیگر از رونق سابق برخوردار نیست.
وی، نوسازی و بازسازی صنایع در شهر صنعتی البرز را از مهم ترین اولویت ها در این مجموعه و شهرستان البرز عنوان کرد و گفت: با نوسازی خطوط تولید و ماشین آلات و تغییر شیوه های تولید محصول و حتی گاهی تغییر محصول در جهت کسب بازارهای جدید می توان واحدهای راکد این مکان را احیا و دوباره فعال کرد.
وی اظهار کرد: نوسازی ماشین آلات و ارتقای بهره وری در واحدهای تولیدی مستقر در این مجموعه صنعتی را با جدیت پیگیری می کنیم چرا که به کاهش قیمت تمام شده محصولات و ارتقای کیفیت آنها و حضورشان در بازارهای داخلی و رونق صادرات کمک می کند.
نصیری در ادامه به وام های بانکی پرداخت شده به صنایع در قالب تسهیلات رونق تولید اشاره کرد و گفت: این منابع می توانند صرف نوسازی و بهسازی واحدهای تولیدی شهر صنعتی البرز شده و علاوه بر جلوگیری از تعدیل نیرو در کارخانجات منجر به اشتغالزایی شوند.
وی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا با هماهنگی با استانداری و دستگاه های ذیربط موانع پیش روی سرمایه گذاران را از سر راه برداریم چرا که برخی از واحدهای تولیدی تعطیل در شهر صنعتی البرز با سرمایه گذاری جدید امکان بازیابی فعالیت و رونق و شکوفایی دوباره را دارند.

**فرسودگی 70 درصد صنایع مستقر در شهر صنعتی البرز
سرپرست شرکت شهر صنعتی البرز نیز با اشاره به اینکه این مجموعه به عنوان نخستین شهر صنعتی ایران در تیرماه 1346 به منظور تمرکززدایی صنایع تولیدی تهران و انتقال صنایع به محدوده خارج از 140 کیلومتری تهران احداث و ایجاد شد،افزود: در دهه 40 محدوده ای به وسعت 900 هکتار جهت تاسیس نخستین شهر صنعتی ایران بنام البرز در محل دشت قزوین انتخاب و به سه منطقه صنعتی، تجاری ومسکونی تقسیم شد که بخش صنعتی آن دارای 550 هکتار می باشد.
داریوش یوسفی فخر همچنین اظهار کرد: در این مجموعه شاهد ساخت و فعالیت یک هزار و 500 واحد تولیدی بزرگ و کوچک بوده ایم.
وی همچنین گفت: توجه به محیط زیست در شهر صنعتی البرز و مدیریت صحیح منابع در آن منجر شده است تا با وجود دارا بودن صنایع بزرگ و آلاینده در این مجموعه عنوان سرسبزترین شهر صنعتی ایران به این مجموعه اختصاص یابد.
سرپرست شرکت شهر صنعتی البرز به فعالیت صنایع بزرگ در این مجوعه اشاره کرد و گفت: مهرام، گلوکوزان، سپهرالکتریک، لوازم خانگی پارس، سندن ایرانیان، کنتورسازی ایران، تولی پرس،ایران چسب،راستی‌کار البرز، ویستر، گروه بهداشتی فیروز، بهمن دیزل، نیرومحرکه ایران، پاکشو، هنکل، یونیلیور ایران از واحدهای بزرگ مستقر در این شهرک هستند.
یوسفی اظهار کرد: با توجه به حجم بالای تولید و استقرار صنایع در این شهر صنعتی، شاهد فعالیت گمرک استان قزوین نیز در آن هستیم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه رقابت‌ پذیری یک اصل اساسی و غیرقابل تغییر در فعالیت های اقتصادی بویژه صنعتی است،افزود: صنایع برای تداوم حیات خود چاره ای جز اینکه رقابتی شوند،ندارند.
یوسفی با بیان اینکه هر صنعتی نیازمند نوسازی و بروزرسانی است،اظهار کرد: در گذشته به این موضوع در خصوص صنایع مستقر در شهر صنعتی البرز آنچنان که باید و شاید و شایسته بوده، پرداخته نشده است.
یوسفی اظهار کرد: امروز بیش از 70 درصد صنایع مستقر در شهر صنعتی البرز دارای ماشین‌آلات و تجهیزات فرسوده هستند که این موضوع موجب شده تا محصولات تولیدی واحدهای یاد شده از لحاظ کیفی و هم از جهت قیمت و بهای تمام ‌شده قدرت رقابت را نداشته ‌باشند و همیشه با زیان مواجه شوند و در پی آن شاهد مشکلاتی چون تعدیل نیرو و تعطیلی واحدهای صنعتی هستیم.
وی اظهار کرد: وقتی صنایع از نظر امکانات و ماشین‌ آلات و نیروی انسانی تجهیز و نوسازی شوند، بدون شک برای رقابت آماده خواهند بود و می‌توانند در بازار فروش برای تولیدات خود جا باز کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند که این مهم باید با حمایت های دولت در خصوص صنایع شهر صنعتی البرز رقم بخورد.
سرپرست شرکت شهرصنعتی البرز در ادامه به وضعیت استقرار واحدهای تولیدی در این مجموعه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد کل واحدهای صنعتی مستقر در این مجموعه 460 واحد می‌باشد که از این میان 345 واحد فعال، 61 واحد نیمه‌فعال و 54 واحد تعطیل هستند.
وی اظهار کرد: شرکتهایی همچون پوشینه‌بافت ایران،ماشین قالب، چینی البرز، آبگینه، قفل‌سازی ایران، ایران چوب، آلومینیوم البرز،کارتن‌سازی پارس، نقش ایران ،ماشین لامپ و هلی فلکس ایران و ماشین قالب جزو شرکت‌های تعطیل در شهرصنعتی البرز می‌باشند.
یوسفی فخر در خصوص واحدهای تعطیل شده و یا راکد نیز این شهر صنعتی نیز گفت: بیشتر این گونه واحدها، شرکت‌هایی هستند که صاحبان یا مدیران آنها می‌دانند که با شرایط و ماشین‌آلات موجود نمی‌توان رقابت نمود و باید فناوری جدید وارد کنند ولی بدلیل نداشتن سرمایه، منتظر کمک‌های دولت و تزریق نقدینگی از طریق وام و یا مشارکت سرمایه‌گذار و شریک هستند و بی‌شک می‌توان در هر 2 زمینه شامل اختصاص وام از منابع صندوق توسعه و هم از طریق پیداکردن شریک و سرمایه‌گذار به این واحدها کمک کرد.
وی با اشاره به نیاز بسیاری از واحدهای تولیدی مستقر در این شهر صنعتی به نقدینگی و سرمایه، گفت: در سال های اخیر شرکت هایی مانند کومه ایران، کاربراتور ایران، ماشین قالب، یخ البرز، نخ کش تهران با سرمایه گذاری جدید توانسته اند به چرخه تولید بازگردند که امیدواریم زمینه لازم برای پوست اندازی و بازگشت به چرخه تولید دیگر واحدهای راکد و تعطیل در این مجموعه را نیز با حمایت های مسئولان شاهد باشیم.
سرپرست شرکت شهر صنعتی البرز، وجود گمرک، برخورداری از زیرساخت های مناسب حمل و نقل همچون قرارگیری در جوار آزادراه و خط آهن سراسری، وجود مرکز آموزش فنی و حرفه ای و نزدیکی به تهران را از مزایای شهر صنعتی البرز عنوان کرد و گفت: باید با تلاش مسئولان و در این سال ها که شعارهای آن از سوی مقام معظم رهبری با مضامین اقتصادی انتخاب می شوند با احیای دوباره این مجموعه شاهد رونق اشتغال و صنعت استان قزوین باشیم.
استان قزوین دارای یک شهر صنعتی و 15 شهرک و ناحیه صنعتی با سه هزار و 600 واحد بهره بردار است.
خبرنگار: حدیقه بابایی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.