به گزارش ایرنا، علی اشرف منصوری عصر پنجشنبه در دیدار با استاندار قزوین افزود: شرکت شهرک های کشاورزی با تصویب مجلس شورای اسلامی تاسیس شد و هدف اصلی آن در کنار سایر فعالیت هایی چون تقویت حوزه شیلات و دامپروری بیشتر بر توسعه کشت های گلخانه ای متمرکز شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به چالش اساسی کشور در حوزه آب و اشتغال، احداث شهرک های گلخانه ای در دستور کار قرار گرفته و یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است.
منصوری ادامه داد: با وجود بحران جدی کم آبی شیوه های سنتی کشاورزی دیگر جوابگو نیست و ناگزیر باید کشت های آزاد را به فضای متراکم گلخانه ای منتقل کنیم.
مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی کشور گفت: امسال 700 هکتار از شهرک های گلخانه ای ایجاد شده به سرمایه گذاران واگذار شده و یک هزار هکتار دیگر نیز در حال واگذاری است.
منصوری همچنین گفت: طی تفاهم نامه ای با سازمان امور اراضی و معاونت امور باغبانی جهاد کشاورزی مقرر شده است بخشی از اراضی ملی که در مسیر تامین آب از رودخانه های مرزی هستند به شهرک های گلخانه ای اختصاص یابد.
وی ادامه داد: به زودی نیز در استان های اردبیل و گیلان، فراخوان جذب سرمایه گذار برای 2 مجموعه هزار هکتاری گلخانه ای را انجام خواهیم داد.
این مسئول همچنین یادآور شد: محصولات گلخانه ای علاقه مندان زیادی دارند و حتی اگر در داخل کشور جذابیت نداشته باشند در بسیاری از کشورها مورد استقبال قرار می گیرند.
منصوری خاطر نشان کرد: به طور مثال هم اکنون در روسیه مردم چندان راغب به استفاده ازمحصولات کشت شده در فضای باز نیستند و به همین خاطر ترکیه توانسته بخش عمده ای از بازار این کشور را تصاحب کند.
منصوری با بیان ایتکه محصولات گلخانه ای به آب کمتری نیاز دارند، گفت: برای پیشبرد اهداف صادراتی نیز توجه به این نوع کشت موثر است.
منصوری اضافه کرد: برای توسعه شهرک های گلخانه ای در استان ها نیز با جدیت باید بدنبال جذب سرمایه گذار باشیم.
منصوری با اشاره به بخشی از مشکلات در مسیر توسعه شهرک های کشاورزی،گفت: شهرک گلخانه ای در دست احداث نودهک تاکستان در شرایط اقلیمی بسیار خوبی واقع شده و دسترسی مناسبی هم به بازار قزوین و تهران دارد اما در حوزه دستگاه های خدمت رسان با موانعی روبرو هستیم که باید رفع شود.
وی با بیان اینکه تامین زیرساخت های این شهرک برای جذب سرمایه گذار در حال پیگیری است،ادامه داد: این شهرک در تامین گاز دچار مشکل است و به موجب قانون، شرکت گاز موظف است گاز رسانی خارج از شهرک را انجام دهد که تاکنون این موضوع محقق نشده و در این خصوص از مسئولان استان قزوین انتظار همراهی داریم.
وی، تامین گاز را یکی از الزامات شهرک های گلخانه ای عنوان کرد و افزود: اگر گاز نباشد تولید هم اقتصادی نیست و هزینه های آن افزایش می یابد.
منصوری همچنین خواستار اختصاص اعتبارات بخش دوم سفر رییس جمهوری به قزوین برای احداث شهرک گلخانه ای نودهک تاکستان شد.
وی افزود: مجتمع گلخانه ای 100هکتاری شال در شهرستان بویین زهرا نیز متقاضی خاصی ندارد و ما در خواست می کنیم با همت شورای مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین با واگذاری آن به سازمان جهاد کشاورزی زمینه ایجاد یک شهرک گلخانه ای مدرن در این منطقه فراهم شود.
استاندار قزوین نیز در این نشست، یکی از بهترین راهکارها برای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی را گسترش کشت گلخانه ای عنوان کرد.
عبدالمحمد زاهدی افزود: مشکل آب یک مساله جدی در کشور ما است و بر اساس تحقیقات انجام شده امیدی به بهبود وضع حوزه نیست بنابراین باید شیوه مصرف خود را با جدیت بیشتری مدیریت کنیم.
استاندار قزوین اظهار کرد: به جذب سرمایه گذار در شهرک های گلخانه ای کمک کرده و در این خصوص همراهی لازم را با سرمایه گذاران خواهیم داشت.
براساس آخرین آمار، 232 سرمایه گذار داخلی و خارجی برای احداث گلخانه در قزوین اعلام آمادگی کرده اند.
هم اکنون ایجاد 71 هکتار گلخانه به عنوان یک قطعه از مجتمع بزرگ یک هزار هکتاری گلخانه ای استان در تاکستان به عنوان یکی از مصوبه های سفر رئیس جمهوری به قزوین در حال احداث و ایجاد است.
براساس آخرین آمار در استان قزوین 10 هکتار گلخانه هیدروپونیک و 39 هکتار گلخانه به روش خاکی وجود دارد.
در حال حاضر عمده تولید واحد گلخانه ای مربوط به محصولاتی چون خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، انواع سبزیجات و سیفی جات است.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.