به گزارش ایرنا،مریم بیدخام روز چهارشنبه در نشست با مدیران چند سازمان مردم نهاد که با موضوع رسیدگی به نیازهای ساکنان بافت های ناکارآمد شهری و حاشیه نشینی برگزار شد،افزود: مناطق حاشیه ای شهرها ایجاد شده بستر مناسبی برای ایجاد و رشد آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد و بزه هستند.
وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات این مناطق کمیته ای در ذیل ستاد بازآفرینی شهری تشکیل شده است،اضافه کرد: برنامه ریزی ها برای ساماندهی و بهبود اوضاع این مناطق باید هم ظاهر این مناطق و هم توانمندسازی و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی ساکنان آنها را در برگیرد.
بیدخام از سازمان های مردم نهاد به عنوان بازوی توانمند دولت در بهبود وضعیت این مناطق یاد کرد و ادامه داد: برای تحقق این هدف می توان از ظرفیت تمام دستگاه ها استفاده کرد تا هم آسیب های مناطق حاشیه نشین شناسایی شده و هم برای کاهش مشکلات و تقویت سرمایه اجتماعی آنها برنامه ریزی شود.
وی همچنین بر استفاده از ظرفیت ساکنان این مناطق نیز به عنوان تسهیل گر در برنامه توانمندسازی مناطق حاشیه نشین تاکید کرد چرا که افراد به هر حال به هم محلی های خود اعتماد بیشتری دارند.
بیدخام در ادامه از تصویب راه اندازی دوباره خانه تشکل های مردم نهاد در هیات نظارت بر سازمان های مردم نهاد استان خبر داد و گفت: سمن ها بستر مناسبی هستند تا بدون خط مشی سیاسی بتوان از ظرفیت خیران و علاقمندان حوزه های مختلف برای خدمت به جامعه بهره برد.
وی در ادامه از برگزاری کارگاه توانمندسازی برای سمن های قزوین در 10روز آینده خبر داد و گفت: این کارگاه می تواند با معرفی و توان افزایی سمن های مختلف ، چراغ راهی برای فعالیت های پرثمر بعدی آنها باشد.
بیدخام همچنین با اشاره به تشکیل دفتر تسهیل گری در برخی محلات قزوین گفت:خوشبختانه قزوین از استان هایی است که در تمام مناطق آن می توان محل هایی را برای ایجاد دفاتر تسهیل گری ایجاد کرد و این دفترها با مدیریت سمن ها می توانند در ارتباط بهتر مردم با حاکمیت نقش آفرین باشند.
وی همچنین در ادامه بر ساماندهی سمن های خیران نیز تاکید کرد و افزود: این امر می تواند با ایجاد وحدت رویه در امور خیریه از فعالیت های جزیره ای خیران جلوگیری کرده و همچنین در انسجام کمک به نیازمندان موثر باشد چرا که در موارد زیادی شاهد بوده ایم که برخی نیازمندان از محل های مختلف کمک رسانی شده اند اما تعداد زیادی از آنها نیز از هیچ کدام از کمک های خیریه سازمان ها بهره مند نشده اند.
استان قزوین دارای حدود17محله حاشین نشین و ناکارآمد شهری است.
حاشیه‌نشینی پدیده‌ای است که به اسکان غیررسمی و بدون مجوزهای لازم از سوی گروهی از مردم در مکانی در جوار شهرها اطلاق می‌شود این پدیده همچنین به صورت آلونک‌نشینی نیز مشاهده می‌شود.
سکونتگاه های غیررسمی نیز طیفی از آپارتمان های پرتراکم و بدمنظره در مرکز شهر تا سکونتگاه‌های پراکنده غیررسمی و بدون قانون در حاشیه شهرها را شامل می‌شود.
براساس آخرین آمار ارایه شده استان قزوین دارای 54 سازمان مردم نهاد دارای مجوز است.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.