به گزارش ایرنا، هنر نمایش در قزوین اگرچه به لحاظ نرم افزاری در وضعیت مطلوبی به سر می برد و از نویسندگان، کارگردانان و هنرمندان مطرح و مستعدی برخوردار است اما در حوزه سخت افزاری با فقر روبروست و از این بابت رنج می برد.
نبود یک سالن اختصاصی برای هنرمندان تئاتر قزوین و همچین کم توجهی به این هنر موجب شده تا حق مطلب در خصوص هنر نمایش در استان آن گونه که باید، ادا نشود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین در همین خصوص میزگردی را به منظور بررسی مسایل و مشکلات تئاتر استان و هنرمندان فعال در این عرصه با حضور ناصرایزدفر رییس انجمن نمایش استان قزوین، مرتضی نجفی و سعید شیخی کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر برگزار کرد.

**نبود سالن اختصاصی و استاندارد در قزوین بین تئاتر و مخاطبان آن فاصله انداخته است
رییس انجمن نمایش استان قزوین که بیش از 40 سال در این عرصه فعال است در این میزگرد گفت: اگر بخواهیم از مشکلات این قشر سخن بگوییم آنرا باید به 2 بخش سخت افزاری و نرم افزاری طبقه بندی کنیم.
ناصر ایزدفر افزود: یک بخش به سطح کلان فرهنگی استان مربوط است که متاسفانه با همه پیگیری ها سالن برای تمرین و اجرای عمومی با حداقل استاندارد نداریم که در دسترس باشد و این کمبود باعث شده بین هنرمندان تئاتر و مخاطبان جدایی ایجاد شود.
این کارشناس ارشد تئاتر اظهار کرد: مشکلات تئاتر قزوین بیشتر به حوزه سخت افزاری بازمی گردد چرا که از نظر هنری به هیچ عنوان از هیچ استانی کم نداریم و شاهد حضور هنرمندانی فعال، مستعد و توانمند هستیم و اگر در مقام مقایسه صحبت کنیم باید اذعان کرد تعداد هنرمندان خوب ما از خیلی استان ها بیشتر است اما متاسفانه به دلیل نداشتن سالن شاهد محدودیت در اجرای نمایش ها هستیم.
ایزدفر با بیان اینکه تنها سالنی که در قزوین در اختیار هنرمندان تئاتر قرار دارد سالن علامه رفیعی است،افزود: در استفاده از این سالن که متعلق به اداره کل امور کتابخانه ها است نیز دچار مشکل هستیم و برای بهره برداری از آن سالانه 60 میلیون ریال هزینه پرداخت می کنیم.
وی تاکید کرد: حتی اگر یک تابلو نیز بخواهیم در این سالن نصب کنیم باید پاسخگو باشیم، گذشته از این موضوع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متوالی امور فرهنگ و هنر باید مالکیت حداقل یک سالن را داشته باشد که متاسفانه شاهد آن نیستیم.
ایزدفر ادامه داد: با توجه به ایجاد برخی سالن ها و فضاهای فرهنگی در شهرستان ها و جمعیت بالای شهر قزوین نسبت به دیگر نقاط ، کمبود امکانات زیربنایی در مرکز استان بیشتر به چشم می خورد.

*گوش شنوایی برای حل مشکلات تئاتر در قزوین وجود ندارد
رییس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین با بیان اینکه مشکلات تئاتر را بارها مطرح ساخته ایم اما نتیجه ای از این حرف ها نگرفته ایم و گوش شنوایی برای حل مشکلات این هنر در استان وجود ندارد،گفت: در سال های گذشته اجرای طرحی با عنوان تئاتر شهری مطرح شد که باید از استانداردهای لازم برخوردار می بود و استفاده از آن باید زیرنظر انجمن نمایش استان دنبال می شد و بر این اساس در مرکز استان باید یک سالن مجهز در اختیار هنرمندان این رشته قرار می گرفت.
وی با بیان اینکه سالن آمفی تئاتر کتابخانه امام خمینی(ره) هرچند که از استانداردهای لازم برخوردار نبود اما به عنوان محلی که اجرای این طرح می توانست در آن انجام شود معرفی شد،افزود: اما در نهایت مسئولان کتابخانه های استان این موضوع را نپذیرفتند و اجازه تجهیز و سرمایه گذاری داده نشد چرا که مدیران نهاد فکر کردند با اجرای این طرح سالن در اختیار آنها از دستشان خارج می شود.
ایزد فر ادامه داد: در نتیجه این موضوع مرکز هنرهای نمایشی از سرمایه گذاری در این خصوص منصرف شد و بدین ترتیب گره ای از کار هنرمندان ما در خصوص داشتن فضای مناسب برای تمرین و اجرا باز نشد.
رییس انجمن هنرهای نمایشی قزوین همچنین به طرح نیمه کاره تالار شهر اشاره کرد و افزود: احداث تالار شهر که یک مجموعه هنری با چند سالن نمایش به شمار می رود به مدت 11 سال به دلیل مشکل اعتبار نیمه کاره رها شده است.
ایزدفر خاطرنشان کرد: می توانیم از هنرمندان تئاتر انتظار داشته باشیم که با انجام یک کار با کیفیت و تاثیرگذار حداقل 10 شب اجرا با بیش از 100 نفر تماشاچی داشته باشند ولی اینکه بخواهیم سالن اختصاصی نیز برای خود مهیا کنند، غیرممکن است.
وی تاکید کرد: وقتی یک سالن خوب، مجهز و ثابت برای اجرای نمایش در قزوین وجود نداشته باشد و کارها به شکل پراکنده و در سالن های مختلف و به شکل مقطعی انجام شوند، توان جذب تماشاگر نیز پایین می آید و آن گونه که باید تئاتر در این شهر با مردم ارتباط نمی گیرد.
ایزدفر در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات کنونی موجب مهاجرت هنرمندان می شود؟، این گونه پاسخ داد: به نظرم مهاجرت برخی هنرمندان همچون سایر اقشار که از شهر و یا کشور خود به دیگر نقاط می روند طبیعی است و این قضیه آنچنان پررنگ نیست که از آن بحث کنیم زیرا هر هنرمندی که کوچ کند جایگزین پیدا می کند.
وی اضافه کرد: همه مهاجران تئاتر موفق نبوده اند زیرا هر هنرمند در شهر خودش بهتر می تواند هنرنمایی و جلب توجه کرده و جایگاه کسب کند و در خارج از این مکان به شرایط خاص و استثنایی نیاز دارد که برای همه ممکن نیست.

**مردم قزوین به تئاتر هم نیازمند و هم علاقه مند هستند
ایزد فر در پاسخ به این سوال که جایگاه تئاتر قزوین در بین مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید نیز گفت: وقتی کسانی هستند که برای تماشای تئاتر به تهران می‌روند و یا در بعضی تاریخ‌ها که اجرای عمومی داریم سالن ها مملو از تماشاگر می‌شود نشان‌دهنده‌ این است که مردم این دیار هم نیازمند و هم علاقه مند به تئاتر هستند.
وی ادامه داد: ولی تفاوت در این است که مردم می‌خواهند چیزی را تماشا کنند که هنر فاخر باشد و این موضوع دیگر به هنرمندان برمی‌گردد.

**وضعیت اقتصاد تئاتر در قزوین
ایزدفر در خصوص اقتصاد تئاتر در قزوین نیز گفت: سالانه نزدیک به 800 میلیون تومان و گاهی یک میلیارد تومان گردش مالی سالیانه این هنر در قزوین است که این رقم باید تقویت شود اما نکته ای که در این میان وجود دارد، این است که به دلیل نیاز مالی گروه های نمایشی و جذب گیشه، بخش زیادی از نمایش هایی که برای بررسی به انجمن نمایش می آید از غنای لازم برخوردار نیستند و کمدی و بیشترهجویات هستند که می تواند این موضوع بر روی هنرمندان و هنرجویان جوان تاثیر منفی بگذارد.
وی همچنین تاکید کرد: برای تماشاگران در مقابل تئاترهای کمدی سبک باید نمایش های فاخر طنز را جایگزین کنیم.

**فعالیت 14 گروه نمایشی تئاتر در قزوین
ایزد فر یاد آورشد: در حال حاضر استان قزوین 14 گروه نمایشی ثبت شده دارد که پروانه آنها به مدت پنج سال تمدید شده است.
رییس انجمن هنرهای نمایشی استان قزوین افزود: همچنین 20 گروه جوان نمایشی فاقد پروانه در شهرستانهای قزوین حضور دارند که تلاش داریم تا از آنان برای تداوم فعالیت حمایت کنیم.
وی اظهار کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که هنرمندان تئاتر بدون هیچ دغدغه و نگرانی مالی و سخت افزاری تنها به فکر ارتقای کیفی هنر خود باشند.

**تئاتر باید در سبد خانوار مردم قرار گیرد
کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر نیز در این میزگرد گفت: تئاتر به عنوان یکی از بازوهای فرهنگ و هنر در دنیا و یکی از مهمترین صنعت های هنری جهان مطرح است و البته در کشور ما نیز از قدمت طولانی برخوردار می باشد.
مرتضی نجفی افزود: متاسفانه نهادهایی که به طور مستقیم متولی امور هنری هستند از حمایت های مالی و معنوی از این هنر دریغ می ورزند و این در حالی است که وظیفه ساماندهی و مدیریت جامع هنرمندان و کمک به آنان را برعهده دارند.
کارگردان نمایش‌های آئینی و سنتی با اشاره به سوابق کارگردانی خود گفت: نمایش کربلای بی‌شمر که در سال 87 در جشنواره بین المللی تئاتر فجر شرکت داشت، نمایش قاقمان که در سال 94 در جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور یافت، نمایش خاک شیرین که در جشنواره سراسری سوره ماه حضور پیدا کرد و نمایش از پشت روزنه‌ها که در جشنواره بصیر تمام جوایز برتر را کسب کرد از جمله سوابق کاری بنده هستند اما این سوابق موجب نشده تا از امتیاز خاص و حمایتی بهره مند شوم.
نجفی با اشاره به مشکلات فعالیت در عرصه تئاتر،اظهار کرد: مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه تئاتر در قزوین زیاد است و نبود سالن استاندارد برای اجرا تئاتر از جمله مشکلات اصلی ما به شمار می رود.
وی با بیان اینکه ما در قزوین سالن نداریم و هرچه که بچه‌های ما برای دفاع از حق خود می کوشند باز به جایی نمی رسند،افزود: سال‌هاست که مجموعه هنری تالار شهر نیمه کاره رها شده و در مجموع نیز 2 سالن داریم که همیشه در اختیار ما نیست و این موضوع خیلی برای ما مشکل ساز است.

**از بی تفاوتی مسئولان نسبت به تئاتر خسته ایم
این هنرمند تئاتر تاکید کرد: ما از بی تفاوتی برخی مسئولان خسته شده ایم و امیدی به بهبود این وضعیت نداریم.
نجفی با بیان اینکه در چندین استان زندگی کرده و کار تئاتر را دنبال کرده ام و به جرات می توانم بگویم که هنرمندان قزوینی در مقایسه با شهرهای دیگر بسیار حرفه ای هستند و کمبودی به لحاظ هنری ندارند، افزود: در قزوین از نظر نیروی انسانی و هنرمندان مستعد غنی هستیم و مشکل اصلی ضعف در زیرساخت ها و امکانات مادی است.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: سالها است از کمبودهای تئاتر قزوین سخن می گوییم اما هیچ اتفاقی در تامین سالن نمایش نیفتاده است و حتی پس از 10 سال 2 سالن علامه و کتابخانه امام خمینی(ره) نیز به نهاد کتابخانه ها واگذار شده و همان امکاناتی که در گذشته داشتیم را نیز الان نداریم.
وی با بیان اینکه گروه های نمایش برای تامین هزینه های خود دچار مشکل هستند،اظهار کرد: ساخت دکور، نور، لباس و گریم و موسیقی و سالن و شرکت در جشنواره ها همه برای اجرای یک نمایش هزینه بر هستند و خیلی از فعالان عرصه نمایش نمی توانند از پس هزینه های مربوط به آن بربیاید.
نجفی با بیان اینکه هر وقت دستمان را برای یاری به مسئولان دراز کرده ایم پاسخ چندان مناسبی دریافت نکرده ایم،اظهار کرد: البته مشکلات مالی و بودجه ای که گریبانگیر بخش فرهنگ و هنر شده است، تنها مختص تئاتر نیست بلکه همه هنرها و هنرمندان به آن دچار هستند.
این بازیگر و نویسنده تئاتر با بیان اینکه هنرمندان تئاتر استان کمتر با مشکل بیمه روبرو هستند،گفت: خوشبختانه خیلی از هنرمندان فعال در این عرصه با درایت رییس انجمن هنرهای نمایشی استان بیمه شده اند و جای بسی خوشحالی است حتی هنرمندانی که شرایط نزدیک به بیمه داشتند به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد این افراد بیمه شده اند.
نجفی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا برخی کارهای نمایشی طنز که نسبت به دیگر اجراها از غنا و محتوای لازم برخوردار نیستند با اقبال زیادی روبرو هستند،افزود: برخی گروه های نمایشی به دلیل نیاز به کسب درآمد در این حوزه فعالیت دارند که به آنها حق می دهم.
وی اظهار کرد: تئاتر دارای مخاطبان عام و خاص است و هرچقدر که بتوانیم مردم را به سالن های نمایش بکشانیم حرکت مثبتی انجام داده ایم اما در کنار این موضوع باید همواره به فکر ارتقای کیفی نمایش ها باشیم.

** نیازمالی باعث اجرای کارهای سبک از سوی برخی هنرمندان تئاتر شده است
سعید شیخی کارگردان و بازیگر تئاتر نیز در این میزگرد گفت: متاسفانه هنر فاخر تئاتر چندی است که به ویروس کمدی های سطح پایین مبتلا شده است که البته در این خصوص باید اذعان کرد برخی هنرمندان مجبورند با وجود استعداد و خلاقیت به دلیل داشتن گیشه و کسب درآمد به کارهای سطح پایین روی بیاورند چرا که کسی از آنان حمایت نمی کند.
وی افزود: قزوین هنرمندان شاخصی دارد که عزم جدی دارند تا هنرشان را در خدمت مردم بکار گیرند ولی حمایت نشدن از سوی مسئولان و کم توجهی به این قشر برخی از آنها را اجراهای سبک می کشاند.

**مهاجرت هنرمندان تئاتر قزوین به تهران
این هنرمند قزوینی ادامه داد: مشکلات تئاتر در قزوین در سال های گذشته تاکنون موجب مهاجرت برخی هنرمندان به خارج از استان و تهران شده است که در این بین برخی از آنان موفق بوده اند اما خیلی از آنان نیز با شکست روبرو شده اند و حتی مجبور شدند تا برای رفع نیازهای خود به کارگری در رستوران ها روی بیاورند.
وی اظهار کرد: باید تدابیری اندیشید که هنرمندان از حداقل حمایت های مالی بهره مند باشند تا دست از هنر نکشیده و همچنان در خدمت فرهنگ این مرز و بوم باشند نه اینکه از فعالیت هنری دل زده شده و آنرا رها کنند.

**نبود فضای تبلیغاتی برای معرفی کارهای نمایشی در قزوین
شیخی با بیان اینکه تبلیغات محیطی نقش مهمی در جذب تماشاگر برای هنرهای نمایشی دارد،افزود: متاسفانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از هیچ تابلوی تبیلیغاتی بهره مند نیست که آنرا در اختیار هنرمندان قرار بگیرد و این مساله ما را در معرفی و تبلیغ کارهای خود با مشکل مواجه ساخته است.
وی اظهار کرد: امیدواریم با تدبیر مسئولان در این خصوص فکری شود تا هنرمندان تئاتر بتوانند حداقل در یکی از بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی شهر به معرفی آثار خود بپردازند.
شیخی نیز نبود سالن استاندارد را از مهم ترین مشکلات هنرمندان این رشته عنوان کرد و گفت: داشتن یک سالن اختصاصی حداقل انتظاری است که جامعه هنر نمایش استان از مسئولان دارند.

**آموزش به هنرجویان تئاتر در قزوین به فراموش سپرده شده است
این کارگردان و بازیگر تئاتر گفت: در حالی شاهد برگزار نشدن کلاس های آموزشی تئاتر در قزوین و بی توجهی به موضوع آموزش هستیم که مطلعم حتی در دور افتاده ترین شهرهای ایران نیز دوره های آموزشی بازیگری و نویسندگی تئاتر برگزار می شود.
وی با بیان اینکه بحث آموزش سالهاست که برای هنرمندان این شهر به فراموشی سپرده شده است،افزود: خوشبختانه پس از مدت ها چندی پیش از سوی حوزه هنری کارگاه های آموزشی برگزار شد که با استقبال خوبی مواجه بود که باید این رویه ادامه پیدا کند.
شیخی تاکید کرد: برگزاری این کلاس ها در جذب هنرجویان مستعد تئاتر بسیار مفید است و باید در استان قزوین نیز مانند دیگر نقاط کشور به این موضوع توجه شود.
7389*3013
خبرنگار نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.