به گزارش ایرنا، عبدالمحمد زاهدی روز یکشنبه در نشست شورای مدیریت بحران استان قزوین افزود: در زمان بحران، دیگر بحث دستورالعمل مطرح نیست و حتی نیروهای مسلح نیز امکانات خود را برای کارهای امدادی اختیار می گذارند از این رو نباید امور امداد و نجات را در این مواقع برای رسیدن دستور العمل معطل گذاشت.
زاهدی با بیان اینکه در همان ساعات اولیه وقوع زلزله باید شاهد اوج کار امدادرسانی بود تا جان شهروندان حفظ و از وقوع خسارت های جانی کاسته شود، ادامه داد: فرصت طلایی همان ساعات اولیه است که نباید از آن غفلت کرد.
استاندار قزوین گفت: در امداد و نجات اولویت با هلال احمر است اما سایر دستگاه ها هم به کار می آیند بنابراین باید هماهنگی سریع از همان ساعت های اولیه انجام شود تا از موازی کاری و تداخل وظایف دستگاه های مشارکت کننده جلوگیری شود.
زاهدی، امنیت و انتظامات را نیز در زمان حوادث بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: این امنیت شامل راه ها و و داخل بافت شهری و روستایی می شود.
وی، اطلاع رسانی درست و به موقع در هنگام بروز حوادث طبیعی را برای مدیریت افکار عمومی بسیار با اهمیت خواند تا شبکه های مجازی در این بین از رسانه های رسمی جلو نزنند و مردم با خبرهای غیرموثق نگران نشوند.
زاهدی افزود: در لحظات اول امداد و نجات نیاز به اطلاع رسانی متمرکز توسط یک مرکز داریم و با توجه به نبود آمار قطعی در آن ساعات باید از احتمالات سخن گفته شود تا در ساعت های آینده آمار قطعی تر به صورت مستمر و توسط یک سخنگوی رسمی اطلاع رسانی شود.
زاهدی با تاکید بر تامین ارتباطات در زمان حوادث و بلایای غیرمترقبه، گفت: در این اوقات حتما مردم باید بتوانند دسترسی لازم را به تلفن و ابزارهای ارتباطی داشته باشند تا از عبور و مرورهای اضافی به مناطق زلزله زده جلوگیری شود.
وی بر تعیین معین امداد برای تمام شهرستان های استان تاکید کرد و گفت: در صورت حادثه برای هر 2 شهرستان حادثه دیده و معین، باید تدابیر لازم پیش بینی شود.
استاندار قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در حوزه آب نیز باید به فکر مقابله با بحران باشیم که در این راستا کارهای خوبی در استان در حال انجام است.
وی افزود: برای ساماندهی هرچه زودتر بافت های فرسوده نیز باید چاره اندیشی کنیم چرا که بیشترین خسارت ها در زمان حوادث مربوط به این مناطق است.
استاندار قزوین همچنین گفت: درباره آنفلوانزای مرغی هم باید به سمت واکسیناسیون برویم و هزینه های لازم را در این راه بگذاریم تا از خسارت های بیشتر جلوگیری کنیم.
وی همچنین گفت: امسال با توجه به دیر شروع شدن سرما امکان سرمازدگی محصولات در نزدیکی بهار وجود دارد که در این راستا باید با روش های بومی و مدرن از وارد شدن خسارت های بیشتر جلوگیری کنیم.
استاندار قزوین درباره تقویت ماشین آلات حوزه امداد نیز گفت: اداره کل اقتصاد و دارایی فهرست ماشین آلات کل دستگاه های اجرایی را برای تصمیم گیری بهتر در این خصوص باید به ستاد مدیریت بحران ارایه بدهد.
وی بر تعیین یک مکان اسکان در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی در هر شهرستان نیز تاکید کرد و گفت: در هر شهرستانی بدون اعلام قبلی باید محلی به منظور اسکان موقت در زمان حوادث در نظر گرفته شود تا بدون آنکه مردم نگران شوند محلی از قبل برای ما مشخص شده باشد.
استاندار قزوین همچنین گفت: در بسیاری از نقاط کشور و استان، مردم در مسیر رودخانه خانه می سازند که با وقوع سیل خسارت های زیادی به بار می آید، از این رو برای جلوگیری از چنین خسارت هایی باید این مساله را مدیریت کرده و از ساخت مسکن در نقاط پرخطر جلوگیری کنیم.
زاهدی همچنین گفت: کمک های مردمی در حوادثی چون زلزله قابل تقدیر است اما به قدری پراکنده است که ناهماهنگی ایجاد کرده و ممکن است عادلانه توزیع نشود بنابراین در خصوص باید به شکل صحیح مدیریت کنیم.
وی افزود: در آینده باید به حدی کالاهای مورد نیاز در انبارهای ما وجود داشته باشد که در زمان حادثهف مردم فقط به زلزله زدگان کمک نقدی کنند.
در پایان این نشست از مدیر راهداری، مدیرکل منابع طبیعی،رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی، مدیر مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی قزوین و بخشدار طارم سفلی به علت همکاری مناسب در مدیریت حوادث و بحران ها قدردانی شد.
از 43 نوع بلایا و حوادث طبیعی ثبت شده در کشور، 35 نوع در استان قزوین سابقه وقوع دارد.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.