به گزارش ایرنا به نقل روابط عمومی مرکز آموزشی علمی کاربردی شهرداری قزوین، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین در این مراسم گفت: چهره جنگ‌ها و منازعات بشری با رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی تغییر کرده و انواع جدیدی از نبردها پا به عرصه وجود گذاشته اند.
طاهر انصاری افزود: استفاده از فضای مجازی و رسانه های ارتباط جمعی برای تضعیف کشورهای هدف و یا بهره گیری از توان و ظرفیت این فضا به منظور دفاع از منافع ملی یک کشور، برجسته ترین جنبه تهدیدات و جنگ نرم است.
وی «رسانه های نوشتاری کلاسیک شامل مطبوعات و نشریات ، ادیوهای بین المللی، رادیوهای اینترنتی،شبکه های تلویزیونی ماهواره ای،خبرگزاری ها، رسانه های اجتماعی (وب سایت ها، وبلاگ ها ، میکرووبلاگ ها و ... ) را ابزارهای عمده در نبردهای فضای مجازی و رسانه ای عنوان کرد.
انصاری در بخش دیگری از سخنانش تبادل دانش و تجربیات، آگاه سازی، توسعه تعاملات و ارتباطات اجتماعی، توسعه برنامه های بهداشت و سلامت، توسعه فضای اطلاع رسانی اجتماعی،توسعه برنامه های فرهنگی و هنری،افزایش عقلانیت انتقادی در جامعه را از جمله کاربردها و فرصت های شبکه های اجتماعی مجازی ذکر کرد.
وی به تشریح تهدیدات شبکه های اجتماعی مجازی پرداخت و انتقال و انتشار هنجارهای ارزشی و اخلاقی بیگانه در جامعه، بستر سازی برای تهاجم فرهنگی، چالش های انتقادی ستیزه جویانه در مباحث اعتقادی و اخلاقی و ایجاد محرک های قومی برای تبادلات فرهنگی غیر قابل کنترل را از جمله تهدیدات فرهنگی فضای مجازی عنوان کرد.
وی افزود: یکی دیگر از آسیب های فضای در حوزه عاطفی و تربیتی است که از آن جمله می توان به کاهش ارتباطات اجتماعی حقیقی ( چهره به چهره )، افت تحصیلی کاربران، تزلزل مناسبات فامیلی و خانوادگی،دور شدن اعضاء خانواده از یکدیگر و کاهش ضریب ارزش های مذهبی و اخلاقی را نام برد.
انصاری ، رصد و پایش شبکه ها و فعالیت های آنها، جمع آوری و مستندسازی اطلاعات شبکه ها، آموزش و اطلاع رسانی پیرامون آسیب ها و تهدیدات ، تحقیق و پژوهش، طراحی و ایجاد پایگاه های دادهای شبکه ها، عملیات روانی و ضد عملیات روانی و تامین امنیت کاربران خودی در شبکه را از جمله راهکارهای مقابله با تهدیدات فضای مجازی برشمرد.
بر اساس این گزارش،دانشجویان موافق فضای مجازی معتقد بودند که فضای مجازی باعث ارتباط گیری سریع و دریافت آسان اطلاعات در کمترین زمان شده است و دانشجویان مخالف نیز گسست بنیان گرم خانواده ها،انحراف در مسایل جنسی،ورود بدافزارهای جاسوسی را از جمله آسیب های مهم فضای مجازی عنوان کردند.
مرکز علمی کاربردی شهرداری قزوین با مساحتی بالغ بریکهزار و 974 متر مربع، هم اکنون بیش از 15 رشته درمقاطع مختلف کاردانی و کارشناسی دارد و 520 دانشجو در آن به تحصیل اشتغال دارند
6012/7389
خبرنگار: نسرین رحیمی** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.