به گزارش ایرنا،مرتضی گودرزی دیباج شنبه شب در نشست نقد و بررسی آثار نقاشی دفاع مقدس که در حوزه هنری قزوین برگزار شد، افزود: پیش از این هنر دوره قدیم تا جدید حتی هنر قهوه خانه ای وصل و وابسته به ارکان قدرت بود و در این بین انقلاب اسلامی با تاثیرگذاری خود بر جریان هنر، هنری با دین مداری و مردمی بودن و بدون هیچ حامی دولتی را شکل داد و هنرمندان بزرگی را معرفی کرد.
وی اضافه کرد: برای نقد و بررسی هنر انقلاب ابتدا باید آن را به خوبی بشناسیم وگرنه فقر اطلاعاتی ما را به فقر تحلیل می کشاند.
گودرزی دیباج در بررسی آثار نقاشی چهارتن از هنرمندان نقاش دفاع مقدس گفت: تبارشناسی هنر انقلاب از این جهت مهم است که با هنرمندانی سراغ داریم که با وجود آن که از پیش به پیروزی انقلاب آگاه نبودند چنین آثاری را خلق کردند.
وی اضافه کرد: در دوره دفاع مقدس نیز روحیه مبارزه با دشمن در آثار هنرمندان هنر انقلاب هویدا شد.
این پژوهشگر عرصه هنر گفت: اساس باور چنین هنرمندانی بر این موضوع متکی بود که دشمن بسیار قدرتمند می باشد اما باید در مقابل آن مبارزه کرد و در همین جا است که حماسه خلق می شود و این همان باور فرهنگی است که امام حسین(ع) و یاران وی را در برابر لشگر بزرگ دشمن قرار داد.
گودرزی دیباج ادامه داد: تبارشناسی هنر دفاع مقدس از این جهت مهم است که با این باور باید در مقابل دشمن جنگیدند و هنرمندان در این دوره با چنین باوری فرهنگ جنگ را به افقی هدایت کردند و هم برای رزمندگان و هم برای پشت جبهه آرامش ایجاد کنند.
وی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان این دوره نیز در سنین پایین قرار داشتند و ما حق نداریم آثار را از لحاظ ساختار شناسی نقد کنیم.
وی با بیان اینکه بر اساس جامعه شناسی هنر هیچ اثری را نمی توان غیر از متن زمان آن دید،گفت: بسیاری از این آثار در زمان پر شتاب دوران دفاع مقدس خلق شده اند و باید با توجه به همان شرایط قضاوت شوند.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.