علیرضا وارثی روز یکشنبه به مناسبت روز عصای سفید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 27 هزار و575 معلول در استان زیر پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد چهار هزار و 20 نفر در طیف معلولیت‌های بینایی هستند که شامل یک هزار و 503 نفر خفیف، یک هزار و 24 نفر متوسط و 986 نفر شدید و یک هزار و 24 خیلی شدید هستند.
وی با اشاره به اینکه 70 درصد اختلال های بینایی در استان مادرزادی و به دلیل ازدواج های فایلی هستند،اضافه کرد: در سال جاری 12 درصد اعتبارات توانبخشی به گروه نابینایان و کم ‌بینایان اختصاص داده می‌شود.
وارثی با اشاره به نام گذاری 15 اکتبر به عنوان روز جهانی عصای سفید،افزود: این روز با هدف توجه به پیشگیری از نابینایی و آگاه‌سازی عموم مردم در سطح جهان نسبت به این موضوع نام گذاری شده است و بزرگداشت این روز در واقع اقدام جهانی مشترکی از طرف آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی سازمان بهداشت جهانی و بعضی سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی است.
مدیرکل بهزیستی قزوین ادامه داد: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و مراجعه های پزشکی برای پیشگیری از اختلالات بینایی موثر است و سازمان بهزیستی بر همین اساس طرح تنبلی چشم را برای کودکان سنین سه تا پنج سال انجام می‌دهد تا با مداخله به هنگام از معلولیت نابینایی و کم‌بینایی آنها جلوگیری کند.
وی اضافه کرد: سال قبل در اجرای طرح تنبلی چشم برای کودکان سه تا 6 سال، 48 هزار نفر در استان معاینه شدند که از این بین 400 کودک دچار اختلالات بینایی تشخیص داده شدند.
مدیرکل بهزیستی قزوین با بیان اینکه واحدهای بینایی‌سنجی یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان بهزیستی برای معلولان دچار اختلالات بینایی محسوب می‌شود، افزود: هم اکنون 23 پایگاه بینایی سنجی در سطح استان به ارائه خدمات بینایی به افراد مشغول هستند که در سال قبل یک هزار نفر از این واحدها استفاده کردند.
این مسئول همچنین گفت: وسایل مورد نیاز کم‌بینایان و نابینایان شامل چاپگر بریل، عصای سفید، ساعت بریل و سایر نرم‌افزارهای مخصوص هستند که در تامین آنها برای معلولان زیر پوشش بهزیستی کمک می کنیم.
مدیرکل بهزیستی قزوین یادآور شد: شهرستان قزوین با یک هزار و 930 معلول بینایی بیشترین تعداد آمار معلولیت‌های اختلالات بینایی را نسبت به شهرستان های دیگر استان دارد.
وارثی با بیان اینکه افرادی که معلولیت چشم آنان شدید و خیلی شدید باشد هر ماهه از سازمان بهزیستی مستمری دریافت می کنند،اظهارکرد: افراد نابینا و کم بینا می توانند از دیگر خدمات سازمان بهزیستی از قبیل دریافت وسایل کمک توانبخشی تسهیلات معلولان و حمایت در تامین مسکن، ازدواج، هزینه تحصیل، بیمه مکمل و همچنین بیمه خدمات درمانی استفاده کنند.
وی در پایان با اشاره به نقش پیشگیری در جلوگیری از بروز معلولیت نابینایی، اظهارکرد: انجام مشاوره های پیش از ازدواج، مراجعه به موقع به پزشک و رعایت موارد ایمنی پزشکی نقش مهمی در پیشگیری از ایجاد این نوع معلولیت در افراد دارد.
15 اکتبر که امسال مصادف با 23 مهر شده، روز جهانی نابینایان است.
7389*3013
خبرنگار : نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.