به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این آیین سنتی مانند سال های گذشته با حضور با شکوه بانوان سوگوار در خیابان شهدا قزوین و آستان امامزاده حسین (ع) برگزار شد.
این آیین از جمله آیین های عزاداری منحصر فرد در کشور است که هر ساله دوازدهم محرم همزمان با سومین روز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) توسط جمع زیادی از بانوان سوگوار در قزوین برگزار می شود.
در این آیین سنتی جمعی از بانوان سوگوار با حضور در مسجد علی اکبری قزوین، پیکرهای نمادین شهدای کربلا را با در دست داشتن بیل و کلنگ بر دوش گرفته و نوحه خوانان به نشانه تشییع به سمت امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا(ع) حمل می کنند.
در این آیین سنتی هرساله زنانی از اقوام مختلف قزوین شامل ترک، فارس،کرد، لر،تات و گیلکی حضور پیدا می کنند تا عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) و سید و سالار شهیدان به نمایش بگذارند.
'حسین کفن ندارد، سردر بدن ندارد' و' گلی گم کرده ام می‌جویم اورا، به هر گل می‌رسم می‌بویم او را' مرثیه هایی است که بانوان عزادار قزوینی در آیین آنها را نجوا می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین امروز در حاشیه این آیین سنتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این آیین قدیمی درقالب سوم امام یا عزاداری زنان بنی اسد همه ساله روز دوازدهم محرم در قزوین برگزار می شود.
محمد علی حضرتی گفت: این آیین قدیمی که یادآور تشییع و به خاکسپاری پیکرهای شهدای کربلا پس از سه روز بدست زنان طایفه بنی اسد است، ویژه و خاص بانوان در قزوین بوده و از آیین های سنتی و منحصر به فرد محرم در کشور به شمار می رود.
وی افزود: در این آیین نمادین جنازه های بی سر شهدای کربلا بر دوش زنان همراه با سینه زنی و نوحه خوانی با گذشت از خیابان شهدا و عبور از مقابل حسینیه امینی ها و رسیدن به امامزاده حسین (ع) تشییع می شود.
حضرتی گفت: عزاداران حسینی در این مسیر، سینه‌زنی می‌کنند و گاهی نیز شیری نمادین هم همراه آن‌ها است تا در پیدا کردن پیکر شهدا به زنان کمک کند و البته هر سال جزییات دیگری مانند علم و کتل یا شتر به این مراسم اضافه می شود تا این آئین به جهت تاریخی شباهت بیشتری با این واقعه داشته باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در پایان گفت: به گواه مورخان، پس از واقعه کربلا کسی از ترس یزید جرات نمی کرد تا ابدان مطهر یاران امام حسین (ع) را دفن کند تا اینکه زنان طایفه بنی اسد جمع شدند و به خاکسپاری جنازه ها پرداختند که این واقعه در روز دوازدهم ماه محرم اتفاق افتاده است.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.