به گزارش ایرنا، هفته گرامیداشت دفاع مقدس بهترین فرصت برای تشریح و تبیین رشادت ها و دلاورمردی ها و جانفشانی های رزمندگان میهن اسلامی در برابر دشمنان و انتقال آموزه های مربوط به این دوران برای نسل جوان است.
بر همین اساس جمعی از فرماندهان قزوینی هشت سال دوران دفاع مقدس به تشریح رشادت ها و دلاورمردی های رزمندگان میهن اسلامی در این دوران پرداختند.
جانشین فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هشت سال دوران دفاع مقدس همواره به عنوان مقطعی افتخارآمیز در تاریخ این مرز و بوم ثبت و ضبط و باقی خواهد ماند چرا که در این دوران رزمندگان مقتدر میهن اسلامی با کمترین امکانات و تسلیحات با تکیه بر ایمان خالصانه به خداوند و با تبعیت از فرمان امام خمینی به عنوان ولی فقیه خود راهی جبهه های حق علیه باطل شده و شچاعانه مقابل دشمن قد علم کردند.
سرهنگ برزگر ابراهیمی ادامه داد: در هشت سال دفاع مقدس، خیل عظیم رزمندگان قزوینی نیز همراه با هموطنان خود برای مقابله با دشمن عازم جبهه شدند و در جانفشانی های مربوط به این دوران نقش پررنگ و قابل توجهی داشتند به طوری که امروز تقریبا در هر کوی و برزن نام و نشان شهیدی وجود دارد و وجود سه هزار شهید، نقاط مختلف استان ما را عطرآگین ساخته است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: سپاه به دلیل اتصال به مردم و قدرت مناسب عملیاتی و توکل به خدا توانست در جنگ هشت ساله تحمیلی علیه ملت ایران در مقابل استکبار جهانی به پیروزی دست یابد.
این مسئول به نقش سپاه در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اشاره کرد و افزود: از سال دوم جنگ که عملا میدان برای سپاه باز و موانعی که در ساختار حاکمیت وجود داشت برطرف شد، این نهاد توانست هم در بعد کسب اطلاعات صحیح از دشمن اقدام کند و هم ضمن طرح‌ ریزی عملیات، یگان‌های خود را سازماندهی کرده و نقش تعیین ‌کننده ای را در کنار ارتش داشته باشد.
وی، عملیات‌های ثامن‌الائمه،طریق‌القدس،فتح‌المبین و بیت‌المقدس را از جمله عملیات‌های موفق سپاه برشمرد که در آن رزمندگان قزوینی نیز به ایفای نقش و حماسه پرداختند.

**دفاع مقدس، درخشان ترین دوره دفاع از تمامیت ارضی ایران
مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دفاع مقدس هشت ساله ما در مقابل دشمن بعثی عراقی، درخشان ترین دوره دفاع از تمامیت ارضی ایران در طول 200 سال اخیر است چرا که صدام با پشتوانه قدرت های جهانی غربی و شرقی و کشورهای عربی منطقه نتوانست به هیچ یک از اهداف پلید خود دست یابد.
سرهنگ مهدی طاهرخانی افزود: نقش امام راحل (ره) و فداکاری ملت به ویژه سپاهیان و بسیجیان دلاور کسب پیروزی در دفاع مقدس بسیار تاثیرگذار بود.
وی اظهار کرد: در شرع مقدس اسلام دفاع از آب و خاک و تمامیت ارضی کشور در مقابل متجاوزان و اشغالگران به هر وسیله ممکن واجب است و این باور در عمق وجود رزمندگان پاسدار و دیگر دلاورمردان در دوران هشت سال دفاع مقدس جای داشت و امروز نیز باید سعی شود این فرهنگ در بین نسل جوان نیز نبیین شود.
طاهرخانی با اشاره به حضور پررنگ رزمندگان اسلام از قزوین در جبهه های حق علیه باطل در دوران جنگ تحمیلی، گفت: تقدیم سه هزار شهید و 6 هزار جانباز خود گویای نقش پررنگ رزمندگان قزوینی در دوران دفاع مقدس است.
جانشین فرمانده سپاه ناحیه امام حسن مجتبی (ع) قزوین نیز گفت: دوران دفاع مقدس به عنوان برگ زرینی در تاریخ سرزمین ایران اسلامی می باشد که نسل های آینده به آن افتخار می کنند چرا که برگرفته از فرهنگ مهدوی و عاشورایی است.
سرهنگ محمدرضا مددخانی افزود: رزمندگان قزوین در کنار دیگر رزمندگان میهن اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از کشور دین خود را به آرمان های انقلاب و اسلام ادا کرده و اجازه ندادند دشمن جسارت تعدی به این آرمان ها را داشته باشد.

** شهید سرلشگر بابایی، لشگری و حسن پور و سردار آزادگان افتخارات قزوینی ها در دفاع مقدس
وی اضافه کرد: بسیجیان،رزمندگان و سپاهیان استان قزوین نیز در این دوران با حضور در لشگرها و گردان های مختلف از جمله گردان عاشورا، علی ابن ابیطالب ع و تیپ قزوین در عملیات ها خط شکن بودند که دلامردی های شهدایی همچون بابایی، لشگری، حسن پور و سردار آزادگان حجت الاسلام ابوترابی نمونه بارز و افتخاری برای نسل های آینده کشور و به ویژه استان قزوین است.
مددخانی ادامه داد: در دوره معاصر تاریخ ایران وقتی که به مطالعه جنگ های عصر قاجار و پس از آن می پردازیم، همواره بخش های وسیعی از سرزمین ما در جنگ های مختلف از میهن جدا شد امّا در جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران با وجود همه پشتیبانی های استکباری، امپریالیستی و سوسیالیستی و کمک های بلاعوض کشورهای عربی، دشمن نتوانست به اهداف پلید خود دست یابد.
مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین نیز به اهداف دشمن در به راه انداختن جنگ هشت ساله علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: در این تهاجم سنگین تنها هدف استکبار جهانی به زانو درآوردن ملت و سرنگونی نظام اسلامی و تجزیه بخشی از کشور بود.
حجت الاسلام والمسلمین علی معبودی افزود: ملت ایران در این دوران با اتکا به ایمان و قدرت خود و با تبعیت از رهبری و ولایت قدرت خود را به نمایش گذاشت و توانست دشمن را شکست دهد.
وی به نقش اقشار و اصناف مختلف مردم استان قزوین در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در این دوران اقشار مختلف مردم استان قزوین اعم از زن و مرد نقش بسزایی در پیروزی داشتند و همچنین وجود سه هزار شهید و تعداد زیادی جانباز ومفقود الاثر قزوینی در دوران دفاع مقدس گویای حضور پر رنگ مردم قزوین در دوران هشت ساله دفاع مقدس است.

**حضور پررنگ و دوشادوش ارتش و سپاه در دفاع مقدس برای دفاع از خاک میهن
امیر سرتیپ دوم ستاد محمد رضایی از فرماندهان سابق لشگر 16 زرهی آجا در استان های قزوین، زنجان و گیلان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نقش ارتش در دوران انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست تا جایی که امام راحل در همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب مردم را به حمایت و پشتیبانی از آن دعوت کرده و 28 فروردین ماه سال 58 را نیز به عنوان روز ارتش نام گذاری کردند.
وی با اشاره به نقش بی بدیل ارتش در پایان دادن به غائله گروهک های ضد انقلاب در کردستان و گنبد، تاکید کرد: با آغاز جنگ تحمیلی، ارتش جمهوری اسلامی با استقرار در یک هزار و 600 کیلومتر از خطوط صفر مرزی غرب کشور در طول هشت سال دوران دفاع مقدس اقدام به اجرای عملیات آفندی و پدافندی با نیروهای بعثی کرد.
وی با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یک شبه صورت نگرفت،ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب و تا آغاز جنگ با تحرکات و برنامه ریزی دشمن در منطقه پنج هزار شهید، جانباز و آزاده تقدیم انقلاب کرد و نمونه بارز آن نیز به اسارت درآمدن شهید سرلشگر خلبان حسین لشگری از شهدای استان قزوین در اواخر مرداد ماه سال 59 بود.
امیر رضایی با اشاره به اینکه صدام در نخستین روز آغاز جنگ تحمیلی قصد داشت یک روزه کمر ایران را بشکند و ظرف مدت سه روز خوزستان و یک هفته تهران را به تصرف خود درآورد، اضافه کرد: امروز اگر هفته دفاع مقدس را پاس می داریم به این خاطر است که در یک هفته توانستیم تمامی نقشه های استراتژیکی نظامی دشمن را در شکست داده و دشمن تا بن مسلح را 34 روز پشت دروازه های شهر مرزی خود یعنی خرمشهر متوقف کنیم.
این رزمنده ارتشی دوران دفاع مقدس با اشاره به رشادت نیروهای این لشگر در دوران دفاع مقدس،گفت: لشگر 16 زرهی قزوین با پایان بخشیدن به غائله گروهک های ضدانقلاب و با آغاز جنگ تحمیلی در نقاط مرزی جنوب کشور استقرار یافت و در نبرد بزرگ نصر (عملیات تانک ها) حضوری گسترده ای داشت تا جایی که مقام معظم رهبری که در آن عملیات حضور موثری نیز داشتند،فرمودند: من لشگر 16 زرهی قزوین را در کرخه نور شناختم.
وی با اشاره به حضور موثر این لشگر در عملیات های ثامن الائمه (ع)،فتح المبین،رمضان و والفجر 5 و 8، افزود: لشگر 16 زرهی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اهدای سه هزار شهید، 12 هزار جانباز صبور و مقاوم، یک هزار و 400 آزاده سرافراز و 93 شهید مفقود الاثر برگ زرینی را در کنار یگان های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس از خود برجای گذاشت.
فرمانده تیپ 116 شهید صفوی قرارگاه عملیاتی لشگر 16 زرهی قزوین نیز در این رابطه به ایرنا گفت: نیروی زمینی و ارتش جمهوری اسلامی در آغاز جنگ تحمیلی با حضور 2.5 میلیون سرباز وظیفه و 270 هزار نیروی پایور اقدام به مقابله با دشمن بعثی کرد و در این راه 240 هزار شهید و 470 هزار جانباز تقدیم نظام مقدس اسلامی شد.
امیر سرتیپ دوم بیژن فلاحی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی با اجرای عملیات های آفندی و پدافندی در همان روزهای آغاز جنگ تحمیلی توانست در برابر دشمنی که در آن روزها با حمایت همه جانبه کشورهای غربی و شرقی پا به این جنگ نابرابر گذاشته بود، استقامت کرده تا جایی که با 140 فروند هواپیماهای جنگی خود بیشتر مناطق نظامی، پادگان ها و مراکز اقتصادی عراق را مورد تهاجم قرار داد و نیروی هوایی آن را نیز فلج کند.
وی با اشاره به نقش لشگر 16 زرهی قزوین در عملیات های مرزی دوران دفاع مقدس،گفت: با فرمان تاریخی امام راحل مبنی بر حضور نیروها در مناطق جنگی، این لشگر نیز همانند سایر نیروهای نظامی کشور با استقرار در مناطق جنوب و جنوب غربی کشور، توانست در مناطقی مانند کرخه پیشروی دشمن را مسدود کرده و با تیپ های زرهی یک، 2 و 3 خود فاتح بسیاری از عملیات ها و نبردها شود.

** حضور پررنگ رزمندگان قزوینی در بیشتر عملیات های دفاع مقدس علیه دشمن
رضا سجادفر مشاور استاندار قزوین در امور ایثارگران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: رزمندگان قزوینی در بیشتر عملیات ها و لشگرها از قبیل نجف اشرف وعاشورا برای نبرد با دشمن شرکت داشتند.
وی اضافه کرد: رزمندگان قزوینی در تمام این عملیات ها با موفقیت از عهده کارها بر می آمدند و به طور عموم به عنوان خط شکن در این عملیات ها به کار گرفته می شدند.
مشاور استاندار قزوین در امور ایثارگران افزود: از نشانه های رشادت رزمندگان قزوینی در هشت سال دفاع مقدس اعتقاد راسخ به اهداف انقلاب و امام (ره) بود به گونه ای که فرماندهان بر روی رزمندگان قزوینی حساب خاصی باز کرده بودند.
وی افزود: باید رسانه ها نقش فرماندهان،نیروهای پشتیبانی،روحانیت، زنان و مادران و طیف های مختلف را در دوران دفاع مقدس به تصویر بکشند و یاد و خاطره رشادت ها و جانفشانی های این اقشار را در این دوران برای همگان مجسم سازند.
سجادفر ادامه داد: بسیاری از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس در قزوین از قبیل فصیحی رامندی،صباغان و سایر افراد گنجینه ای از رشادتها و خاطرات آن دوران هستند و باید با مراجعه به آنها این رشادتها و جانفشانی ها را در تاریخ ماندگار ساخت.
وی در پایان خاطر نشان کرد: استان قزوین با تقدیم سه هزار شهید گلگون کفن،6 هزار جانباز و بیش از 15 هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس نقش خود را در دفاع از خاک پاک میهن به خوبی ادا کرد.
31 شهریور تا ششم مهر ماه همزمان با سالروز تجاوز رژیم بعث عراق به خاک کشورمان و آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359 به عنوان هفته گرامیداشت دفاع مقدس نام گذاری شده است.
خبرنگاران: رضا اسدی، هادی درزی، گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
8054/6101/ 7390** 3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.