به گزارش روز شنبه ایرنا، با وزیدن نسیم خنک پائیز و پایان تابستان، بوی ماه مهر همچون دیگر نقاط کشور در کوچه و پس کوچه شهرها و روستاهای استان قزوین پیچیده و مدارس با حضور دانش آموزان فعالیت خود را در سال تحصیلی 96-97 از امروز به طور رسمی آغاز کردند.
سال تحصیلی جدید در حالی امروز به طور رسمی آغاز شد که از چندین روز قبل ستاد مهر از سوی شهرداری قزوین به منظور آماده سازی شهر برای شروع به کار مدارس و حضور دانش آموزان در آنها با هماهنگی دیگر دستگاه ها تشکیل شده بود.
شهر قزوین این روزها با نصب بیلبوردها و نقاشی ها بر روی دیوارهای مدارس و رنگ آمیزی خطوط عابر پیاده در تقاطع ها رنگ رو رویی دیگر به خود گرفته است و همه چیز مهیای شروع یک سال تحصیلی با نشاط را برای دانش آموزان قزوینی می دهد.
در آن سو نیز مسئولان نظام تعلیم و تربیت در استان قزوین از ماه ها پیش با عزمی جدی دست به دست هم داده تا مهری پرنشاط را در سال جاری شاهد باشیم.
ستاد پروژه مهر آموزش و پرورش قزوین نیز براساس روال معمول هر سال قبل از بازگشایی مدارس تشکیل شد تا در قالب کمیته های مختلفی چون تعمیر و تجهیز، ساماندهی نیروی انسانی، توجیه و تبلیغ، تایید صلاحیت، نظارت و ارزیابی و انتصابات تمهیدات لازم را برای بازگشایی هرچه بهتر مدارس تدبیر کند.

** 230 هزار دانش آموز استان قزوین به مدرسه رفتند
دبیر ستاد پروژه مهر قزوین در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: از امروز شنبه به طور رسمی 230 هزار دانش آموز استان، سال تحصیلی 96-97 را در 2 هزار و 200 مدرسه استان آغاز کردند.
سعید پاینبرد افزود: از این تعداد دانش آموز 18هزار و 167نوآموز پیش دبستانی،118هزار و 403 دانش آموز ابتدایی، 52هزار دانش آموز دوره متوسطه اول،34هزار و 500دانش آموز متوسطه دوره دوم،یک هزار و 81دانش آموز استثنایی و پنج هزار دانش آموز بزرگسال هستند.
وی اضافه کرد:در سال تحصیلی جدید همچنین پنج هزار و 894 معلم در مقطع ابتدایی، 3هزار و 500معلم متوسطه اول، 3هزار و 700معلم متوسطه دوم ، 350معلم استثنایی به آموزش و تعلیم دانش آموزان استان خواهند پرداخت.
پاینبرد، تعداد نیروهای اداری را نیز در مناطق 14گانه آموزش و پرورش استان قزوین شامل یک هزار و 300نفر اعلام کرد.

** فعالیت 370 معلم جدید در استان قزوین
وی افزود:همچنین در سال جاری 370نیروی جدید اعم از دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال گذشته و همچنین سایر نیروهایی چون سرباز معلمان برای تدریس وارد عرصه تعلیم و تربیت می شوند.
پاینبرد همچنین از آماده سازی و توزیع کتاب های درسی دانش آموزان نیز خبر داد و گفت: هم اکنون کتاب های درسی 117 هزار دانش آموز ابتدایی،پنج هزار دانش آموز مقطع پیش دانشگاهی و چهار هزار دانش آموز فنی و حرفه ای،استعدادهای درخشان و معارف اسلامی توزیع شده و سایر نیز در حال توزیع است.
وی افزود: سامانه کتاب رسانی تا پایان مهرماه فعالیت می کند و پس از این مهلت، دانش آموزانی که از ثبت نام کتاب های درسی جا مانده اند باید با پرداخت نقدی وجه مورد نیاز، کتاب های درسی خود را خریداری کنند.

**23پروژه آموزشی قزوین در آستانه سال تحصیلی تکمیل و تحویل شد
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، سال تحصیلی جدید را با عنوان سال متعالی همراه با شور حسینی و علم علوی عنوان کرد و گفت:پیشنهاد شده این شعار به عنوان شعار کشوری سال تحصیلی جدید انتخاب شود.
سالا قاسمی افزود:آموزش و پرورش استان تمام فعالیت های خود را با یک برنامه ریزی قوی در قالب برنامه های یک ، چهار و10ساله به جلو می برد و در سال جاری نیز یک برنامه یک ساله را در پیش خواهد داشت.
وی افزود:در روزهای گذشته با نواختن زنگ شکوفه ها، جوانه ها و امیدها دانش آموزان اول دبستان، پایه هفتم و پایه نهم وارد مدارس شدند و در اول مهرماه نیز تمام دانش آموزان وارد مدرسه خواهند شد.
قاسمی ادامه داد:تاکید کرده ایم مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی در مدارس شاهد هر شهرستان برگزار شود و در مناطقی نیز که مدرسه شاهد وجود نداشت این مراسم در مدرسه ای که دانش آموز فرزند شهید وجود دارد برپا شود.

**سرویس مدارس با افزایش 5تا12درصدی کرایه دانش آموزان را جا به جا می کنند
رئیس گروه انجمن های اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین نیز با اشاره به افزایش تعرفه سرویس مدارس از 5تا12درصد برای انواع خودروها گفت:با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق حمل و نقل و ترافیک، نرخ سرویس مدارس در مسافت یک تا 6کیلومتر برای خودروی سواری با چهار سرنشین 950هزار ریال،خودروی ون با 10سرنشین 600هزار ریال و مینی بوس و اتوبوس متناسب با ظرفیت خودرو 400هزار ریال تعیین شده است.
یوسف جعفری زاده افزود: در مسافت 6تا دوازده کیلومتر نیز نرخ مصوب برای خودروی سواری یک میلیون و 70هزار ریال،ون 710هزار ریال و مینی بوس و اتوبوس 450هزار ریال تعیین شده است.
وی اضافه کرد:مدیران مدارس مجاز نیستند بیش از ظرفیت دانش آموز سوار کننند و سازمان های اتوبوسرانی و تاکسیرانی و راهور باید نظارت لازم را در این زمینه داشته باشند.
جعفری زاده افزود:تاکید کرده ایم سرویس های دانش آموزی مینی بوس در ابتدای کوچه، اتوبوس ابتدای خیابان فرعی و خودروهای ون و سواری در داخل کوچه یا داخل مدرسه مربوطه باید دانش آموزان را پیاده یا سوار کنند.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه سپند برای ثبت نام سرویس مدارس برای اولین بار در شهر قزوین گفت:این سامانه توسط سازمان تاکسیرانی شهرداری به منظور نام نویسی دانش آموزان متقاضی سرویس و ورود اطلاعات پیمانکاران، مدیران مدارس، رانندگان تاکسی به صورت آزمایشی در قزوین راه اندازی شده است.
وی اضافه کرد:با ایجاد این سامانه علاوه بر آن که رانندگان خواهند توانست مسیر‌ها و محل‌های مورد نظر خود را انتخاب کنند خانواده‌ها هم با نصب نرم افزار در تلفن همراه خود از ساعت رفت و برگشت فرزند خود مطلع شوند.
جعفری زاده ادامه داد: البته این سامانه فعلا در سال جاری به طور کامل اجرا نمی شود و هم اکنون ثبت نام دانش آموزان برای سرویس مدارس کماکان بر عهده مدیران مدارس است تا پس از اجرای آزمایشی،از سال آینده با رفع نواقص به طور کامل تری شاهد اجرای این سامانه باشیم.
وی در پایان یادآور شد: در سال تحصیلی 96-95، سه هزار و 629خودرو در استان قزوین 23 هزار و 207دانش آموز را در مسیر خانه و مدرسه جا به جا کردند.

** یک سوم مدارس استان قزوین نیازمند بازسازی
با وجود همه تمهیدات صورت گرفته، این به آن معنا نیست که مدارس استان قزوین به طور کامل از امکانات مورد نیاز برخوردار باشند و همین حالا نیز با تمام کارهایی که صورت گرفته یک سوم مدارس استان نیازمند تخریب و بازسازی، دو سوم کلاس های درسی نیازمند هوشمندسازی،149مدرسه نیازمند نمازخانه، سه هزار کلاس درس نیازمند بهسازی سیستم گرمایشی و بسیاری از مناطق از جمله شهرک تازه تاسیس مهرگان نیازمند احداث مدارس جدید هستند و با چنین کمبودهایی می طلبد که خیران و دستگاه های ذیربط همراه و همگام با دستگاه تعلیم و تربیت تمام امکانات خود را برای تامین نیازها و کمبودهای اساسی حوزه مهم آموزش و پرورش به کار بندند.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.