به گزارش ایرنا، علی فرخزاد شامگاه چهارشنبه در کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری استان قزوین افزود: جنس مطالبات روستاها امروزه نسبت به گذشته تغییر کرده و از آبرسانی و برق رسانی به جمع آوری زباله و پسماندها و توجه به مسائل زیست محیطی سوق یافته است.
وی با اشاره به اینکه طرح هادی نقشه راه توسعه عمرانی هر روستا را تعیین می کند، ادامه داد: امروز کارهای عمرانی و آبادانی بسیار خوبی در سطح روستاها انجام شده است به گونه ای که شاهد گازرسانی به روستاهای صعب العبور بوده ایم و همچنین بیشتر راه های خاکی روستاها آسفالت شده اند.
این مسئول گفت: افزایش 30 درصدی اعتبارات عمرانی روستاها از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده یکی از اقدام های بسیار مهم در توجه به توسعه مناطق روستایی است که نقش بسیار مهمی در افزایش عمران و توسعه آبادانی این نقاط ایفا می کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: در آستانه تغییر و تحول دهیاران در روستاها هستیم و با توجه به اینکه دهیاران سرمایه های خدمات رسانی دستگاه های اجرایی در روستاها هستند نسبت به ثبات دهیاران فعال تاکید می کنیم.
فرخزاد ادامه داد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حضور مسئولان در میان مردم و با توجه به اینکه یک چهارم جمعیت استان را روستائیان تشکیل می دهند باید یک روز توسط مسئولان به سرکشی از روستاها و دیدار با روستائیان اختصاص یابد.
وی ادامه داد: چون به توزیع عادلانه خدمات توسط دستگاه های اجرایی استان اعتقاد داریم باید تمامی دستگاه‌های استان توزیع عادلانه خدمات خود را به تمامی روستاها در دستور کار قرار دهند.
فرخزاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت توسعه گردشگری روستاها، افزود: ظرفیت بسیار بزرگی در این زمینه در روستاهای استان وجود دارد و در این راستا باید برای افزایش خانه های بوم گردی در روستاهای استان اقدام شود.
این مسئول ادامه داد: رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در روستاها از طریق توجه به گردشگری و فروش و عرضه محصولات و صنایع دستی ایجاد می شود که این موضوع باید مورد توجه مدیران و مسئولان قرار گیرد.
این مسئول افزود: ارائه یک هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای ایجاد رونق اقتصادی و کسب و کار در روستاهای استان تصویب شده است که باید از طریق تعاونی‌ها و با ساز و کار مناسب برای جذب آن اقدام شود.
فرخزاد همچنین گفت: با وجود بهبود تردد و حمل و نقل روستاها متاسفانه افزایش تلفات جاده ای را در محورهای روستایی شاهد هستیم که امیدواریم با فرهنگ سازی و توجه رسانه ها به این موضوع شاهد کاهش تلفات انسانی در این گونه راه ها باشیم.
وی در پایان برتقویت فعالیت های تعاونی در روستاها تاکید کرد و گفت: نباید از توسعه تشکل‌ها و نهادهای مردمی و افرادی که می‌توانند رهبری روستا را برعهده بگیرند غافل شویم چون توسعه این تشکل ها نقش مهمی در راستای توسعه روستایی ایفا خواهد کرد.
550 روستا در استان قزوین دارای دهیار هستند.
6101*3013
خبرنگار:هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.