به گزارش ایرنا،استاندار قزوین در دومین جشنواره پسته در باغستان سنتی قزوین که به مناسبت نکوداشت روز قزوین با حضور سرپرست شهرداری قزوین، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر قزوین و سایر مسئولان استانی و شهری برگزار شد،گفت: باید باغستان سنتی قزوین، این میراث هزار ساله را حفظ و احیا کنیم و در همین راستا از این پس به هیچ عنوان در این باغستان تغییر کاربری صورت نخواهد گرفت.
فریدون همتی اظهار کرد: باغستان سنتی قزوین دارای هویت تاریخی و فرهنگی بوده و میراث گذشتگان ماست بنابراین باید در همه ابعاد به باغستان توجه ویژه کرد.
استاندار قزوین افزود: یک وجب از باغستان سنتی قزوین حتی برای پروژه‌های دولتی و توسعه شهر تخریب نخواهد شد.
وی با بیان اینکه باید به مشکلات باغستان سنتی قزوین به عنوان یک موضوع ضروری و مهم رسیدگی شود،اظهار کرد: باید انگیزه باغداران را برای حفظ و احیای این باغستان سنتی افزایش داد.
استاندار قزوین گفت: مسایل مهم همچون راه، آب و امنیت باغستان سنتی قزوین در حال پیگیری است و باید دستگاه های مربوطه به حل مشکلات این باغستان سرعت داد.
وی در پایان گفت: نباید توسعه فدای محیط زیست و محیط زیست فدای توسعه شود بلکه باید این 2 موضوع را در کنار هم دید.
شهر قزوین دارای 2 هزار و 611 هکتار باغستان سنتی است که جنوب، شرق و غرب این شهر را احاطه کرده اند.
در دهه های اخیر بخش زیادی از باغستان سنتی قزوین به دلیل توسعه شهر تخریب و نابود شده اند.
بخشی از تخریب باغستان سنتی قزوین به دست سودجویانی انجام شده که در سال های گذشته با انگیزه تغییر کاربری اراضی درآن بخش از باغستان سنتی قزوین که در کنار جاده و یا حوالی منازل مسکونی قرار دارد، درختان باغ ها را بریده و یا به اتش کشیده اند.
6101*3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.