به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در خطبه های نماز عید سعید قربان که در مسجد النبی (ص) قزوین برگزار شد،افزود: عید قربان جشن پیروزی انسان بر نفس خود است.
وی با اشاره به اینکه ما 2 نوع قربانی داریم،ادامه داد: قربانی نخست همان قربانی واجبی است که حاجیان آن را باید در منا و در حج تمتع انجام دهند اما قربانی دوم لازم نیست که در منا صورت بگیرد بلکه در هر جای دنیا فرد می تواند براساس وسع و توانایی خود آن را انجام دهد.
امام جمعه قزوین در بخش دیگری از سخنان خود،نماز عید سعید قربان را خواند و یادآور شد: هر یک از ما در برگزاری نمازهای جماعت وظیفه ای داریم و به عنوان مثال در نماز جماعت مسجد وظیفه هر یک از ما پیگیری امور و معیشت نمازگزان آن مسجد است.
وی اضافه کرد: در نماز جمعه دامنه این وظیفه کمی بزرگ تر شده تا جایی ما را وادار می سازد که به رصد مسایل جامعه، با نگاه وسیع تری بپردازیم.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: اما در نمازهای عید سعید قربان و فطر دامنه نگاه ها باید بین المللی باشد تا جایی که باید ببینیم امروز چه بلایی بر سر مردم میانمار می آید و جنایت های داعشی های از خدا بی خبر در سوریه، عراق چگونه است و سرنوشت مردم یمن و بحرین به کجاها کشیده می شود.
امام جمعه قزوین ادامه داد: مسلمانان در نمازهای خود یاد می گیرند همان گونه که کفر و شیطان برای منافع خود در صف واحد قرار می گیرند آنان نیز برای مقابله با آنها باید با هم متحد باشند و این اتحاد تنها با اقامه نماز ایجاد می شود.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به اینکه انبیاء الهی همه چیز خود را فدا کردند تا مردم جامعه خود در سعادت و خوشبختی به سر ببرند،گفت: خداوند در سن پیری حضرت اسماعیل را به حضرت ابراهیم (ص) داد تا در کنار پدر باشد و وقتی هم به پسرش گفت که شب ها خواب قربانی کردن تو را همواره می بینم، فرزندش با صلابت به پدر گفت ماموریتی که خداوند بر عهده تو گذاشته به انجام برسان و این به معنای در پیشگاه خداوند تسلیم شدن است.
وی با تاکید بر مهم شمردن شعائر دینی، گفت: قرآن و ذکر از نمادهای مهم شعائر دینی و رهاورد بزرگ حج هستند و امت اسلامی باید در این زمینه آگاهی های لازم را داشته باشد چرا که هرکس این نمادها را بزرگ بشمارد، نشانه سلامت قلب و تقوای درونی او است.
حجت الاسلام عابدینی، حج را نیز یکی دیگر از نمادهای شعائر اسلامی برشمرد و در پایان افزود: حج همواره باید با احترام و عظمت برگزار شود.
8054*3013
خبرنگار: رضا اسدی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.