به گزارش روز دوشنبه ایرنا، فوتبال سالهاست به عنوان محبوب ترین رشته ورزشی در بین نوجوانان و جوانان مطرح است چرا که با کمترین هزینه و با یک توپ پلاستیکی می توان به آن پرداخت و بساط بازی کوچک را راه انداخت.
استعدادهای فوتبالی در سال های اخیر پس از روزانه ساعت ها بازی گل کوچک در کوی و برزن، مرحله دوم در مدارس به صورت علمی با این ورزش آشنا شده و گام های بعدی را برای حرفه ای تر شدن در فوتبال آغاز کرده اند.
در شرایط امروز برخلاف سال های نه چندان دور، دیگر استعدادهای فوتبالی کمتر مانند گذشته در کوچه های شهر به گرد هم جمع می شوند بلکه با فراهم آمدن امکانات به سوی مدارس فوتبال و زمین های چمن و مربیان و باشگاه ها هدایت و سوق داده می شوند.
امروزه نیز رشد گسترده مدارس فوتبال در سطح کشور و به دنبال آن استان قزوین و روی آوردن مربیان به آموزش های حرفه ای و کشف و شناسائی استعدادها در رده های پایه منجر شده و دریچه های تازه ای را برای فوتبال آموزان گشوده است تا بتوانند استعدادها و توانمندی های خود را به معرض نمایش بگذارند.
خلاء مدارس فوتبال در گذشته زمانی آشکار می شد که بسیاری از استعدادهای فوتبالی به دلیل مدیریت نشدن و ناشناس باقی ماندن در گذر زمان به فراموشی سپرده شدند اما امروزه هدایت فوتبال از کوچه ها به زمین های تخصصی و مدارس مربوط به این رشته موجب شده همان استعدادها با تکنیک ها و تاکتیک های ناب فوتبال در مدارس و باشگاه های فوتبال شاخته شوند و بتوانند قابلیت های خود را برای مربیان معرفی کنند.
در سال‌های اخیر، مدارس فوتبال در کشور و استان‌ها فعالیت خود را افزایش داده‌اند و هر روز پیش از پیش استعدادهای بیشتری را به فوتبال کشور معرفی می‌کنند.
در استان قزوین نیز مانند کشور در سال های اخیر شاهد افزایش فعالیت مدارس فوتبال بوده ایم که توانسته اند استعدادهای خوبی را به دنیای مستعطیل سبز معرفی کنند.

**20 مدرسه فوتبال در استان قزوین مجوز فعالیت دارند
رئیس هیات فوتبال قزوین در خصوص آخرین وضعیت مدارس فوتبال استان و تعداد آنها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پس از اعلام مهلت برای ارسال مدارک لازم از سوی متقاضیان به منظور اعطای مجوز مدرسه فوتبال، هنوز برخی از مسئولان این مدارس برای اخذ مجوز اقدامی نکرده اند و بدون دریافت آن از هیات فوتبال استان تحت عناوین مختلف مشغول فعالیت هستند که از نظر ما قابل قبول و معتبر نیست.
حسین باجیوند با اشاره به اسامی مدارسی که از این هیات مجوز دریافت کرده اند،گفت: الوند نوین،ایثار آبیک،ایرانیان قزوین،پاسارگاد،پدیده آبیک،پرسیان قزوین،پسران برتر،پیام،تکنیک برتر البرز آبیک،دانش و ورزش،ستارگان آبیک،ستارگان قزوین،سرخپوشان،سرخ جامگان آریا،صمصام،کاتالان،موج نو آبیک،میلان نوین،نمونه قزوین و پارس نوین قزوین، مدارس دارای مجوز فعالیت از این هیات هستند.
وی افزود: با رونق فعالیت مدارس فوتبال، در سال های اخیر استعدادهای زیاد و نابی از استان قزوین به فوتبال کشور معرفی شده اند و هم اکنون در رده های جوانان، امید و یا حتی بزرگسال تیم های لیگ برتری و دسته اولی مشغول به فعالیت هستند.

**مسئولیتی در قبال مدارس فوتبال غیرمجاز نداریم
رئیس هیات فوتبال استان قزوین همچنین گفت: این هیات با توجه به تاکید فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان استان هیچ گونه مسئولیتی در قبال مدارس فوتبال بدون مجوز ندارد و مدیران و مربیان مشغول در این مدارس باید پاسخگوی مشکلات آتی آنها باشند.
وی از خانواده های علاقه مند به فوتبال درخواست کرد فرزندان خود را در مدارس دارای مجوز و مورد تائید هیات فوتبال استان قزوین ثبت نام کنند.
باجیوند در پایان با اشاره به تاثیر مدارس فوتبال در کشف و شناسائی استعدادهای فوتبال گفت: تمام رشد فوتبال به عملکرد مثبت و درست مدارس فوتبال باز می گردد بنابراین درصدد هستیم با شناسایی و ساماندهی مدارس فوتبال بستر لازم را برای معرفی هرچه بهتر استعدادهای فوتبالی استان فراهم کنیم.

**مدارس فوتبال الفبای این رشته را به نوآموزان آموزش می دهند
یک کارشناس و مربی فوتبال در قزوین در خصوص وضعیت مدارس فوتبال استان به خبرنگار ایرنا گفت: این روز‌ها در گوشه و کنار شهرها مدارس فوتبالی زیادی به فعالیت می پردازند و در طول روز و هفته به بیش از هزاران نونهال و نوجوان الفبای فوتبال را آموزش می دهند و همه در تلاش هستند تا قدم کوچکی برای آینده‌سازان این رشته بردارند.
صادق افشار با تاکید بر ثبت نام دوستداران فوتبال در مدارس مجاز، ادامه داد: مدارس فوتبال مجوز رسمی فعالیت خود را از هیات فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان دریافت کرده و تمامی فعالیت‌های این مدارس توسط کمیته جوانان هیات فوتبال استان قزوین نظارت می شود.
وی در خصوص اهداف مدارس فوتبال نیز گفت: هدف همه فعالان در مدارس فوتبال توسعه و پیشرفت فوتبال پایه، آموزش اصولی و کشف بازیکنان مستعد نونهال و نوجوان است که در آینده نقش موثری در اعتلا و پیشرفت فوتبال استان ایفا خواهد کرد.
این مربی با سابقه فوتبال قزوین به خانواده های فوتبال آموزان توصیه کرد: با صبر و شکیبایی و همراهی با مدارس فوتبال زمینه پیشرفت و شکوفایی استعدادهای فرزندان خود را فراهم سازند و همیشه در کنار مدیران و مربیان مدارس فوتبال استان قرار داشته باشند.
وی در مورد نحوه آموزش‌ در مدارس فوتبال نیز یادآور شد: آموزش در سنین مختلف از 6 تا 15 سال صورت می گیرد و در این راستا برای هر رده در هفته 2 یا سه جلسه تمرین و مسابقه بر اساس تاریخ تولد بازیکنان تنظیم می شود.
این مربی با بیان اینکه تمامی مربیان مدارس فوتبال کارت مربیگری و مدرک تحصیلی در رشته تربیت بدنی دارند،افزود: در مدارس فوتبال آموزش‌ها و برنامه‌های آموزشی از قبل تعیین شده و هر مربی یک برنامه یک ساله برای یک فصل مدرسه تنظیم می کند.
افشار ادامه داد: برخی از مدارس فوتبال به ‌صورت دائم در تمامی فصول سال به فعالیت می‌پردازند و برخی نیز جزو مدارس فصلی هستند که بیشتر با هدف پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در فصل تابستان فعالیت می کنند.
سرمربی تیم فوتبال امید کاسپین با بیان اینکه استان قزوین سرشار از استعدادها و بازیکنان گمنام فوتبالی است،افزود: متاسفانه در گذشته برنامه چندانی برای استعدادیابی و شناسائی این بازیکنان صورت نگرفته است ولی با این وضع به جرات می‌توان گفت که قزوین جزو رتبه‌های برتر از نظر استعداد فوتبالی در کشور است.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر از مربیان سازنده و مدارس فوتبال حمایت شود و بستر لازم برای فهم فوتبال و آگاهی از اصول آن مهیا شود به طور حتم در آینده ای نزدیک برای تیم های باشگاهی خود از جذب بازیکنان غیر بومی بی‌نیاز شده و بدون شک شاهد درخشش و شکوفایی بازیکنان قزوینی در سطوح عالی فوتبال کشور خواهیم بود.
افشار در پایان با تاکید بر لزوم برنامه‌ ریزی‌های متنوع در مدارس و برگزاری مسابقات در میان مدارس فوتبال،گفت: امیدواریم با این اقدام ها در مسیر توسعه و پیشرفت فوتبال قزوین حرکت کرده و زمینه شکوفا شدن بازیکنان توانمند فوتبال را در استان خود فراهم سازیم.

**فعالیت فصلی مدارس فوتبال، یک نقطه ضعف
یکی دیگر از مربیان و مدیران باشگاه فوتبالی در استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد مدارس فوتبال در استان قزوین در گذشته نه چندان دور به مراتب بیشتر از زمان فعلی بود و باید اداره کل ورزش و جوانان و هیات فوتبال استان نسبت به ساماندهی و بررسی مجوزها و پرونده های این مدارس فوتبال وارد عمل شوند.
اسماعیل حسینی افزود: تنها چهار یا پنج مدرسه فوتبال از میان مدارس دارای مجوز در استان قزوین در طول سال مشغول فعالیت هستند و سایر آنها به صورت فصلی و یا دوره ای به آموزش فوتبال اقدام می کنند که از این موضوع باید به عنوان یک نقطه ضعف در حوزه آموزش و استعدادیابی در فوتبال استان نام برد.
وی افزود: اداره کل ورزش و جوانان و مسئولان هیات فوتبال استان می توانند با تخصیص وام به باشگاه ها و مدارس فوتبال زمینه لازم را برای حمایت از فوتبال آموزان فراهم آورده تا این باشگاه ها در خصوص تامین البسه،امکانات ورزشی و اعزام فوتبال آموزان به مسابقات دوستانه اقدام کنند.
حسینی در پایان گفت: می توان با تشکیل اتاق فکر برای توسعه فوتبال پایه تا سن 18 سال با همکاری اداره ورزش و جوانان و اداره آموزش و پرورش و هیات فوتبال وارد عمل شد .
ساماندهی مدارس فوتبال از سوی دست اندرکاران حوزه ورزش بدون شک می تواند زمینه حضور تعداد بیشتری از نونهالان و نوجوانان را به مستعطیل سبز فراهم کند.
این حضور بیشتر علاوه بر اینکه به شناسایی استعدادهای فوتبالی و معرفی آنها کمک می کند، می تواند اوقات فراغت نونهالان و نوجوانان را به شکل مطلوبی پر کند و از بروز آسیب های اجتماعی در مورد آنها پیشگیری کند.
در استان قزوین 10 هزار ورزشکار رشته فوتبال را دنبال می کنند.
6101*3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.