حسین نحوی نژاد روز شنبه در حاشیه افتتاح ساختمان جدید کانون ناشنوایان استان قزوین که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 2 درصد از جمعیت کشور نیازمند خدمات توانبخشی هستند و در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار نفر معلول در بانک بهزیستی ثبت شده‌ است.
وی اظهار داشت: بیشترین آمار معلولیت به ترتیب مربوط به ناتوانی جسمی حرکتی، ذهنی، شنوایی، بینایی و چند معلولیتی است.
نحوی نژاد با اشاره به رشد سالیانه 0.5 درصدی آمار بروز معلولیت در کشور،تصریح کرد: تصادفات رانندگی، بلایای طبیعی، حوادث حین کار، بالا رفتن درصد سالمندی و بیماری‌هایی نظیر دیابت، سوء تغذیه و فشار خون معلولیت‌ زا هستند و طبق پیش بینی‌ها هر سال 300 هزار ناتوانی به آمار کشور اضافه می‌شود که یک سوم از این تعداد نیازمند خدمات توانبخشی هستند و دو سوم دیگر تحت پوشش خدمات پیشگیری و آگاهی سازی باید قرار گیرند.
این مسئول در ادامه علت نیمی از ناشنوایی‌ها را بیماری های مادرزادی دانست و افزود: ناشنوایی مادرزادی ناشی از ژنتیک و عفونت های بارداری زیاد است به همین دلیل درصدد هستیم که مشاوره‌های ژنتیک در کشور را اجباری کنیم چراکه تشخیص ناشنوایی در سنین کمتر از سه سال بسیار موثر است.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ناشنوایی معلولیت شدید محسوب می شود زیرا این افراد قدرت ارتباط خود را با جامعه از دست می دهند و به این دلیل غربالگری نوزادان از برنامه ها و اولویت ماست تا در صورت مثبت بودن تست هرچه سریعتر مداخله را آغاز نماییم زیرا مداخله زودهنگام می تواند در کمک به این نوزادان و خانواده آنان بسیار ایفای نقش کند.
وی با اشاره به راه اندازی کانون ناشنوایان در استان ها افزود: این کانون ها در استان های مختلف راه اندازی شده اند تا معلولان را مورد حمایت قرار دهند.
نحوی نژاد ادامه داد: ارتباط با معلولان نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است ولی متاسفانه صدا و سیما در باره نحوه برخورد با ناشنوایان و نابینایان کمتر وارد برنامه های آموزشی شده است.
نحوی نژاد اضافه کرد: در کنار سازمان بهزیستی، ۲۶ هزار نهاد و مرکز غیردولتی به معلولان و مددجویان خدمات می دهند و اجرای قانون جدید حمایت از معلولان می تواند در بهبود کیفیت خدمات به این قشر بسیار اثرگذار باشد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر 100 تشکل مردم نهاد در حوزه ناشنوایان در کشور فعال هستند که در زمینه خدمات به این قشر همکاری می کنند.
نحوی نژاد با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۳۰۰هزار نفری معلولان کشور، تصریح کرد: ۶۵درصد از این جمعیت یا قریب به ۸۰۰هزار نفر مختص به آقایان و ۳۵درصد این آمار مربوط به خانم ها است و بهزیستی در زمینه خدمات رسانی و توانبخشی به این افراد اقدام های لازم را انجام می دهد.
وی در خصوص سه درصد اشتغال معلولان نیز خاطرنشان کرد: اولین مشکل در تحقق این رقم تکلیفی کاهش استخدام‌هاست و اینکه هر دستگاهی نیروهای مورد نیاز خود را می‌خواهد و درمان درد اشتغال معلولان همان موسسات و مراکز کاریابی است.
نحوی نژاد تصریح کرد: اگر چه براساس قانون سه درصد استحدام های کشور به معلولان باید اختصاص پیدا کند اما در این ۱۰ سال میزان استخدام های صورت گرفته کاهش یافته و از سوی دیگر نیز افراد معلول باید متناسب با شغلهای مورد نظر باشند یعنی همخوانی بین رشته تحصیلی و توانایی این افراد مورد توجه باشد.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: در سال گذشته ۲۰ هزار فرصت شغلی از سوی بهزیستی در کشور ایجاد شده است و در ادامه نیز با دادن مجوز به مراکز فنی و حرفه ای اشتغال معلولان را گسترش خواهیم داد.
7389*3013
خبرنگار : نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.