به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دکتر زهرا عبدالهی در کارگاه آموزشی ارزیابی وضعیت تغذیه و پایش رشد کودکان که در قزوین برگزار شد،افزود: مطالعات جدید نشان دهنده آن است که اگر در 2 دهه گذشته در کشور، حدود 20 درصد کوتاه قدی ناشی از تغذیه در کودکان زیر پنج سال وجود داشت،این عدد امروز به 6.8 درصد رسیده است.
وی اضافه کرد: رسیدن به این عدد حاصل برنامه های مداخلاتی و همکاری های بین بخشی بوده که بین وزارت بهداشت و کمیته امداد، نهضت سوادآموزی و سازمان بهزیستی صورت گرفته است.
عبداللهی در ادامه از کاهش 70درصدی سوء تغذیه در کشور خبر داد و افزود: مطالعات اخیر نشان دهنده آن است که با اجرای برنامه ها و مداخلاتی که به منظور بهبود تغذیه کودکان زیر پنج سال در کشور انجام شده کاهش قابل ملاحظه ای در شیوع سوء تغذیه کودکان در کشور مشاهده می شود.
وی ادامه داد:در 2 دهه قبل، کم وزنی یا سوء تغذیه، حدود 17 درصد شیوع داشته است که با توجه به نتایج مطالعاتی در سال 91، این عدد به چهار درصد کاهش یافته و یعنی حدود 70 درصد میزان سوء تغذیه در کشور کاهش پیدا کرده است.

**کاهش سوء تغذیه در مناطق محروم
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه گفت: با تمام اقدام های انجام شده، همچنان در مناطق محروم کشور نسبت به سایر مناطق، شیوع سوء تغذیه در کودکان دیده می شود.
عبداللهی با بیان اینکه در مناطق محروم نیز ظرف 2 دهه گذشته، اقدامات مناسبی انجام شده و کاهش قابل ملاحظه ای در آمار سوء تغذیه کودکان مشاهده شده است،گفت: به طور مثال، اگر در استان سیستان و بلوچستان طی دو دهه اخیر، آمار کوتاه قدی تغذیه ای به 40 درصد می رسید، این رقم در حال حاضر به کمتر از 20 درصد کاهش پیدا کرده است.
این مسئول یادآور شد:این موضوع به عنوان یکی از اولویت های بهبود تغذیه در استان های محروم کشور در دستور کار است و باید برای کاهش شیوع سوءتغذیه در مناطق محروم بیشتر کار شود.
وی از تدوین سند ملی تغذیه و امنیت غذایی با همکاری انستیتو تغذیه و موسسه ملی تحقیقات سلامت خبر داد و اظهار کرد: این سند پس از تصویب در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به شورای سلامت استان‌ها ابلاغ می‌شود تا برای بهبود امنیت غذایی، اقدام های لازم انجام شود.

**کمبود ویتامین D همچنان ادامه دارد
عبداللهی در ادامه نسبت به وضعیت نگران کننده ویتامین D در کشور هشدار داد و گفت: کمبود ویتامین D مشکلی جهانی است بنابراین، تمام افراد نیازمند مصرف مکمل ویتامین D در کشور هستند.
وی با اشاره به این که یکی از دغدغه‌های وزارت بهداشت در حوزه کمبود ریز مغذی‌ها، کمبود ویتامین D در جامعه است،گفت: میزان کمبود ویتامین D در کودکان 15 تا 23 ماهه 23.3درصد، در کودکان 6 ساله 61.8درصد، در نوجوانان 76 درصد، زنان باردار 85.3 درصد و میانسالان 59.1 درصد است.
عبدالهی افزود: با توجه به این وضعیت، وزارت بهداشت از سال 93 برنامه هایی را به منظور رفع و مقابله با این کمبود آغاز کرده است که توزیع رایگان ویتامین D با دوز 50 هزار واحد به صورت ماهانه یک عدد در بین دانش آموزان و توزیع ماهانه یک مکمل 50 هزار واحد به صورت رایگان برای تمام گروه‌های سنی در شبکه بهداشتی-درمانی کشور از جمله آنها است.
وی اضافه کرد: در وزارت بهداشت، برای کمبود ویتامین D پروتکلی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی بخشنامه شد که برای کودکان زیر 2 سال از روز سوم تا پنجم پس از تولد، قطره AD تجویز شود.

**میزان کم خونی در زنان و دختران ایرانی بالاست
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،اظهار کرد: براساس مطالعات انجام ‌شده در سال 1380 میزان کم‌خونی در گروه‌های سنی مختلف به‌ویژه زنان، دختران و کودکان بالاست، به‌طوری ‌که کودکان زیر 2 سال، حدود 23 درصد، کودکان 6 ساله 26 درصد، نوجوانان 23 درصد و زنان باردار 43 درصد از کمبود آهن رنج می‌برند.
وی ادامه داد: کم خونی که مهم ترین علت آن کمبود اسیدفولیک و کمبود آهن است در ایران، بسیار شایع بوده و به منظور جبران آن بنابر توصیه های وزارت بهداشت، تمام کودکان زیر 2سال، باید روزانه قطره آهن دریافت کرده و از روز سوم‌ تا پنجم پس از تولد تا 24 ماهگی، باید ویتامین A و D مصرف کنند.
عبداللهی افزود: توصیه می شود کودکانی که منحنی رشدشان مشکل دارد بین چهار تا شش ماهگی (یعنی از زمان مصرف غذای کمکی) مکمل های لازم را مصرف کنند.
وی گفت: به منظور پیشگیری و کنترل کم‌خونی، اجرای برنامه‌های کشوری برای تمامی اقشار و گروه‌های سنی از جمله مکمل ‌یاری آهن‌ برای‌ زنان باردار، طرح آهن‌ یاری هفتگی ویژه دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان، غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک، در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

**مصرف مستمر قطره آهن در استان قزوین، بالاتر از کشور است
عبداللهی گفت: پس از گذشت 10سال از اجرای این طرح‌ها، میزان آهن و کم‌خونی افراد ارز‌یابی شد و نتایج، گویای این موضوع بود که فقر آهن در زنان باردار از 43 به 14 درصد و در میان نوجوانان دختر و پسر از 23 به 11 درصد رسیده است.
وی ادامه داد:همچنین درصد کم‌خونی در زنان باردار از 21 به 16 درصد، در زنان میانسال از 19 به 14 درصد و در نوجوانان دختر و پسر از 18 به 10 درصد کاهش یافته است.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مصرف مستمر قطره آهن در کشور را 35 و در استان قزوین 39 درصد اعلام و بر افزایش این درصد را با آموزش به مادران تاکید کرد.
طرح تحقیقاتی پژوهشی در وضعیت ریزمغذی های ایران(پورا2) در سال 91 به منظور بررسی میزان ریز مغذی ها و به جهت اهمیتی که ریزمغذی ها ،ویتامین ها و مواد معدنی در حفظ و ارتقای سلامت دارند با نظارت دفتر بهبودتغذیه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی در تمام کشور اجرا شد.
نخستین بررسی کشوری ریزمغذی ها (پورا یک) نیز در سال 1380 انجام وگزارش کامل آن در سال 85منتشر شد.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.