به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، همزمان با سراسر کشور در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) بنیانگذار مذهب جعفری، محافل سوگواری در شهرها و روستاهای مختلف استان قزوین برپاست و حضور جوانان در دسته جات عزاداری و سینه زنی حال و هوای ویژه ای به مجالس عزا بخشیده است.
آیین سوگواری به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) هم اکنون با حضور برخی از هیات های مذهبی در امامزاده سلطان سید محمد (ع) و سایر بقاع متبرکه و اماکن مذهبی قزوین به همراه مراسم سخنرانی، مرثیه خوانی و زیارت عاشورا برپا شده است.
معاون امور فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین در حاشیه مراسم عزاداری دوستداران این امام در قزوین با تبیین شخصیت امام جعفر صادق (ع)، گفت: پویایی اسلام اصیل به برکت وجود اندیشه های این امام عزیز است.
حجت الاسلام و المسلمین عباس نظری اظهار کرد: بر ما واجب است برای ترویج و شناخت شخصیت و مکتب امام جعفر صادق(ع) بیش از پیش تلاش کنیم.
این مسئول ادامه داد: باید برای شناساندن مکتب امام صادق(ع) به جوانان اهتمام بیشتری کنیم.
معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به اینکه امام صادق (ع) در دوران امامت خود به عنوان مرجع بزرگ و منبع قوی علمی و معنوی در جهان اسلام مطرح و دارای چهار هزار شاگرد بودند،گفت: بسیاری از علمای اسلام و سایر مذاهب و ادیان نیز امام صادق (ع) را به عنوان یک عالم و دانشمند برجسته می شناختند.
وی با بیان این که امام صادق (ع) علاوه بر فقه، اعتقادات و اخلاق بلکه در شاخه‌های گوناگون علوم به تربیت شاگردان و محدثان و عالمان پرداختند،ادامه داد: پاسخگویی به شبهاتی که در آن دوران رواج داشت نیز یکی دیگر از اقدام های مهم آن حضرت در مقابله با بدعت ها بود.
حجت الاسلام نظری با تاکید براین که امام صادق (ع) مهمترین دانشگاه جهان اسلام را به شکلی فراگیر در آن دوران پایه گذاری کردند،افزود: این دانشگاه عظیم دینی امروز به عنوان مهم ترین پایگاه نشر و گسترش اسلام ناب شیعی در دنیا نقش آفرینی می کند.
وی، به خطر برخی افکار منحرف در دوران امامت امام صادق (ع) اشاره کرد و با بیان اینکه برخی گروه های فکری انحرافی جریان های خطرناکی را درباره شان اهل بیت(ع) بوجود آورده بودند،گفت: مبارزه علمی در برابر این جریان های منحرف یکی از مهمترین کارکردهای آن امام همام برای بقای دین و مکتب تشیع بود.
این مسئول، با بیان این که جریان های انحرافی همواره در پی انحراف در اعتقادات دینی مردم بوده و هستند، تصریح کرد: ائمه اطهار (ع) در آن دوران و علما و بزرگان دینی نیز امروز با شناسایی این جریان های انحرافی خطر آنها را به مردم معرفی می کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار هیات مذهبی فعال در استان وجود دارد، افزود: مراسم سوگواری شهادت امام صادق (ع) از شب شهادت آن امام معصوم در هیات‌ها و اماکن مذهبی استان قزوین آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
حجت الاسلام نظری با اشاره به حرکت دسته‌های عزاداری در شهر قزوین به سمت امامزاده حسین(ع) افزود: دسته‌های عزاداری از مسیرهای چهار انبیا و خیابان های شهدا، منتظری، سعدی و بازار به سمت امامزاده حسین‌بن‌علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) شهر قزوین حرکت کردند و در شهادت امام صادق(ع) به سوگ نشستند.
حجت الاسلام نظری افزود: همچنین برخی هیات های از مقابل آستان مقدس چهار انبیاء به سمت امامزاده سلطان سید محمد(ع)، حرکت کردند.
وی اضافه کرد: همچنین در 70 مکان مذهبی شهر قزوین به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان، دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، اداره کل اوقاف و امور خیریه و امور رسیدگی به مساجد، آیین عزاداری و سوگواری شهادت صادق آل محمد(ص) برگزار شده است.
این مسئول تصریح کرد: در سایر نقاط استان قزوین نیز شهروندان با حضور در هیات‌های مذهبی در مساجد، حسینیه‌ها، امامزاده ها و اماکن دیگر مذهبی برای شهادت پیشوای ششم شیعیان عزاداری کردند.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.