به گزارش ایرنا، دکتر سید سعید اسکویی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این برنامه برای خطر سنجی رایگان سکته های قلبی،مغزی و سرطان در 10 سال آینده در مراکز خدمات جامع سلامت،پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت استان اجرا می شود.
وی اضافه کرد: افراد بالای 30سال که سابقه بیماری های فشار خون و دیابت در خود و یا خانواده را دارند و تمام افراد بالای40سال می توانند برای میزان خطرسنجی احتمال ابتلا در 10سال آینده به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.
اسکویی درباره نحوه اجرای برنامه ایراپن گفت: افراد با مراجعه به مراکز جامع سلامت از نظر ابتلا به دیابت،فشار خون و چربی خون،قد و وزن مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از ورود اطلاعات آنها در سامانه ریسک ابتلا به سکته قلبی و مغزی برای 10سال آینده درباره آنها مشخص می شود.
وی ادامه داد: سپس براساس میزان احتمال خطر، کارت های رنگی شامل کارت سبز برای افراد با احتمال 10درصد،کارت زرد برای احتمال خطر 10تا19درصد،کارت نارنجی برای احتمال خطر 20تا29 درصد و کارت قرمز برای احتمال خطر بالای30درصد به افراد ارائه می شود.
اسکویی گفت: افرادی که کارت قرمز می گیرند باید با عمل به توصیه های کارشناسان مراکز هر سه ماه یکبار،دارندگان کارت نارنجی هر 6ماه،دارندگان کارت زرد هر 9 ماه و دارندگان کارت سبز هر سال یک بار باید برای بررسی های بعدی مراجعه کنند.
وی اظهار کرد: از زمان آغاز اجرای این برنامه تاکنون 29هزار و 876 نفر با مراجعه به مراکز بهداشتی تحت ارزیابی قرار گرفته اند.
اسکویی،دیابت،فشار و چربی خون،چاقی و کم تحرکی و مصرف سیگار را پنج عامل خطر برای ابتلابه بیماری های قلبی و عروقی عنوان کرد و افزود:38درصد از مرگ های استان قزوین ناشی از بیماری های قلبی و عروقی،13درصد ناشی از سرطان و 8 تا 10 درصد ناشی از تصادفات رانندگی هستند که به جز تصادفات در تمام این مرگ ها سیگار عامل موثری بوده است.
وی در ادامه به مصرف سیگار در بین 14درصد جمعیت بالای 30سال استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون سالانه 60میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف و 60هزار مرگ ناشی از مصرف این ماده دخانی اتفاق می افتد.
رئیس مرکز بهداشت استان قزوین با بیان اینکه سیگار شایع ترین عامل مرگ قابل پیشگیری بوده است، افزود: هر 6ثانیه یک نفر به خاطر سیگار جان خود را از دست می دهد و هر یک نخ سیگار هفت دقیقه از عمر انسان کم می کند.
اسکویی،ممنوعیت مصرف سیگار در اماکن عمومی،آموزش مردم،پایش و بررسی میزان مصرف سیگار ،ممنوعیت تبلیغات سیگار،ممنوعیت فروش سیگار در فاصله های نزدیک به برخی مکان ها از جمله مدارس و افزایش مالیات بر سیگار را از مهم ترین راهکارها و برنامه ها در راستای کاهش مصرف سیگار ذکر کرد و گفت:یکی از پایین ترین مالیات های مربوط به سیگار در کشور ما است که انتظار داریم با کمک نمایندگان مجلس و سایر مسئولان در این زمینه توجه بیشتری برای افزایش مالیات بر این مواد دخانی صورت گیرد.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.