به گزارش ایرنا، محمد درویش روز دوشنبه در جمع تعدادی از اعضای تشکل های مردم نهاد محیط زیست استان قزوین و اصحاب رسانه در این استان افزود: تشکل های زیست محیطی به عنوان حلقه های اتصال محیط زیست با اقشار مختلف مردم عمل می کنند و نقش مهمی در شناسایی و مقابله با چالش های محیط زیست دارند.
وی ادامه داد: اعضای این تشکل ها در برخورد با مسائل مرتبط با محیط زیست باید احساس وظیفه خود را تقویت کرده و در ضمن قضاوت زود هنگام، توهین و قهر نداشته باشند.
این مسئول اظهار کرد: فعالان تشکل های مردم نهاد محیط زیست باید وزن اجتماعی موثری داشته باشند و به جای افزایش تعداد اعضای تشکل های خود به دنبال ارتقای کیفیت کار در این تشکل ها باشند.
درویش بر نقش موثر سازمان های مردم نهاد در شناسایی و مقابله با معضل ها و چالش های محیط زیست اشاره کرد و گفت: بزرگ ترین آفتی که در تشکل های زیست محیطی دیده می شود، افسردگی و ناتوانایی برخی از اعضای آنها است.
وی ادامه داد: تشکل ها نباید خود را جمعیتی جدا از مردم بدانند چرا که با ادامه این روند مردم آنها را به رسمیت نمی شناسند در حالی که به عنوان یک فعال محیط زیست باید رفتاری داشته باشیم که بهترین الگو در جامعه برای حفاظت از محیط زیست باشیم.
مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: موفقیت در برنامه های متنوع و گسترده محیط زیست نیازمند استفاده از مشارکت مردمی و همه ظرفیت های تشکل های غیردولتی است.
درویش ادامه داد: باید تلاش شود در کنار افزایش تعداد تشکل ها به دنبال ارتقای کیفیت کار در آنها نیز باشیم و سعی کنیم به وسیله جذب مشارکت های مردمی با قدرت بیشتری در جهت حفظ این منابع حرکت کنیم.
وی اضافه کرد: برای برداشتن هر قدمی در راستای حفظ محیط زیست ابتدا باید از خود شروع کرده و خود را قضاوت کنیم که چقدر آدم محیط زیست بوده و نگاهمان زیست محیطی بوده است.
این مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه احیای فرهنگ زیست محیطی باید از مدارس آغاز شود، افزود: مدارس طبیعت بهترین مکان برای افزایش مهارت های زندگی و گسترش خلاقیت است.
درویش ادامه داد: با تلاش های چندین ساله دوستداران محیط زیست مدارس طبیعت زیادی در کشور ایجاد شده و با توجه به نیاز استان قزوین به 400 مدرسه طبیعت، امیدواریم با توجه به تسهیلات یک میلیارد ریالی که محیط زیست جهت این گونه طرح ها در اختیار کار آفرینان قرار می دهند شاهد افزایش این گونه مدارس در استان باشیم.
وی تصریح کرد: متاسفانه با اعلام در اختیار گذاشتن این میزان تسهیلات با سود چهار درصد برای مجریان طرح های شاخص زیست محیطی، از کل کشور فقط سه طرح به دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده که آنها نیز تاکنون پیگیر نبوده اند.
درویش در بخش دیگری از سخنان خود به میزان درصد بالای آلودگی هوا در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سالانه بیش از یکصد نفر در کشور به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند این در حالی است که در برخی آمار این رقم 25 هزار نفر اعلام می شود.
مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست کشور در ادامه به سد سازی ترکیه روی دجله اشاره کرد و گفت: این سد سازی ها همه کشور را درگیر ریزگرد می کند و یک بحران جدی در سوریه، عراق و ایران را به دنبال دارد.
درویش در پایان از تشکل های زیست محیطی استان قزوین خواست با توجه به بحران های زیست محیطی پیش روی این استان فعال تر عمل کرده و با تعامل بیشتر با مردم از مشارکت های مردمی در جهت حفظ محیط زیست استفاده کنند.
7390*6128
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: وحید مقدم سلیمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.