به گزارش ایرنا،محمدعلی باغستانی شامگاه شنبه در نشست با رئیس و معاونان جهاد کشاورزی و جمعی از باغداران برای بررسی وضعیت آفت زنجره مو افزود: از این روش برای مقابله با آفات کشاورزی به هیچ عنوان استفاده نخواهیم کرد چرا که برای محیط زیست و سلامت مردم خطرناک است.
وی اضافه کرد: به دلیل تصمیم های نادرست و غیر کارشناسی در گذشته در برخی موارد شاهد بی توجهی به مسائل ریست محیطی بوده ایم و از این بابت دچار آسیب های زیادی شده ایم بنابراین باید از گذشته درس گرفته و در امور مختلف کارشناسانه عمل کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: باید از روش های علمی برای مبارزه با آفات بهره ببریم و از برخوردهای غیرکارشناسی و احساسی در این خصوص به طور جدی پرهیز کنیم.
وی در ادامه با اشاره به هجوم آفت زنجره مو در باغ های انگور استان قزوین،گفت: پس از اطلاع از شیوع این آفت، یک تیم کارشناسی وارد عمل شده و در حال بررسی برای مبارزه مناسب با این آفت هستند.

**600 آفت محصولات کشاورزی را تهدید می کنند
باغستانی در ادامه با بیان اینکه 600 آفت محصولات کشاورزی را تهدید می کنند که از میان 50 آفت خطرناک تر از بقیه هستند، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در سال های اخیر کوشیده است تا به شکل کاملا علمی مبارزه با آفات را دنبال و پیگیری کند.
وی در پایان اظهار کرد: یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن آفات در مزارع کشاورزی هرس سبز و بیل زدن زمین ها و سمپاشی پس از برداشت محصول است که آنرا به عنوان برنامه کوتاه مدت به کشاورزان پیشنهاد می کنیم.
حضور داشتند.
مدتی است بروز آفت زنجره مو در باغ های انگور استان قزوین موجب نگرانی باغداران شده و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی را برآن داشته تا برای مقابله با این آفت دست به کار شوند.
زنجره مو با نام علمی Psalmocharias alhageos از آفات مهم درختان می باشد که گاهی تا ۵۰ درصد خسارت وارد می کند.
این آفت تقریبا در تمام مناطق زیر کشت مو فعالیت دارد.
خسارت اصلی این حشره توسط پوره ها که از ریشه مو تغذیه می کند، وارد می شود.
در این نوع آفت، حشرات بالغ با تخم ریزی روی شاخه ها و قطع آوند موجب خسارت می شوند و علائم خسارت به شکل کاهش ارتفاع گیاه، اندازه و زردی برگ ها، کاهش شدید اندازه خوشه ها و حبه ها ظاهر می شود.
3013
خبرنگار و انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.