به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، محمدتقی سلیمانی افزود:در راستای تشدید نظارت بر مراکز تولید و عرضه محصولات لبنی در هفت نوبت بازرسی، 45 مورد لبنیاتی سنتی در شهر قزوین مورد بازدید قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در این بازرسی ها، از نمونه های برداشت شده از شیر، هیچ گونه علائمی ناشی از وجود سم آفلاتوکسین مشاهده نشد و این نمونه ها از نظر میکروبی نیز توسط بازرسان دامپزشکی کنترل شد.
سلیمانی ادامه داد: متاسفانه در بعضی از این مراکز نواقصی از جمله رعایت نکردن بهداشت فردی و استفاده از ابزار و تجهیزات نامناسب مثل بشکه های پلاستیکی رنگی مشاهده و اخطاریه بهداشتی صادر شد.
وی درباره سم یاد شده نیز گفت: مسمومیت ناشی از آفلاتوکسین که سمی سرطانزا است به علت انبار کردن نامناسب آذوقه دام و مصرف خوراک کپک زده توسط دام ایجاد می شود.
سلیمانی خاطرنشان کرد: متاسفانه آفلاتوکسین در اثر حرارت از بین نمی رود و قدرت جذب تجمعی و ایجاد مسمومیت های حاد و مزمن دارد بنابراین لازم است در زمینه روش های نگهداری خوارک دام در کنار فعالیت‌های ترویجی به منظور استفاده از مواد لبنی به واحدها آموزش های مورد نیاز ارائه شود.
کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان قزوین در پایان گفت: استفاده از شیر و فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه یکی از عوامل مهم شیوع بیماری عفونی و تب مالت است از این رو به شهروندان توصیه می شود، شیر محلی خریداری شده را حداقل به مدت سه دقیقه بجوشانند.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.