به گزارش ایرنا، هرساله با جاری شدن آب سد طالقان در کانال های آبیاری دشت قزوین و به دنبال آن شنا و یا حضور شهروندان در داخل کانال، شاهد خبرهای ناگواری از غرق شدگی که به دلیل بی احتیاطی و بی توجهی به توصیه های ایمنی صورت می گیرد، هستیم.
نوجوانان و جوانانی که با دیدن آب وسوسه می شوند تا برای شنا و رهایی از گرما و دقایقی تفریح کردن خود را به آبهای ظاهرا آرام و بی خطر کانالها بسپارند، گاهی اوقات نمی دانند که شنایی به سوی مرگ دارند و البته در این میان گاهی اوقات به دلیل لغزنده بودن جاده های کنار کانال ها و بی احتیاطی عده ای شاهد سقوط خودروها و یا لیز خوردن اشخاص به داخل کانال ها نیز هستیم.
کانال های آبیاری دشت قزوین با یکهزار و 200 کیلومتر طول کانال اصلی و فرعی بستر ساز آبیاری بیش از 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را مهیا کرده که هدف اصلی آن آبیاری و بهبود اراضی کشاورزی است.
این کانالها که در استان پراکنده هستند به دلیل عبور از مناطق حاشیه روستاها و شهرها موجب می شوند بسیاری از جوانان در تابستان به دلیل گرم شدن هوا، آرام بودن جریان آب کانال و شفافیت آن به انگیزه شنا و تفریح رایگان فریب ظاهر امن و بی خطر آن را خورده و بدون توجه به جریان تند آب، شیب کانال ها و خطرات جانبی آن با شنا کردن در کانال جان خود را به خطر بیاندازند.

**فشار بالای آب کانال ها، کسانی که شنا بلد هستند را نیز غرق می کند
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اشاره به اینکه در هفت روز گذشته سه نفر از شهروندان قزوینی جان خود را در کانالهای آبیاری اطراف قزوین از دست داده اند، به خبرنگار ایرنا می گوید: هر ساله تعدادی از شهروندان و میهمانان به علت شنا کردن در کانال‌های آبرسانی کشاورزی جان خود را از دست می دهند،
ابوالفضل ذوالقدر افزود: کانال های آب اطراف شهر قزوین، فشار و جریان شدیدی دارند و حتی آشنا بودن کامل به فن شنا نمی تواند دلیلی برای شنا کردن در این کانال‌ها که سطح آب به ظاهر ساکنی دارند باشد.
وی افزود: در خصوص غرق شدگان، دلیل اصلی حادثه بی توجهی به نکات ایمنی است و نباید فراموش کرد که فشار آب در کانال ها باعث غرق شدن می شود و آشنا بودن به شنا دلیل براین نیست که در کانال و مکان های غیر ایمن می توان شنا کرد.
وی اظهار داشت: کانالهای آب اطراف شهر شیب تندی دارند و قرار گرفتن در سراشیبی این کانالها با سقوط به داخل آن همراه خواهد بود و شهروندان باید ضمن خودداری از شنا در کانال ها از نزدیک شدن کودکان به آنها نیز جلوگیری کنند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی قزوین تصریح کرد: باید همه ارگانها و نهادها همکاری کنند تا با پیشگیری از وقوع چنین حوادثی، شاهد از دست دادن جان شهروندان نباشیم.
ذوالقدر با اشاره به اینکه کانال آب قزوین 94 کیلومتر مسیر اصلی و یک هزار و 100 کیلومتر مسیر فرعی دارد، تصریح کرد: انتظار داریم عموم مردم و به خصوص جوانان در این رابطه احتیاط کامل را به عمل آورند تا با پیشگیری از وقوع چنین حوادثی شاهد از دست دادن جان شهروندان نباشیم.
وی در خصوص آمار غرق شدگان در کانال آب اطراف قزوین عنوان کرد: سال گذشته 17 نفر در کانال آب اطراف قزوین جان خود را از دست دادند.
این مسئول با اشاره به آغاز فصل گرما و علاقه مندی برخی از مردم بویژه نوجوانان و جوانان به حضور و یا شنا در کانال ها، رودخانه ها و سدها به مردم توصیه کرد از حضور در مکان های فاقد کارآیی تفریحی و شنا خودداری کنند تا حادثه ناگواری برای آنها پیش نیاید.
7389*3013
خبرنگار : نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.