مجید کشاورز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سالروز وقوع حادثه زلزله رودبار و منجیل در سال 69، افزود: این واقعه درس های بزرگی به ما در خصوص مقاوم سازی سازه ها داد تا جایی که پس از این حادثه غمناک بود که مسئولان در صدد ساخت منازل با اصول مهندسی و مقاوم سازی برآمدند.
وی با اشاره به اینکه در آن حادثه شهرهای منجیل، رودبار، لوشان به همراه 700 روستا به طور کامل ویران و به 300 روستای دیگر خسارت های جدی وارد آمد، ادامه داد: رخداد یاد شده موجب کشته شدن حدود 35 هزار نفر و زخمی شدن 60 هزارتن شد و حدود 500 هزار نفر را نیز بی خانمان کرد.
به گفته وی، بر اثر این زلزله، 100 هزار خانه خشتی و گلی با خاک یکسان و در مجموع نیز 200 هزار خانه مسکونی تخریب شد و خسارت های زیادی نیز به تاسیسات و اماکن عمومی در استان های گیلان و زنجان وارد آمد.
وی ادامه داد: 17 ستاد معین به سرپرستی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای آوارگان آن حادثه دلخراش چادرهای امدادی و اتاقک های 12 تا 35 متری برپا کرده و مصالح و وام 20 هزار تومانی در اختیار مردم منطقه قرار دادند تا خود اهالی خانه هایشان را ساخته و مهندسان معماری و ساختمان نیز ناظر بر حسن اجرای این فرآیند بودند.
وی، مقاوم سازی در مناطق روستایی را یکی از وظایف این نهاد دانست تا هر ساله تعداد زیادی از خانه های فرسوده جای خود را به واحدهای مقاوم سازی بدهند و افزود: اواخر سال گذشته برای مقام سازی مسکن روستایی استان قزوین سه هزار واحد به این استان تخصیص داده شد که در این راستا تاکنون برای یک هزار واحد از طریق هفت بانک عامل منابع مالی اختصاص داده شده است.
به گفته وی، براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار برای احداث و مقاوم سازی هر واحد روستایی 180 میلیون ریال با سود پنج درصد از سوی دولت در نظر گرفته شده است.
کشاورز یادآور شد: دولت برای تشویق روستائیان به نوسازی واحدهای فرسوده یا ساخت واحدهای جدید و نیز تسهیل در پرداخت وام مسکن روستایی تضمین ‌نامه‌ ها، که مشکلات زیادی بر سر راه پرداخت تسهیلات ایجاد می‌کرد را حذف کرده تا متقاضیان بتوانند از سفته زنجیره‌ای استفاده کنند.
وی در پایان به انعقاد قرارداد بنیاد مسکن با سازمان نظام مهندسی ساختمان، راه و شهرسازی و وزارت کشور مبنی بر نظارت در امر ساخت و سازهای مسکن روستایی اشاره کرد و افزود: این موضوع به طور جدی مورد توجه ما قرار گرفته تا با استفاده از الگوی معماری و استفاده بهینه از مصالح بومی از طریق ناظران خود نظارت کاملی بر روند ساخت و سازها داشته باشیم.
استان قزوین دارای 802 روستای دارای سکنه است.
8054*3013
خبرنگار: رضا اسدی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.