به گزارش ایرنا، رویا اسماعیلی روز یکشنبه در نشست شورای کتابخانه های استان قزوین که در استانداری قزوین برگزار شد، افزود: کتابخانه ها تولیدکننده فکر، اندیشه و باورها هستند و با تغییر در اندیشه، عقاید و فکر می توانیم شاهد تغییر در سبک زندگی مردم و جامعه باشیم.
وی با اشاره به نقش بی بدیل کتابداران در انتقال فرهنگ و دانش،گفت: کتابداران سهم بزرگی در انتقال فرهنگ و دانش داشته و می توانند در رشد و شکوفایی جامعه تاثیرگذار باشند.
این مسئول اضافه کرد: اداره کل کتابخانه های عمومی استان با کمترین هزینه به اقشار مختلف مردم جامعه خدمات رسانی می کند و این یکی از افتخارات ما است.
این مسئول با اشاره به وضعیت آماری کتابخانه های استان قزوین،گفت: در حال حاضر تعداد کتابخانه های نهادی با رشد 6 درصدی به 35 باب، کتابخانه های مشارکتی با هفت درصد رشد به 31 باب رسیده و عنوان کتاب های استان با هفت درصد رشد به 727هزار جلد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: تعداد کتاب ها با 10 درصد افزایش به 936 هزار نسخه، تعداد اعضای کتابخانه های استان به 75 هزار نفر و زیربنای کتابخانه ها با 9 درصد افزایش به 31هزار مترمربع رسیده است.
اسماعیلی افزود: استان قزوین چهاردهمین استان در سرانه کتابخانه، ششمین استان در تعداد اعضا، یازدهمین استان در تعداد کتاب و هفتمین استان کشور در زیربنای ساختمان کتابخانه ها است.
وی با بیان اینکه 80 درصد مصوبات سال گذشته انجمن کتابخانه های عمومی استان اجرایی شده است،افزود: از مجموع مصوبات این انجمن 56 درصد با موضوعات فرهنگی،11 درصد تعمیر و تجهیز کتابخانه ها و 9 درصد موضوعات مرتبط با اعضاء و منابع بوده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی قزوین افزود: در سال گذشته با اقدام های صورت گرفته 61 رشد در خرید کتاب صورت گرفت که برای این مهم 700 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافت.
وی با اشاره به فعالیتهای تخصصی صورت گرفته در کتابخانه های عمومی استان خاطر نشان کرد:حضور در نمایشگاه کتاب استان، بازدید از روستاهای اردبیلک و حوزه علمیه تاکستان به منظور اضافه کردن کتابخانه های مشارکتی در این مناطق، افزایش ساعات خدمات رسانی کتابخانه های امام خمینی (ره) و علامه رفیعی تا ساعت 22 شب از جمله این فعالیت ها به شمار می رود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین افزود: راه اندازی بخش ویژه استان شناسی و نوسوادان در کتابخانه های استان و ایجاد کتابخانه ویژه بانوان در شهر قزوین از دیگر فعالیت های تخصصی این اداره کل است.
اسماعیلی افزود: به منظور نصب تجهیزات گرمایی در کتابخانه های عمومی استان قزوین، یکهزار و 290 میلیون ریال و برای تجهیز و تعمیر کتابخانه ها نیز سه میلیارد و 60 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی در پایان گفت: کلنگ زنی کتابخانه های مهرگان و بوئین زهرا و تجهیز کتابخانه شهر خاکعلی از جمله برنامه های پیشنهادی ما است و با توجه به اینکه کتابخانه شهرهای نرجه و سگزآباد نیز ناتمام مانده است برای تکمیل و بهره برداری از آن به اعتبارات استانی نیاز داریم.
6101*3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.