به گزارش روز جمعه ایرنا، آنان که مامن و پناهگاه امنی برای توسل می‌جویند، آماده شده‌اند تا در شب های دل کندن از هر آنچه انسان را به پستی و فراق از اصل کشانده، رهایی یابند و روح شان بار دیگر همچون آئینه و آب زلال شود.
حلقه اتصال بندگان با خالق هستی که از اول رمضان آغاز شده در شب‌های قدر به اوج خود می‌رسد.
درهای رحمت الهی گشوده شده، فرشتگان نظاره ‌گر اعمال و شب زنده‌داری‌های بندگان عاشقی هستند که سر بر سجده شکر ساییده و او را می‌خوانند تا اندکی از خوان بیکران رحمتش برای ادامه حیات و ره توشه سفر آخرت به روی آنان گشوده شود.
'انا انزلناه فی لیله القدر' آیه‌ای از کلام وحی الهی که بارها شنیده و زمزمه کرده‌ایم، کلامی که انسان مانده در قفس دنیا و در بند مادیات را به سوی شبی فرا می‌خواند که گویند از هزار شب برتر است.

** تعیین مقدرات یکساله انسان در شب قدر
از اسرار شب قدر نزول قرآن است و در این شب مقدرات و حوادث یک سال تا شب قدر سال آینده اعم از زندگی، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت بندگان تقدیر می‌شود.
در قرآن کریم آیه‌ای در آیه ‎185سوره بقره آمده است که 'شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن' قرآن یکپارچه در ماه رمضان نازل شده است.
با استناد به این آیه معلوم می‌شود شب قدر یکی از شب‌های ماه رمضان است، اما این که کدام یک از شب‌های آن است، در قرآن کریم بیان نشده و تنها از روایات استفاده می‌شود با این حال مومنان هر سه شب که گمان می رود آنها شب قدر است را با برگزاری مراسم خاص مذهبی و قران بر سر گرفتن دنبال می کنند.
اهمیت شب قدر به حدی است که بسیاری از امامان دین بر احیای این شب حتی در حال بیماری نیز سفارش کرده‌اند.
امام صادق(ع) به ابوبصیر می ‌فرماید: در هر یک از 2 شب بیست و یکم و بیست و سوم صد رکعت نماز بخوان، تا می‌توانی آن 2شب را تا سپیده صبح شب زنده داری کن و در آن 2 شب غسل کن.
از امام محمد باقر (ع) نیز درباره به وجود آمدن شب قدر نقل است که اگر خداوند کارهای مومنان را چند برابر نکند به سر حد کمال نمی‌رسند، اما از راه لطف کارهای نیکوی آن‌ها را چند برابر می‌فرماید تا کاستی هایشان جبران شود.
بر این اساس، راز سعادتمند شدن انسان‌ها در شب قدر، عمل صالحی است که با عنایت خداوند، برکت یافته و چند برابر می‌شود.
از حضرت رسول (ص) نیز پیرامون شب زنده داری شب قدر نقل است که فرمودند: کسی که شب قدر را شب زنده‌داری کند، تا شب قدر آینده، عذاب دوزخ از او دور گردد.
تمامی این روایات بر این مطلب دلالت دارند که برخی مقدرات و پاداش‌ها، مانند دور شدن از عذاب دوزخ، نتیجه کار خود بندگان است و سرنوشت هر انسانی در شب قدر به دست خودش رقم می‌خورد.

**جوشن کبیر، ابوحمزه ثمالی و افتتاح، ادعیه معروف شب قدر
در این شب به خواندن دعاهایی از جمله 'جوش کبیر'، 'دعای افتتاح'و 'ابوحمزه ثمالی' سفارش شده است زیرا انسان با یادآوری لطف، گذشت، کرم، رحمت و بخشش بی‌پایان خدای مهربان، او را در کنار و دستگیر خویش می‌بیند و نور امید در دلش می درخشد.
در شب‌های قدر انسان وارد مسیر سرنوشت خود گشته و آن را تغییر می‌دهد، گاهی برای پیمودن مسیر مقدرات، بر بال دعا و گاه بر بال عمل می‌نشیند و با درک این شب، از شر نفس و شیاطین به آن خالق یکتا دست یاری دراز می ‌کند تا همواره نگاهبان او باشد تا بتواند ره توشه‌ای از اعمال نیک و شایسته برای سفر آخرت خود ذخیره کند.

** برگزاری مراسم احیای شب قدر در یک هزار مسجد استان قزوین
اما آئین های احیای شب قدر در ماه مبارک رمضان همزمان با دیگر نقاط کشور در یک هزار مسجد استان قزوین برگزار شده است.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به برگزاری مراسم احیای شب قدر در شب های نوزدهم و بیست و یکم ماه و همچنین شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در یک هزار مسجد استان، گفت: شب قدر، شب نزول قرآن کریم و شب رقم خوردن سرنوشت بندگان خداست.
حجت الاسلام عباس نظری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این شب، سرنوشت افراد و جوامع و هر آنچه با سرنوشت انسان ها ارتباط دارد، بر اساس حکمت و مصلحت رقم می خورد پس باید این شب را قدر دانسته و به اعمال سفارش شده در این شب به درستی عمل کنیم.
حجت الاسلام نظری اضافه کرد: قدر از شب های مقدس و متبرک اسلامی است و خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره ای نیز به نام سوره قدر نازل فرموده است.
وی خاطرنشان کرد: تعابیر بسیاری در اهل سنت و شیعه در این خصوص وجود دارد و گروهی یکی از 12 شب آخر این ماه و گروه زیاد دیگری نیز یکی از شب های نوزدهم ،بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان را شب قدر می دانند.
حجت الاسلام نظری با بیان اینکه عبادت در این شب برابر با هزار ماه است،افزود: شب زنده داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تاکید شده و خوابیدن در شب قدر مذموم و شب زنده داری در آن مستحب است.
این مسئول ادامه داد: بنا بر روایات، روز قدر هم به اندازه شب قدر ارزشمند است و دعا کردن و استغفار در شب قدر، جز وظیفه دانسته شده است و رسول خدا (ص) بر دعا در آن و طلب عافیت از خداوند تاکید بسیار نموده است.
وی در پایان یادآور شد: حضور جوانان متعهد ودین مدار در این شب ها در تکیا و مساجد بسیار چشمگیر است و امیدواریم شایستگی درک درست این این شبها را خداوند به همه ما اعطا کند.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.