به گزارش ایرنا، ابراهیم شیرولی روز چهارشنبه در سمینار مدیریت مصرف برق، ویژه ادارات، سازمان ها و اصناف استان قزوین افزود: تعداد مشترکان برق کشور در پایان سال گذشته 33 میلیون مشترک بود که 27 میلیون و 220 هزار مشترک آن با 34 درصد مصرف مربوط به مشترکان خانگی بوده است.
وی با اشاره به اینکه از سال 57 تا 95 تعداد مشترکان برق کشور 11 برابر شده است، ادامه داد: در حال حاضر در زمینه تولید، انتقال و توزیع برق کشورمان رتبه چهاردهم جهان و اول منطقه را به خود اختصاص داده است.
شیرولی، ظرفیت نیروگاهی تولید برق کشور را در حال حاضر 76 هزار و 567 مگاوات برشمرد و یادآور شد: با توجه به میزان مصرف برق در کشور در صورتی که نتوانیم برق مورد نیاز را تامین کنیم ناچار به برقراری ساعات خاموشی خواهیم بود.
شیرولی در بخش دیگری از سخنان خود، نیروگاه های با سوخت تجدید ناپذیر، نیروگاه های با سوخت تجدید پذیر و نیروگاه های مجازی را از انواع مختلف نیروگاه های تولید برق دانست و افزود: با توجه به محدودیت های منابع سوخت فسیلی در آینده به طور حتم با مشکلات فراوانی روبرو خواهیم شد و برای این منظور باید نسبت به تقویت انرژی های تجدید پذیر اقدام کنیم.
به گفته وی،برای تولید هر کیلو وات ساعت برق در واحدهای نیروگاهی نیازمند یک هزار دلار سرمایه گذاری هستیم در حالی که میزان رشد مصرف انرژی الکتریکی در کشور ما پنج تا هفت درصد بوده که این میزان در کشورهای پیشرفته تنها 2 درصد است.
وی، اجرای تعالیم دینی در خصوص صرفه جویی،دستیابی به اهداف چشم انداز بیست ساله کشور، محدودیت منابع مالی، محدودیت سوخت جهت تامین انرژی الکتریکی، کاهش آثار زیان بار سوخت های فسیلی ( برای تولید 289 میلیون کیلووات ساعت انرژی 69 میلیون تن آلودگی وارد محیط زیست می شود)، متغیر بودن تقاضای برق و افزایش بهره وری را از دلایل ضرورت های اجرای مدیریت مصرف اعلام کرد و افزود: امروزه جهان به سمت انرژی های تجدید پذیر می رود تا جایی که از 300 هزار مگاوات برق تولید کشور ژاپن، 65 هزار مگاوات آن از محل انرژی های پاک است.
شیرولی ادامه داد: در صورتی که نیروگاه یک کیلوواتی خورشیدی را نصب کنیم، 500 میلیون لیتر مازوت را حذف و از ورود 1.6 میلیون تن آلایندگی به محیط زیست جلوگیری می کنیم.
وی یادآور شد: رایگان بودن منبع انرژی، منابع بی پایان انرژی های تجدیدپذیر، سود سرشار اقتصادی، عدم نیاز به شبکه توزیع، اتلاف نشدن انرژی، آلوده نشدن محیط زیست، هزینه تعمیرات کم، کاهش مصرف در زمان اوج پیک مصرف، همراه شدن با جامعه جهانی و افزایش تعرفه برق فسیلی و مدیریت مصرف را از جمله دلائل دوازده گانه توسعه انرژی های تجدید پذیر در کشور است.
وی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر 20 درصد برق تولیدی در جهان از بخش انرژی های تجدید پذیر تامین می شود.
استان قزوین دارای 457 هزار و 88 مشترک برق در بخش های صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی است.
8054/3013
خبرنگار: رضا اسدی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.