به گزارش ایرنا، فریدون همتی روز پنجشنبه در نشست بررسی وضعیت ساماندهی باغستان سنتی قزوین افزود: آب کانال آبرسانی در این نقطه باید از رودخانه های اطراف تامین شود.
وی تاکید کرد: آب منطقه ای، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان باغستان شهرداری قزوین باید برای احداث این کانال و انتقال آب رودخانه های اطراف اقدام کنند و هر کدام سهم یک سوم را تامین کنند.
استاندار قزوین در ادامه به صدور مجوز ساخت اتاقک نگهبانی در باغستان های این استان اشاره کرد و گفت: با صدور مجوز برای ساخت این اتاقک در باغستان سنتی برای انتقال آب رودخانه های دلیچای و ارنجک و تامین راه دسترسی و امنیت نیز اقدام خواهد شد.
همتی با تاکید بر اینکه باغستان سنتی قزوین برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، خاطر نشان کرد: موضوع تامین آب، احداث راه های دسترسی به باغ ها، ایجاد امنیت در باغ ها با احداث ساخت اتاقک از جمله مواردی است که باید در موضوع احیا و ساماندهی باغستان مورد توجه قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: در رابطه با احداث اتاقک باغستان سنتی قزوین باید مسائل زیست محیطی و میراث فرهنگی لحاظ شده و ساخت و سازها بدون استفاده از مصالح ساختمانی و چوب باشد تا به باغستان سنتی آسیب و خسارت وارد نکند.
استاندار قزوین در پایان تاکید کرد: با ارایه راهکارهای تشویقی برای باغداران می توانیم از ظرفیت خود باغداران در جهت حفظ و امنیت باغستان سنتی قزوین استفاده کنیم.
احداث اتاقک نگهبانی، مطالعه انتقال و استفاده از آب رودخانه ارنجک و دلیچای برای آبرسانی به باغستان سنتی از جمله مصوبه های این نشست بود.
شهر قزوین دارای 2 هزار و 611 هکتار باغستان سنتی است که جنوب، شرق و غرب این شهر را احاطه کرده اند.
در دهه های اخیر بخش زیادی از باغستان سنتی قزوین به دلیل توسعه شهر تخریب و نابود شده اند.
در حال حاضر به منظور حراست از این میراث و گنجینه سبز، شورای حفاظت از باغستان سنتی قزوین با عضویت دستگاه هایی چون استانداری، شهرداری، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و سازمان جهاد کشاورزی فعال است.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.