زهرا رجبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود ارائه خدمات سطح سه، مراقبت های دوران بارداری و زایمان و پذیرش درصد بسیار زیادی از مادران پرخطر در اینمرکز، شاخص سزارین آن 48 درصد است که از میانگین استانی نیز پایین تر است که البته با در نظر گرفتن علل سزارین که 56 درصد آن سزارین های پس از سزارین اول می باشد، این شاخص قابل قبول است.
وی، بیمارستان رازی قزوین را نیز دومین بیمارستان دارای بیشترین موالید در استان عنوان کرد و ادامه داد: شاخص سزارین این بیمارستان 39 درصد بوده و با 61 درصد دارای بالاترین میزان سزارین تکراری در استان قزوین است.
رجبی اضافه کرد: با پیگیری و اجرای اقدامات دهگانه برنامه، در سال 95 این بیمارستان موفق به اخذ لوح دوستدار مادر در جشنواره کشوری شد.
رجبی ادامه داد: از ابتدای سال 93 با اجرای بسته ترویج زایمان طبیعی از مجموعه دستورالعملهای طرح تحول نظام سلامت و با مداخلات انجام شده ، شاخص سزارین استان قزوین از 60.58 درصد در انتهای سال 1392 به 52.9 درصد در 9 ماهه اول سال 95 رسید.
این مسئول یادآور شد: بیمارستان های خصوصی دهخدا، پاستور و مهرگان نیز در رتبه های بعدی تعداد زایمان های استان قرار دارند که با اجرای مداخلات طراحی شده به هدف سال 95در زمینه کاهش سزارین دست یافتند.
وی خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه میزان سزارین در ابتدای شروع برنامه در این بیمارستان ها حدود 90 درصد بود، شاخص سزارین در آنها در مقایسه با مراکز ارجاعی و سطح سه مانند مرکز آموزشی - درمانی کوثر بالا است.
رئیس اداره امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان افزود: با توجه به الگوی علل انجام سزارین در مراکز خصوصی، بویژه سزارین های بار اول و بالا بودن میزان سزارین، به دلیل عدم پیشرفت و زجر جنین، میزان پیشرفت این بیمارستان ها در اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی نیازمند تلاش بیشتری است.
بر اساس آمار به دست آمده، شایعترین علت انجام سزارین کل، سزارین قبلی و سابقه جراحی های رحمی است و در رتبه بعدی، شایع ترین علت انجام سزارین بار اول را به ترتیب عدم پیشرفت، زجر جنین و سایر علل تشکیل می دهد.
7388*6128
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: وحید مقدم سلیمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.