به گزارش ایرنا، حمید پویا شنبه شب در نشست ستاد پیگیری انتقال آب رودخانه شاهرود که با حضور استاندار قزوین برگزار شد،افزود: توزیع مناسب سهمیه سالانه 25 میلیون متر مکعبی آب رودخانه شاهرود به استان به سازمان جهاد کشاورزی واگذار شده است.
وی ادامه داد: تا امروز حق سهم برداشت آب استان قزوین از این رودخانه 22 میلیون و 500 هزار متر مکعب بوده که 2.5 میلیون متر مکعب آن هنوز باقی مانده است.
این مسئول همچنین گفت: با توجه به اینکه تخصیص و استفاده کامل از سهمیه آب رودخانه شاهرود همواره از دغدغه های مهم دستگاه های ذیربط استان بوده، از این رو نباید سهمیه ما از این رودخانه بلوکه شود.
پویا در ادامه میزان حوضه آبریز سفیدرود که تامین کننده اب شاهرود است را 59 هزار و 212 کیلومتر مربع خواند و یادآور شد: چهار هزار و 288 کیلومتر این حوضه در قزوین واقع شده و براساس آمار سال 88 نیز منابع مصارف آب های زیرزمینی استان 2.62 میلیون متر مکعب و کل منابع آب الموت نیز 107 میلیون متر مکعب بوده است.
وی،میزان مصرف منابع و مصارف آب های سطحی استان قزوین از الموت رود از دیگر حوزه های ابریز شاهرود را 117.69 میلیون متر مکعب دانست و گفت: در واقع منابع و مصارف آب استان از محدوده های طالقان و منجیل 239.26 میلیون متر مکعب در طول سال است.
پویا در پایان، منابع مصرفی آب های سطحی استان را 617 میلیون متر مکعب و آب های زیرزمینی را یک هزار و 992 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: از هشت هزار و 204 حلقه چاه آب استان یک هزار و 807 میلیون متر مکعب، از 13 هزار و 852 حلقه چشمه آب 126 میلیون متر مکعب و از یک هزار و 313 حلقه قنات 50 میلیون متر مکعب آب در سطح استان برداشت و مصرف می شود.
رودخانه شاهرود با طول 175 کیلومتر از پیوستن آب 2 رود طالقان‌ رود و الموت رود تشکیل می‌شود.
این رود از طالقان در استان البرز و الموت در استان قزوین عبور کرده و پس از دریافت حدود 35 شاخه فرعی،در محل سد منجیل به دریاچه سد سفیدرود می‌ریزد.
آب شاهرود یکی از منابع مهم تامین کننده آب کشاورزی در استان قزوین است.
8054*3013
خبرنگار: رضا اسدی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.