دکتر سید سعید اسکویی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه ترویج و توسعه خود مراقبتی یکی از پروژه‌های طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت است که با چند رویکرد از جمله تربیت سفیران سلامت خانوار برای گسترش آموزش بهداشت و ارتقای توانمندی مردم در زمینه خودمراقبتی و خود کنترلی اجرا می شود.
وی اضافه کرد: سفیران سلامت، افرادی از خانواده ها هستند که به صورت داوطلبانه با مراجعه به مراکز محیطی دانشگاه علوم پزشکی یعنی مراکز جامع سلامت و خانه های بهداشت روستایی و با فراگیری مطالب به صورت حضوری و غیرحضوری و انتقال آن به یک تا 5خانواده بر روی نگرش خانواده ها در زمینه سلامت تاثیر می گذارند.
اسکویی ادامه داد: براساس آخرین آمارهای استخراج شده تا پایان بهمن ماه سال گذشته 26هزار و 368 سفیر سلامت آموزش 45 هزار و 156 خانوار را بر عهده گرفته اند.
وی گفت: پوشش اجرای این برنامه در سال اول اجرا 10 درصد بوده که خوشبختانه استان قزوین با عملکردی موثر این میزان را به بالای 12درصد انتظار رسانده است.
اسکویی، خودمراقبتی در سازمان ها، خودمراقبتی اجتماعی و شوراهای محلی و عضویت در گروه های خودیار را از دیگر رویکردهای برنامه ملی توسعه و ترویج خودمراقبتی اعلام کرد که هم اکنون در دست انجام است.
وی خاطرنشان کرد:در این راستا دانشگاه علوم پزشکی به منظور ارتقای توانمندی کارکنان ادارات و افزایش خودمراقبتی آنها آمادگی خود را برای تربیت سفیران سلامت در ادارات دارد.
اسکویی گفت: در کنار طرح سفیران سلامت خانوار، هم اکنون طرح سفیران سلامت دانش آموزی نیز در مدارس استان قزوین در حال اجرا است که تنها 6 هزار دانش آموز در نقاط شهری به عنوان سفیر سلامت آموزش و ترویج خودمراقبتی را به همسالان خود بر عهده دارند.
رییس مرکز بهداشت استان قزوین افزود: اجرای طرح سفیران سلامت دانش آموزی، ابتدا در مقطع متوسطه دوره دوم بود که از سال جاری تمام مقاطع تحصیلی نیز تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت یکی از طرح های شاخص دولت یازدهم است که با اولویت پیشگیری و ارتقای خدمات در حوزه بهداشت، مناطق محروم، روستایی و عشایری، حاشیه شهرها، تکمیل شبکه بهداشتی درمانی شهرهای زیر 50هزار جمعیت و برنامه ملی خودمراقبتی اجرا شد.
در حال حاضر 90 مرکز جامع سلامت، 92 پایگاه بهداشتی و 277 خانه بهداشت روستایی یعنی در مجموع 459 واحد بهداشتی در استان قزوین فعالیت می کنند.
7388/ 6128 خبرنگار: پریسا نوروزی ** انتشار دهنده: مقدم سلیمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.