به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در بازدید از دشت الله آباد در شهرستان بوئین زهرا استان قزوین گفت: جنس خاک این منطقه با سایر کانون های تولید ریزگرد متفاوت است و با برنامه ریزی و اجرای کشت مناسب در آن می توان از توسعه بیابان در این منطقه جلوگیری کرد.
وزیر کشور ادامه داد: می توان با اجرای طرح های کشاورزی و کشت گونه های مقاوم این هدف را دنبال کرد و مانع گسترش این کانون تولید ریزگرد شد.
دشت الله آباد و حومه آن در شهرستان بوئین زهرا در جنوب شرقی استان قزوین قرار گرفته است و دارای 100 هزار هکتار مساحت می باشد.
به دلیل بهره برداری نامناسب از سفره های آب زیرزمینی در این دشت در دهه های گذشته، این منطقه طی سال های اخیر رو به بیابانی شدن رفته و به کانون تولید ریزگردها در استان قزوین تبدیل شده است.
گسترش این کانون که در مجاورت استان های تهران و البرز قرار دارد می تواند در اینده تهدیدی برای پایتخت باشد.
در سفر رئیس جمهوری به قزوین در مهر ماه امسال برای اجرای طرح های مقابله با گسترش کانون ریزگردها در این استان 70 میلیارد ریال اعتبار تصویب شد.
در قالب این طرح، در سطح چهار هزار و 600 هکتار از اراضی منطقه پوشش های گیاهی مقاوم کشت می شود و سایر اقدام های لازم برای جلوگیری از گسترش بیابان نیز انجام خواهد شد.
استان قزوین یک درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده و از شمال با گیلان و مازندران، جنوب مرکزی، شرق البرز و غرب با زنجان و همدان همسایه است.
6101* 3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی** انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.