به گزارش ایرنا، عبدالله علیخانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از ابتدای دهه 90 با هدف کاهش ورودی مراجعه کننده به دادگستری،برون سپاری خدمات دستگاه قضائی و افزایش سرعت و دقت در کارها ایجاد شدند.
وی اضافه کرد: دستگاه قضائی از دهه هشتاد به این سو وارد فضای تخصصی تر کردن اطلاع رسانی و ثبت و ضبط مکاتبات شد و اداره کل دادگستری قزوین نیز همگام با این موضوع در جهت تحقق دولت الکترونیک به این حوزه ورود پیدا کرد.
علیخانی ادامه داد: برای تحقق استقرار سیستم رایانه ای و شبکه دهی در دادگستری قزوین چند اقدام اساسی انجام شده است که ایجاد اتوماسیون داخلی جهت صرفه جویی در مصرف کاغذ و افزایش دقت و همچنین پیاده سازی سیستم مدیریت پرونده از جمله آنها است.
وی خاطرنشان کرد:هم اکنون سیستم مدیریت پرونده که در دوره های گذشته با استفاده از دفاتر فیزیکی انجام می شد در دادگستری و شورای حل اختلاف استان قزوین فعال شده است.
علیخانی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 95درصد فعالیت های دستگاه قضائی در قزوین به صورت الکترونیکی انجام می شود، از ثبت 2 میلیون و 100هزار فقره پرونده در سیستم بایگانی دادگستری کل استان خبر داد و گفت:با توجه به لزوم نگه داری پرونده ها در فضای مناسب، پالایش پرونده ها از سال های اخیر آغاز شده است.
این مسئول قضایی ادامه داد: در این راستا پرونده های ضروری از پرونده های غیر ضروری تفکیک می شوند به گونه ای که پرونده های ضروری اسکن و نگه داری و پرونده های غیر ضروری به تناسب زمان بندی از بین برده می شوند.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان قزوین همچنین دادرسی الکترونیک را یکی از برنامه هایی عنوان کرد که با توجه به تاکید برنامه ششم توسعه باید در سال های آینده به آن دست پیدا کرد.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل قزوین در ادامه به اجرای طرح پایلوت سامانه ثنا (ثبت نام ابلاغ الکترونیک قضایی) در شهرهای قزوین و شیراز اشاره کرد و گفت:براساس برنامه ریزی های انجام شده در این طرح، افراد پس از ثبت نام در این سامانه، نام کاربری و رمز عبور می گیرند و از طریق این سامانه اوراق قضائی مختلف را دریافت خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه در شرایط غیرالکترونیک، ابلاغ اوراق قضائی با مشکلاتی مانند نبودن نشانی صحیح و یا واقعی نبودن و نیز تغییر محل سکونت روبرو بود، افزود: این مساله موجب تحویل نشدن اوراق به مخاطبان می شد و از سوی دیگر هزینه های مالی فراوانی را متوجه دستگاه قضائی می کرد.
علیخانی اضافه کرد: در شرایط حاضر طرفین دعوا برای طرح شکایت و یا رسیدگی به ادعاهایشان، ابتدا لازم است در سامانه ثنا ثبت نام کنند تا بتوانند نسبت به درخواست و یا پیگیری ادعای خود اقدام کنند.
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان قزوین افزود:این سامانه در حال گسترش است و هم اکنون بین 30 تا 35 درصد اخطاریه های فعلی در استان به شکل الکترونیکی ابلاغ می شود و تلاش می کنیم تا پایان سال آینده این رقم به 80 تا 90 درصد برسد.
این مسئول در ادامه به آمار پرونده های دستگاه قضایی استان قزوین در سال جاری اشاره کرد و گفت: در 11ماهه سال جاری، 188هزار و 961 فقره پرونده وارد این دستگاه شده و 187هزار و 926فقره پرونده نیز مورد رسیدگی قرار گرفته است.
وی، توهین، سرقت، ضرب و جرح عمدی، تصادف ها، تهدید و تخریب را 6 موضوع متراکم در پرونده های قضائی ورودی سال جاری اعلام کرد و افزود:در بخش حقوقی نیز بیشترین پرونده های ورودی مربوط به مطالبه وجه، چک، مطالبه مهریه و خسارت و مطالبه های کارگری از کارفرمایان و الزام به تنظیم سند رسمی ملک و خلع ید بوده است.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی** انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.